platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
mat och möten
Fotografiskas restaurang
högst rankat i Sverige när det gäller hållbarhet och gastronomi - för andra året i rad.
8-10 december 2020
IBTM World Virtual 2020
går live om en vecka.
hotellnytt
Sky Hotel Apartments
går ihop med norska Frogner House Apartments och Bjørvika Apartments.
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
RSS
rss_icon
Länkar
Flygbolagen kan inte sänka kostnaderna snabbt nog för att rädda jobben

IATA, (International Air Transport Association) har presenterat en ny analys som visar att flygindustrin inte kan sänka kostnaderna tillräckligt snabbt för att neutralisera den allvarlig penningbristen för att undvika konkurser och bevara jobb år 2021. IATA upprepar därför sin begäran om statliga hjälpåtgärder för att rädda flygbolagen ekonomiskt och undvika massiva uppsägningar. IATA efterlyser också fler Covid-19-test före flygning för att öppna gränser och möjliggöra resor utan karantän.

De totala branschintäkterna 2021 förväntas minska med 46% jämfört med siffran för 2019 på 838 miljarder dollar. Den tidigare analysen var att intäkterna från 2021 skulle minska med cirka 29% jämfört med 2019. Detta baserades på förväntningarna på en efterfrågan från fjärde kvartalet 2020. Återhämtningen har dock försenats på grund av nya Covid-19-utbrott och av regeringars utlysta nya restriktioner inklusive gränsstängningar och karantänåtgärder. IATA räknar med att helåret 2020 när det gäller siffrorna för trafiken kommer att minska med 66% jämfört med 2019, och efterfrågan i december 68%.

”Det fjärde kvartalet 2020 kommer att bli extremt svårt och det finns lite som tyder på att första halvan av 2021 kommer att bli betydligt bättre, så länge gränserna förblir stängda och/eller ankomstkarantänerna förblir på plats. Utan ytterligare statlig ekonomisk lättnad har medianflygbolaget bara 8,5 månaders kontanter kvar med nuvarande hastighet. Och vi kan inte sänka kostnaderna tillräckligt snabbt för att komma ikapp de krympta intäkterna", säger Alexandre de Juniac, IATA:s generaldirektör och vd.

Även om flygbolagen har tagit drastiska steg för att minska kostnaderna är cirka 50% av flygbolagens kostnader fasta eller halvfasta, åtminstone på kort sikt. Resultatet är att kostnaderna inte har sjunkit lika snabbt som intäkterna. Till exempel minskade rörelsekostnaderna jämfört med föregående år under andra kvartalet med 48% jämfört med en minskning av rörelseintäkterna med 73%, baserat på ett urval av 76 flygbolag.

Eftersom flygbolagen har minskat kapaciteten (tillgängliga sittkilometer eller ASK) som svar på kollapsen i resefterfrågan har enhetskostnaderna (kostnad per ASK eller CASK) dessutom stigit, eftersom det finns färre sittkilometer att ”sprida” kostnaderna över. Preliminära resultat för tredje kvartalet visar att enhetskostnaderna ökade med cirka 40% jämfört med föregående år.

Ser vi fram emot 2021 så uppskattar IATA att enhetskostnaderna kommer att behöva sjunka med 30% för att uppnå ett balanserat rörelseresultat och neutralisera kontantförbränning jämfört med genomsnittligt CASK för 2020. En sådan nedgång har vi tidigare aldrig setti hela flyghistorien.

 

Faktorer som bidrar till denna analys inkluderar:

• Med den internationella efterfrågan nere på 90% har flygbolagen parkerat tusentals, flest långdistansflygplan och flyttat sin verksamhet till kortdistansflygning där det är möjligt. Eftersom det genomsnittliga avståndet som flygs har minskat kraftigt krävs dock fler flygplan för att driva nätverket. Således har flygkapaciteten (ASK) minskat med 62% jämfört med januari 2019, men flottan under drift är bara nere med 21%.

 

• Cirka 60% av världens flygplansflotta hyrs ut. Även om flygbolagen har fått vissa minskningar från hyresgästerna har flyghyreskostnaderna sjunkit mindre än 10% under det senaste året.

 

• Det är viktigt att flygplatser och flygtrafiktjänsteleverantörer undviker kostnadsökningar för att fylla luckor i budgetar som är beroende av trafiknivåerna före krisen. Infrastrukturkostnaderna har minskat kraftigt på grund av färre flygningar och passagerare. Infrastrukturleverantörer kan sänka kostnaderna, skjuta upp investeringar, låna på kapitalmarknaderna för att täcka förluster eller söka statlig ekonomisk lättnad.

 

• Bränsle är den enda ljuspunkten med priserna ned 42% jämfört med 2019. Tyvärr förväntas de öka nästa år då ökad ekonomisk aktivitet ökar efterfrågan på energi.

 

• Även om IATA inte förespråkar specifika minskningar av arbetskraften, skulle det vara nödvändigt att minska antalet anställda med 40% för att upprätthålla förra årets arbetsproduktivitetsnivå (ASK/anställd). Ytterligare jobbförluster eller lönesänkningar skulle krävas för att sänka arbetskraftskostnaderna per enhet till den lägsta punkten de senaste åren, en minskning med 52% från Q3-nivåerna 2020.

 

• Även om den aldrig tidigare skådade minskningen av arbetskraftskostnaderna skulle uppnås, kommer de totala kostnaderna fortfarande att vara högre än intäkterna 2021, och flygbolagen kommer att fortsätta att bränna kontanter.

 

”Det finns lite goda nyheter på kostnadsfronten 2021, men även om vi maximerar vår kostnadsminskning kommer vi fortfarande inte att ha en ekonomiskt hållbar industri 2021”, säger de Juniac.

”Framtiden står skriven på väggen, skulle man kunna säga, för att uttrycka sig bibliskt. Vi vet inte vad som väntar runt hörnet, men för varje dag som krisen fortsätter växer potentialen för jobbförluster och ekonomisk förödelse. Om inte många regeringar agerar snabbt är cirka 1,3 miljoner jobb inom flygbolagen i riskzonen. Och det skulle ha en dominoeffekt som skulle sätta 3,5 miljoner ytterligare jobb inom flygsektorn i fara tillsammans med totalt 46 miljoner människor i den bredare ekonomin vars jobb stöds av luftfarten. Dessutom kommer förlusten av flyganslutning att ha en dramatisk inverkan på den globala BNP och hota 1,8 biljoner dollar i ekonomisk aktivitet. Regeringarna måste vidta kraftfulla åtgärder för att avvärja denna överhängande ekonomiska katastrof och arbetskatastrof. De måste gå framåt med ytterligare ekonomiska lättnader. Och de måste använda systematiska Covid-19-test för att säkert öppna gränser utan karantän", säger de Juniac.