platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
Hotell
Nytt hotellkoncept
fokuserar på träning, sport och hälsa
RSS
rss_icon
Länkar
​Utökat samarbete för att stärka Jönköping som ”City of DreamHack”

Sedan flera år tillbaka kan Jönköping tack vare de välbesökta festivalerna kalla sig ”City of DreamHack” och det finns en stor efterfrågan och möjligheter för fler samarbeten inom ämnet. För att utveckla e-sportens avtryck i kommunen satsar nu Destination Jönköping tillsammans med DreamHack på ett fördjupat samarbete i ett treårigt projekt som ska få Jönköping att andas DreamHack året runt.

"Destination Jönköping har i uppdrag att bedriva ett långsiktigt och strategiskt arbete både nationellt och internationellt och vi arbetar för att Jönköping ska upplevas som en attraktiv destination året runt. Förutom de populära festivalerna som två gånger om året lockar flera tusentals besökare från hela världen vill vi nu skapa möjligheter för fler aktiviteter och möten kopplade till e-sport i Jönköping", säger Charlotte Guldstrand, tf vd Destination Jönköping.

"Det har under många år funnits en mängd idéer och visioner kring samarbeten hos båda parter och andra aktörer i Jönköping. Nu tar vi ytterligare ett steg och anställer en projektledare som dedikerat ska synka aktiviteter och initiera samverkansprojekt", fortsätter hon.

DreamHack har under lång tid etablerat sig i Jönköping och det kommer årligen cirka 100 000 besökare på DreamHack Summer- och DreamHack Winter-festivalerna. Dessa ger goda besöksnäringseffekter till staden, men både destinationsbolaget och DreamHack ser stora möjligheter med att utöka engagemanget utanför evenemangen. E-sport är snabbt växande och allt fler företag och verksamheter använder det i sin kompetensutveckling.

"Jönköping har, bland annat tack vare DreamHack, vuxit fram som en av e-sportens huvudstäder. Det faller sig därmed helt naturligt att vi nu lägger i en högre växel för samarbetet mellan DreamHack och Destination Jönköping med målet att främja såväl Jönköping som DreamHack både på det nationella och det internationella planet, säger Christoffer Melin, International Expansion Manager DreamHack, på ESL Gaming. Gemensamt vill vi också passa på att välkomna både invånare och näringslivet i Jönköping att bli en del av "City of DreamHack" och skriva historia tillsammans med oss", säger Christoffer Melin.

"Jönköpings kommun har arbetat nära DreamHack i många år och jag ser nu fram emot att vi utvecklar samarbetet ytterligare. Ett tydligt näringslivsfokus på kommande gemensamma aktiviteter kommer att bidra till de befintliga företagens utveckling i kommunen, men också till nyetableringar inom e-sport och digitala tjänster, säger Sven Rydell, Näringslivschef, Jönköpings kommun.

"Det här året har haft och har fortfarande oerhört stora effekter på hela vårt samhälle, inte minst besöksnäringen. Att då kunna få blicka framåt och göra en gemensam satsning för att stärka staden känns väldigt hoppfullt och glädjande", säger Charlotte Guldstrand.

 

Bilden: Ett treårigt projekt ska stärka samarbetet mellan Jönköping och DreamHack.