platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
Hotell
Nytt hotellkoncept
fokuserar på träning, sport och hälsa
RSS
rss_icon
Länkar
Så här kommer pandemin att utveckla mötes- och eventindustrin

Denna veckas Global Business Travel Association (GBTA) webinar-serie Collaboratory 2020 välkomnade vdn och grundaren av Cvent, Reggie Aggarwal, som delade med sig av sina insikter och kunskaper om framtiden för möten och evenemang och hur tekniken kommer att spela en ännu större roll framöver.

Rubriken var Virtual, In-Person, Hybrid: Whats Next for the Meetings Industry?, Dave Hilfman, Interim Executive Director för GBTA utmanade Reggie Aggarwal i olika ämnen relaterade till mötes- och eventindustrin, vilket ledde till flera fascinerande bevingade uttalanden inklusive:

”Den nödvändiga övergången till virtuella möten under de senaste åtta månaderna kommer att skapa fördelar för industrin på medellång och lång sikt. Det positiva med virtuella möten - ökad närvaro, kostnads- och tidsbesparingar - har gjort det möjligt för fler deltagare att delta i möten och evenemang som de kanske inte hade tidigare.”

”Mötes- och evenemangsprogram kommer att vara mer kraftfulla nu med företag som inte bara har en pil i sin koger - personliga evenemang - utan tre, med tillägg av virtuella och hybridmötesmöjligheter som gör det möjligt för företag att växa med sin publik och inleda det vi kallar eventets guldålder”, säger Reggie Aggarwal.

”Funktioner för virtuella evenemang har också gjort det möjligt för företag att hålla sina möten och evenemangspersonal ombord, vilket ger organisationerna en starkare position att slå igång när personliga möten ökar igen.”

Teknikutvecklingen har snabbt accelererat och öppnat dörren till spännande innovationer inom hela industrin. Videokonferensteknik har funnits i 10–15 år, men enligt Aggarwal har ”tillväxt som normalt skulle ta 5–7 år hänt under de första 30–60 dagarna av denna pandemi och kommer att fortsätta. Aggarwal citerade Cvents nya Virtual Attendee Hub, det är en allt-i-ett-lösning för virtuella möten, som ett exempel på en snabb teknikutveckling.

”Precis som med öga-mot-öga-möten måste mötesplanerare kunna mäta framgången i sina virtuella event, och den här nya plattformen gör det enkelt att utvärdera 25 olika engagemangsåtgärder i virtuella format specifikt, vilket ger evenemangets värd djup insikt i köparens intressen och preferenser - vilket i sin tur hjälper till att förstärka deras totala mötes- och evenemangsprogram och resulterar i högre avkastning.”

Tidiga indikatorer visar en positiv syn på utvecklingen av möten och evenemang för 2021. Ur Cvents insiderperspektiv där man arbetar med hundratusentals mötes- och evenemangsprogram runt om i världen börjar de se bokningar för senare delen av 2021, inklusive sin egen klientkonferens som är planerade under tredje kvartalet nästa år.

”Vi vet att deltagarnas engagemangsnivåer är mycket högre för personliga möten än för virtuella, men jag förutser att företag kommer att skaffa sig också en hybridstrategi – en kombination av personlig och virtuell upplevelser – för att säkra en hög nivå av engagemang samtidigt som att kunna nå nya deltagare som kanske inte kan eller känner sig bekväma att delta personligen”, säger Reggie Aggarwal.

”Mötes- och eventindustrin kommer inte bara att överleva, utan kommer att hitta sätt att blomstra och komma ut ur denna pandemi”, säger Reggie Aggarwal.

”Människor har saknat livets egen kraft i vardagen, en stor del av det som skapas av att träffa kunder och kollegor personligen och det går aldrig att underskatta kraften i den mänskliga kontakten. Jag skulle aldrig satsa mot den beslutsamhet och uthållighet som finns hos dem som arbetar med möten, evenemang, resor eller inom besöksnäringen och med de senaste nyheterna om framstegen med ett vaccin är vår industri redo för en verkligt stor återkomst under månaderna och flera år framåt.”

Detta webinar, Virtual, In-Person, Hybrid: Whats Next for the Meetings Industry?,  är sponsrat av Citi, presenteras av GBTA som en del av Collaboratory 2020-serien. Inspelning av denna session och mer information om framtida webbseminarier hittar du här.