platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
Hernö Gin bygger destinations- och upplevelsehotell i Härnösand

Hernö Gin förverkligar planerna på uppförandet av ett destinations- och upplevelsehotell på Kanaludden i Härnösand. Gestaltningen kommer att ske i form av ett koncepthotell som andas varumärket Hernö Gin och erbjuder boende i cirka 120 rum. Kommunstyrelsen i Härnösand har i dag beslutat om tecknandet av ett markanvisningsavtal med Hernö Gin.

Patrik Attini, ägare av Hotell Södra Berget AB i Sundsvall och initiativtagare till hotelletableringen i Härnösand, har tillsammans med Hernö Gin tagit fram planen för byggnation och drift av hotellet på Kanaludden i Hernö Gins regi. Patrik intar en rådgivande mentorsroll där han ställer sin gedigna kunskap och branscherfarenhet till förfogande för projektet som han stödjer helhjärtat.

"Det gläder mig att Hernö Gin som är en stark aktör med ett internationellt känt varumärke, tar vid och realiserar etableringen av ett destinations- och upplevelsehotell i Härnösand. En förstklassig anläggning som blir en regional reseanledning året runt och som kommer att stärka Härnösands och Höga Kustens attraktivitet för invånare, näringsliv, besökare och inflyttare rejält", säger Patrik. Attini.

Hotellet kommer att uppföras på Kanaludden i Härnösand och följa den nyligen antagna detaljplanen för området. Gestaltningen av hotellet kommer att gå i linje med konceptet Hernö Gin, andas känslan av Hernö Gin och Dala, samt erbjuda boende i cirka 120 rum. Med konferensavdelning, restaurang och bar erbjuder anläggningen en helhetsupplevelse för såväl arbete som rekreation centralt i staden med havsnära läge. Den totala investeringen beräknas till 125 miljoner kronor.

"Tack vare ett gediget förarbete av Patrik som är en mycket kompetent och driftig entreprenör, så är vi i dag en bra bit på väg i projektet. Att etablera ett destinations- och upplevelsehotell i Härnösand under Hernö Gins flagg, med stöd av ett starkt lokalt engagemang och näringsliv på orten, känns helt underbart. Det här är ett viktigt steg för att ytterligare sätta Härnösand och Höga Kusten på den internationella destinationskartan", säger Hernö Gins grundare och vd Jon Hillgren.

Hernö Gin har som långsiktig plan att utveckla Härnösand och Höga Kusten till en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser. Bolaget har nyligen investerat i en fullvärdig besöksanläggning med restaurang som gör det möjligt att ta emot besökare från när och fjärran med ökad frekvens till destilleriet i Dala strax utanför Härnösand. Med ett närliggande koncepthotell i paritet med världens bästa gin tar bolaget ett avgörande steg för att kunna erbjuda besökare en helhetsupplevelse.

"Vi vill vara med och bygga en livskraftig region och destination genom att skapa arbetstillfällen och reseanledningar. Med fler upplevelser i vår besöksanläggning i kombination med ett förstklassigt boende kommer vi att skapa ytterligare skäl att besöka Härnösand och Höga Kusten", säger Jon Hillgren.

Höga Kusten är ett attraktivt resmål som ökar i popularitet och sätter nya besöksrekord varje år. En trend som kommer att bli starkare efter den pandemi som råder och som förändrat vårt sätt att umgås, tillbringa vår fritid och att resa.

"Den effekt jag tror vi kommer att se när pandemin lagt sig är att vi fortsätter att välja naturturism, hemester i Sverige samt småstad framför storstad. Och där är Höga Kusten ett fortsatt attraktivt alternativ på lång sikt. Vår satsning på ett koncepthotell för Hernö Gin som bidrar till stärkt besöksnäring i regionen ligger därför helt rätt i tiden", säger Jon Hillgren.

"Avslutningsvis vill jag också berätta att vi etablerar oss Stockholm under våren. I syfte att öka närvaron och komma närmare våra kunder i hela landet öppnar vi en cocktailbar med provningslokal i vår huvudstad. Lokalerna kommer även att ge rum för framtida personal som i huvudsak kommer att arbeta med export", avslöjar Jon.

"I dag öppnar Hernö Gins nyemission som i huvudsak syftar till att inbringa 5,5 miljoner kronor till etableringen i Stockholm. Vi välkomnar fler aktieägare som vill vara med och satsa i världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin", inbjuder Jon.