platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten CovidClean™ certifierar mötesanläggningar

Svenska Möten har inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

41 procent av Svenska Mötens kunder uppger att en Covid-19 certifiering kommer att vara avgörande för val av extern mötesanläggning de närmaste tre åren*. För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten, har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

I en värld som under en överskådlig framtid kommer att definieras av Covid-19, är de anställdas säkerhet och hälsa den viktigaste faktorn för Sveriges företag vid val av mötesanläggning idag. Det ställer nya krav på mötesanläggningarna i form av transparens kring hur smittorisken hanteras och en försäkran om att alla åtgärder och rutiner finns på plats.

För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels kring att CovidClean™ certifiera sina medlemsanläggningar.

"Vi förstår arbetsgivarnas oro för att medarbetarna ska smittas under konferensen. Men det ser ut som vi kommer att få leva med pandemin under en lång tid framöver och verksamheter är beroende av att medarbetarna möts. Så för att våra kunder ska känna sig trygga med att boka möten, har vi valt att ta det här steget", säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Certifieringsstandarden är baserad på WHO:s och CDC:s (Centers for Disease Control and Prevention) rekommendationer och är ackrediterad av en av världens främsta professorer inom klinisk virologi och ordförande i Vetenskapsforum Covid-19, Anders Vahlne. Certifieringen genomförs genom en inspektion på plats från en ackrediterad Safehotels auditör.

"I pandemins kölvatten kommer kunderna att kräva försäkran om att deras val av anläggningar är säkra", säger Safehotels vd Joachim Törngård. "De kommer inte att förlita sig på att anläggningarnas egna utfästelser stämmer, utan kommer att kräva att en tredjepart varit där och besiktigat på plats och då inte bara med en checklista, utan också genom intervjuer och tester för att säkerställa att även processer och rutiner implementerats. Vår CovidClean™certifiering är utformad så att anläggningarna ska kunna ge den garanti som kunderna vill se".

Svenska Mötens utvalda medlemsanläggning Bergendal, var först ut i Sverige att CovidClean™certifiera sig. Bergendals hotellchef Jeanette Tillberg kommenterar certifieringen: Det är många gånger avgörande för kunden att vi har tänkt till kring covid. Det är raka besked på frågor till oss, allt finns på plats och certifieringen är ett kvitto på att vi har tänkt rätt.

Vad är CovidClean?

Safehotels har utvecklat CovidClean™certifiering - en omfattande uppsättning hygienprocedurer och pandemiprotokoll - för att göra det möjligt för hotell och mötesplatser att försäkra gästerna att verksamheten uppfyller nödvändiga standarder. Safehotels med huvudkontor i Göteborg, är världens ledande besiktningsorgan för oberoende hälso- och säkerhetscertifieringar av hotell.

 

* Kundenkät, genomförd 30/9 - 9/10 2020 via Svenska Mötens kunder och följare på LinkedIn. 201 respondenter.