nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny riktad insats ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland

Ett unikt näringslivsprojekt lanseras inom kort i Sörmland, med pilot i Eskilstuna. Pilotprojektet riktar sig mot företag inom kreativa och kulturella näringar med koppling till besöksnäring och ska bland annat stötta företagen i utvecklingsfrågor i kölvattnet av pandemin.

Pandemin har slagit hårt mot näringslivet, och alla branscher har påverkats. Särskilt utsatta är kulturella och kreativa näringar och besöksnäring, som under 2020 fått arbeta hårt för att hitta nya lösningar.

Med anledning av detta startar Stua tillsammans med Destination Eskilstuna och Region Sörmland nu ett näringslivsprojekt, riktat mot just kulturella och kreativa näringar i nära koppling till besöksnäring. Företagen ska bland annat ska få ökad kunskap hur deras kunder agerar digitalt och hur de som företag kan dra nytta av digitala möjligheter för snabbare utveckling och omställning.

Samarbetet ska också bidra till att de som arbetar i olika främjarorganisationer både lokalt och regionalt stärks. Kommuner och andra offentliga aktörer erbjuds ökad kunskap kring både kulturella och kreativa näringar och besöksnäring för att erbjuda bättre stöd i utvecklingsfrågor. Projektet ska bidra till en modell som kan användas nationellt.

Projektet börjar med två piloter. Den första för målgruppen kulturella och kreativa näringar med nära koppling till besöksnäringen, där företagens erbjudande eller produkt är i centrum och utifrån den erbjuds en anpassad utvecklingsprocess. Piloten testas med först med företag både i Eskilstuna och Sörmland. Destination Eskilstuna AB är en aktiv part för att sätta samarbetsformen.

”I Eskilstuna har vi gjort ett aktivt val att vara en destination för större möten och evenemang där kultur är en stor del av utbudet. Under pandemin har dessa två områden drabbats hårt. Destination Eskilstuna ser fram emot att vara först ut och bana väg för att testa utvecklingsprocessen, som sen kommer att användas i hela Sörmland”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg, Destination Eskilstuna.

Den andra piloten handlar om utveckling kring en större kulturattraktion, till exempel ett slott, ett museum eller annan kulturell attraktion, som väcker intresse för en plats. Här ska ett koncept först testas på ett par utvalda besöksmål i en pilotfas.

”Nynäs Slott, Julita Gård eller Sundbyholms slott kan nämnas som exempel, där slotten och områdena är en arena, och byggs på med flera olika attraktioner, såsom måltids-, natur- och kulturupplevelser”, säger Pernilla Nordström, operativ verksamhetsledare, Stua.

När piloterna genomförts, kommer hela Sörmland bjudas in, för att delta i ett nästa steg. I projektet kommer både intervjuer, workshops, seminarier och digitala verktyg användas, både för kunskapsinhämtning och spridning, och verka nära alla inblandade aktörer i utvecklingsarbetet.

”Vi ser fram emot samarbetet, som gör företag och region mer attraktiva, och skapar goda förutsättningar framåt för flera besökare, som gör mer på plats och stannar längre”, säger Magnus Nilsson, strateg, Region Sörmland.