nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Lyyti lanserar nytt verktyg för mätning av deltagarupplevelse och framgången av event

LYYTI specialiserar sig på event marketing och hantering av deltagaruppgifter och lanserade idag sin senaste innovation, Experience Value Score (EVS). EVS är en ny industristandard för att mäta deltagar- och kundupplevelse samt framgången av event.

Ofta ses event som en utgift mer än någonting annat och fram tills nu har det inte funnits något enhetligt sätt att mäta framgången av event eller den effekt de har på deltagaren. Dessutom är det lätt att glömma bort att det är deltagaren, och inte arrangören, som avgör om eventet har varit värdefullt eller inte.

”När vi som arbetar med event lär oss bevisa framgången och effekten av event, behöver vi inte längre försvara dess existens eller betydelse; istället kan vi mäta resultatet”, säger Petri Hollmén, vd på Lyyti.

Ett vanligt sätt att bevisa resultatet av event är att räkna ut event ROI, det vill säs, avkastningen på den totala investeringen i ett event. Problemet med ROI är att det inte finns någon standardiserad modell för att räkna ut denna avkastning. Därutöver gäller ROI enbart kommersiell verksamhet, medan den totalt utesluter ideella föreningar och andra organisationer som inte mäter sin framgång i pengar. ROI utesluter även den allra viktigaste nämnaren, nämligen deltagaren.

För att framgången av ett event ska kunna mätas från deltagarens perspektiv, måste arrangören ställa sin kund en relevant fråga: var eventet värt din tid? I Lyyti tar EVS-verktyget automatiskt hand om detta. Resultatet är ett jämförbart nyckeltal som redogör för hur lyckat eventet varit och hur arrangören presterat i jämförelse med den övriga industrin.

I samband med lanseringen av EVS arrangerade Lyyti ett webbinarium, Lyyti Virtual Summit. Under eventet diskuterade vd Petri Hollmén tillsammans med Fredrik Sauter från American Express betydelsen av kundupplevelse och att mäta event. American Express är världsberömt för sitt stamkundsprogram och anses vara banbrytare inom värdefulla kundupplevelser.

EVS är inte den enda nyheten som Lyyti arbetat med under 2020; företaget har även förnyat sitt varumärke, som kan utforskas på företagets hemsida: www.lyyti.se

 

Bilden: Petri Hollmén, vd på Lyyti.