platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
Hotell
Nytt hotellkoncept
fokuserar på träning, sport och hälsa
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten CovidClean™ certifierar mötesanläggningar

Svenska Möten har inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

41 procent av Svenska Mötens kunder uppger att en Covid-19 certifiering kommer att vara avgörande för val av extern mötesanläggning de närmaste tre åren*. För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten, har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

I en värld som under en överskådlig framtid kommer att definieras av Covid-19, är de anställdas säkerhet och hälsa den viktigaste faktorn för Sveriges företag vid val av mötesanläggning idag. Det ställer nya krav på mötesanläggningarna i form av transparens kring hur smittorisken hanteras och en försäkran om att alla åtgärder och rutiner finns på plats.

För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels kring att CovidClean™ certifiera sina medlemsanläggningar.

"Vi förstår arbetsgivarnas oro för att medarbetarna ska smittas under konferensen. Men det ser ut som vi kommer att få leva med pandemin under en lång tid framöver och verksamheter är beroende av att medarbetarna möts. Så för att våra kunder ska känna sig trygga med att boka möten, har vi valt att ta det här steget", säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Certifieringsstandarden är baserad på WHO:s och CDC:s (Centers for Disease Control and Prevention) rekommendationer och är ackrediterad av en av världens främsta professorer inom klinisk virologi och ordförande i Vetenskapsforum Covid-19, Anders Vahlne. Certifieringen genomförs genom en inspektion på plats från en ackrediterad Safehotels auditör.

"I pandemins kölvatten kommer kunderna att kräva försäkran om att deras val av anläggningar är säkra", säger Safehotels vd Joachim Törngård. "De kommer inte att förlita sig på att anläggningarnas egna utfästelser stämmer, utan kommer att kräva att en tredjepart varit där och besiktigat på plats och då inte bara med en checklista, utan också genom intervjuer och tester för att säkerställa att även processer och rutiner implementerats. Vår CovidClean™certifiering är utformad så att anläggningarna ska kunna ge den garanti som kunderna vill se".

Svenska Mötens utvalda medlemsanläggning Bergendal, var först ut i Sverige att CovidClean™certifiera sig. Bergendals hotellchef Jeanette Tillberg kommenterar certifieringen: Det är många gånger avgörande för kunden att vi har tänkt till kring covid. Det är raka besked på frågor till oss, allt finns på plats och certifieringen är ett kvitto på att vi har tänkt rätt.

Vad är CovidClean?

Safehotels har utvecklat CovidClean™certifiering - en omfattande uppsättning hygienprocedurer och pandemiprotokoll - för att göra det möjligt för hotell och mötesplatser att försäkra gästerna att verksamheten uppfyller nödvändiga standarder. Safehotels med huvudkontor i Göteborg, är världens ledande besiktningsorgan för oberoende hälso- och säkerhetscertifieringar av hotell.

 

* Kundenkät, genomförd 30/9 - 9/10 2020 via Svenska Mötens kunder och följare på LinkedIn. 201 respondenter.