nyheter
flygnytt
SAS öppnar ny linje
från Luleå till London.
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Hub China är en av få svenska utställarna på CIIE i Kina den här veckan

Torsdagen den 5 november 2020 kommer China International Import Exhibition (CIIE) att starta i Shanghai. Svenskägda Nordic Hub China kommer att delta och ta med sig 10 svenska företag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

"Just nu finns det en enorm möjlighet att gå in på den kinesiska marknaden och specillt för europeiska och svenska konsument produkter så som livsmedels och livstils varumärken. Ekonomin har återhämtat sig efter Covid-19 och produkter från USA undviks av många distributörer på grund av handelskriget, säger Per Linden, grundare av Nordic Hub China.

Den kinesiska ekonomin växte med 4,9% under tredje kvartalet i år. Nordic Hub China startades som ett utställningrum för varuprover för Scandic Foods Asia men sattes 2018 som en separat enhet och fungerade som en B2B-plattform för marknadsinträde för livsmedels- och livsstilsprodukter från de nordiska länderna till Kina. I dag erbjuder Nordic Hub China ett 550 kvadratmeter permanent showroom med dagliga distributörsaktiviteter och marknadsstöd för varumärkesinitiering och testmarknadsföring.

"Kina är en stor och expanderande konsumentmarknad, men ett marknadsinträde i Kina kan inte göras över en natt. En lokal närvaro måste etableras för att bygga upp förtroende och intresse från lokala distributörer. Vår roll är att vara en knutpunkt där vi kan erbjuda en permanent närvaro och lämpliga marknadsföringsaktiviteter och tjänster mellan de stora utställningarna för att attrahera distributörer", säger Klaus Nielsen, vd för Nordic Hub China.

CIIE är en utställning på initiativ av President Xi Jing Ping och körs nu tredje gången i Shanghai 5-11 november 2020. Syftet med utställningen är att höja konsumtionsnivån i Kina och förbättra handelsbalansen. Omkring 900 000 besökare från över hela Kina har uppmanats att delta i sexdagarsutställningen.

Andra svenska varumärken som kommer att delta är Volvo, IKEA, ABB, Astra Zeneca etc. Sverige deltog i CIIE 2018 och 2019 men har ingen nationell paviljong i år.

 

Bilden: Klaus Nielsen, vd för Nordic Hub China.