platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny riktad insats ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland

Ett unikt näringslivsprojekt lanseras inom kort i Sörmland, med pilot i Eskilstuna. Pilotprojektet riktar sig mot företag inom kreativa och kulturella näringar med koppling till besöksnäring och ska bland annat stötta företagen i utvecklingsfrågor i kölvattnet av pandemin.

Pandemin har slagit hårt mot näringslivet, och alla branscher har påverkats. Särskilt utsatta är kulturella och kreativa näringar och besöksnäring, som under 2020 fått arbeta hårt för att hitta nya lösningar.

Med anledning av detta startar Stua tillsammans med Destination Eskilstuna och Region Sörmland nu ett näringslivsprojekt, riktat mot just kulturella och kreativa näringar i nära koppling till besöksnäring. Företagen ska bland annat ska få ökad kunskap hur deras kunder agerar digitalt och hur de som företag kan dra nytta av digitala möjligheter för snabbare utveckling och omställning.

Samarbetet ska också bidra till att de som arbetar i olika främjarorganisationer både lokalt och regionalt stärks. Kommuner och andra offentliga aktörer erbjuds ökad kunskap kring både kulturella och kreativa näringar och besöksnäring för att erbjuda bättre stöd i utvecklingsfrågor. Projektet ska bidra till en modell som kan användas nationellt.

Projektet börjar med två piloter. Den första för målgruppen kulturella och kreativa näringar med nära koppling till besöksnäringen, där företagens erbjudande eller produkt är i centrum och utifrån den erbjuds en anpassad utvecklingsprocess. Piloten testas med först med företag både i Eskilstuna och Sörmland. Destination Eskilstuna AB är en aktiv part för att sätta samarbetsformen.

”I Eskilstuna har vi gjort ett aktivt val att vara en destination för större möten och evenemang där kultur är en stor del av utbudet. Under pandemin har dessa två områden drabbats hårt. Destination Eskilstuna ser fram emot att vara först ut och bana väg för att testa utvecklingsprocessen, som sen kommer att användas i hela Sörmland”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg, Destination Eskilstuna.

Den andra piloten handlar om utveckling kring en större kulturattraktion, till exempel ett slott, ett museum eller annan kulturell attraktion, som väcker intresse för en plats. Här ska ett koncept först testas på ett par utvalda besöksmål i en pilotfas.

”Nynäs Slott, Julita Gård eller Sundbyholms slott kan nämnas som exempel, där slotten och områdena är en arena, och byggs på med flera olika attraktioner, såsom måltids-, natur- och kulturupplevelser”, säger Pernilla Nordström, operativ verksamhetsledare, Stua.

När piloterna genomförts, kommer hela Sörmland bjudas in, för att delta i ett nästa steg. I projektet kommer både intervjuer, workshops, seminarier och digitala verktyg användas, både för kunskapsinhämtning och spridning, och verka nära alla inblandade aktörer i utvecklingsarbetet.

”Vi ser fram emot samarbetet, som gör företag och region mer attraktiva, och skapar goda förutsättningar framåt för flera besökare, som gör mer på plats och stannar längre”, säger Magnus Nilsson, strateg, Region Sörmland.