Global Destination Sustainability (GDS) -rörelsen har meddelat att Tysklands huvudstad Berlin ökar sin ambition att bli en av de mest innovativa och hållbara mötesdestinationerna i världen. Berlin kommer att delta i Global Destination Sustainability Index (GDS-Index) för att bedöma dess resultat och identifiera möjligheter att öka deras positiva miljö- och samhällseffekt.
GDS-rörelsen förenar och gör det möjligt för professionella målhanterare att skapa motståndskraftiga platser att besöka, träffas och leva i. Genom att samarbeta med hållbara och cirkulära strategier, tankesätt och färdighetsuppsättningar försöker den göra det möjligt för framtidens destinationer att frodas och stödja prestationen av FN: s hållbara utvecklingsmål.
Berlin har redan ett långvarigt engagemang när det gäller agendan för hållbarhet och deltar aktivt i att främja hållbarhet, cirkularitet och klimatneutralitet genom en mångfald av gröna initiativ i en mängd olika branscher. Business eventsindustrin är en av dem.
År 2019 lanserade Visit Berlin Sustainable Meetings Berlin. Genom detta innovativa initiativ engagerar Visit Berlin ett nätverk av partners och tjänsteleverantörer i Berlins mötesindustri. Det har utvecklats i en process med flera intressenter, vilket resulterat i införandet av ett hållbarhetshanteringssystem med en krävande kriteriekatalog baserad på olika internationella hållbarhetsstandarder.
Visit Berlin kommer nu att delta i GDS-indexet för att kartlägga, upptäcka och driva hållbara metoder bland dess affärssystemspartners ekosystem. I slutänden blir målet att skapa ett brett spektrum av allt mer hållbara erbjudanden för sina kunder. Genom att gå med i GDS-rörelsen kommer Berlin Convention Office of Visit Berlin att ägna sig åt:
• Jämföra hållbarheten i Berlin och dess mötes- och evenemangsindustri genom GDS-index.
• Förbättra Berlins hållbarhetsstrategi och leverantörsprestanda.
• Öka medvetenheten om och integrera "FN:s 17 mål för hållbar utveckling" i evenemangs- och besöksnäringens ekonomi.
• Inspirera kunderna att söka och prissätta destinationer med autentiska evenemangs hållbarhetsinitiativ och regenerativa modeller.
• Dela den kunskap som erhållits och exempel på bästa praxis i Berlin med sina kunder, kamrater och hela affärs- och fritidssektorn.
Besök about.visitberlin.de