platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Hub China är en av få svenska utställarna på CIIE i Kina den här veckan

Torsdagen den 5 november 2020 kommer China International Import Exhibition (CIIE) att starta i Shanghai. Svenskägda Nordic Hub China kommer att delta och ta med sig 10 svenska företag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

"Just nu finns det en enorm möjlighet att gå in på den kinesiska marknaden och specillt för europeiska och svenska konsument produkter så som livsmedels och livstils varumärken. Ekonomin har återhämtat sig efter Covid-19 och produkter från USA undviks av många distributörer på grund av handelskriget, säger Per Linden, grundare av Nordic Hub China.

Den kinesiska ekonomin växte med 4,9% under tredje kvartalet i år. Nordic Hub China startades som ett utställningrum för varuprover för Scandic Foods Asia men sattes 2018 som en separat enhet och fungerade som en B2B-plattform för marknadsinträde för livsmedels- och livsstilsprodukter från de nordiska länderna till Kina. I dag erbjuder Nordic Hub China ett 550 kvadratmeter permanent showroom med dagliga distributörsaktiviteter och marknadsstöd för varumärkesinitiering och testmarknadsföring.

"Kina är en stor och expanderande konsumentmarknad, men ett marknadsinträde i Kina kan inte göras över en natt. En lokal närvaro måste etableras för att bygga upp förtroende och intresse från lokala distributörer. Vår roll är att vara en knutpunkt där vi kan erbjuda en permanent närvaro och lämpliga marknadsföringsaktiviteter och tjänster mellan de stora utställningarna för att attrahera distributörer", säger Klaus Nielsen, vd för Nordic Hub China.

CIIE är en utställning på initiativ av President Xi Jing Ping och körs nu tredje gången i Shanghai 5-11 november 2020. Syftet med utställningen är att höja konsumtionsnivån i Kina och förbättra handelsbalansen. Omkring 900 000 besökare från över hela Kina har uppmanats att delta i sexdagarsutställningen.

Andra svenska varumärken som kommer att delta är Volvo, IKEA, ABB, Astra Zeneca etc. Sverige deltog i CIIE 2018 och 2019 men har ingen nationell paviljong i år.

 

Bilden: Klaus Nielsen, vd för Nordic Hub China.