nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
​Utökat samarbete för att stärka Jönköping som ”City of DreamHack”

Sedan flera år tillbaka kan Jönköping tack vare de välbesökta festivalerna kalla sig ”City of DreamHack” och det finns en stor efterfrågan och möjligheter för fler samarbeten inom ämnet. För att utveckla e-sportens avtryck i kommunen satsar nu Destination Jönköping tillsammans med DreamHack på ett fördjupat samarbete i ett treårigt projekt som ska få Jönköping att andas DreamHack året runt.

"Destination Jönköping har i uppdrag att bedriva ett långsiktigt och strategiskt arbete både nationellt och internationellt och vi arbetar för att Jönköping ska upplevas som en attraktiv destination året runt. Förutom de populära festivalerna som två gånger om året lockar flera tusentals besökare från hela världen vill vi nu skapa möjligheter för fler aktiviteter och möten kopplade till e-sport i Jönköping", säger Charlotte Guldstrand, tf vd Destination Jönköping.

"Det har under många år funnits en mängd idéer och visioner kring samarbeten hos båda parter och andra aktörer i Jönköping. Nu tar vi ytterligare ett steg och anställer en projektledare som dedikerat ska synka aktiviteter och initiera samverkansprojekt", fortsätter hon.

DreamHack har under lång tid etablerat sig i Jönköping och det kommer årligen cirka 100 000 besökare på DreamHack Summer- och DreamHack Winter-festivalerna. Dessa ger goda besöksnäringseffekter till staden, men både destinationsbolaget och DreamHack ser stora möjligheter med att utöka engagemanget utanför evenemangen. E-sport är snabbt växande och allt fler företag och verksamheter använder det i sin kompetensutveckling.

"Jönköping har, bland annat tack vare DreamHack, vuxit fram som en av e-sportens huvudstäder. Det faller sig därmed helt naturligt att vi nu lägger i en högre växel för samarbetet mellan DreamHack och Destination Jönköping med målet att främja såväl Jönköping som DreamHack både på det nationella och det internationella planet, säger Christoffer Melin, International Expansion Manager DreamHack, på ESL Gaming. Gemensamt vill vi också passa på att välkomna både invånare och näringslivet i Jönköping att bli en del av "City of DreamHack" och skriva historia tillsammans med oss", säger Christoffer Melin.

"Jönköpings kommun har arbetat nära DreamHack i många år och jag ser nu fram emot att vi utvecklar samarbetet ytterligare. Ett tydligt näringslivsfokus på kommande gemensamma aktiviteter kommer att bidra till de befintliga företagens utveckling i kommunen, men också till nyetableringar inom e-sport och digitala tjänster, säger Sven Rydell, Näringslivschef, Jönköpings kommun.

"Det här året har haft och har fortfarande oerhört stora effekter på hela vårt samhälle, inte minst besöksnäringen. Att då kunna få blicka framåt och göra en gemensam satsning för att stärka staden känns väldigt hoppfullt och glädjande", säger Charlotte Guldstrand.

 

Bilden: Ett treårigt projekt ska stärka samarbetet mellan Jönköping och DreamHack.