platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
mat och möten
Fotografiskas restaurang
högst rankat i Sverige när det gäller hållbarhet och gastronomi - för andra året i rad.
8-10 december 2020
IBTM World Virtual 2020
går live om en vecka.
hotellnytt
Sky Hotel Apartments
går ihop med norska Frogner House Apartments och Bjørvika Apartments.
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten CovidClean™ certifierar mötesanläggningar

Svenska Möten har inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

41 procent av Svenska Mötens kunder uppger att en Covid-19 certifiering kommer att vara avgörande för val av extern mötesanläggning de närmaste tre åren*. För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten, har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

I en värld som under en överskådlig framtid kommer att definieras av Covid-19, är de anställdas säkerhet och hälsa den viktigaste faktorn för Sveriges företag vid val av mötesanläggning idag. Det ställer nya krav på mötesanläggningarna i form av transparens kring hur smittorisken hanteras och en försäkran om att alla åtgärder och rutiner finns på plats.

För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels kring att CovidClean™ certifiera sina medlemsanläggningar.

"Vi förstår arbetsgivarnas oro för att medarbetarna ska smittas under konferensen. Men det ser ut som vi kommer att få leva med pandemin under en lång tid framöver och verksamheter är beroende av att medarbetarna möts. Så för att våra kunder ska känna sig trygga med att boka möten, har vi valt att ta det här steget", säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Certifieringsstandarden är baserad på WHO:s och CDC:s (Centers for Disease Control and Prevention) rekommendationer och är ackrediterad av en av världens främsta professorer inom klinisk virologi och ordförande i Vetenskapsforum Covid-19, Anders Vahlne. Certifieringen genomförs genom en inspektion på plats från en ackrediterad Safehotels auditör.

"I pandemins kölvatten kommer kunderna att kräva försäkran om att deras val av anläggningar är säkra", säger Safehotels vd Joachim Törngård. "De kommer inte att förlita sig på att anläggningarnas egna utfästelser stämmer, utan kommer att kräva att en tredjepart varit där och besiktigat på plats och då inte bara med en checklista, utan också genom intervjuer och tester för att säkerställa att även processer och rutiner implementerats. Vår CovidClean™certifiering är utformad så att anläggningarna ska kunna ge den garanti som kunderna vill se".

Svenska Mötens utvalda medlemsanläggning Bergendal, var först ut i Sverige att CovidClean™certifiera sig. Bergendals hotellchef Jeanette Tillberg kommenterar certifieringen: Det är många gånger avgörande för kunden att vi har tänkt till kring covid. Det är raka besked på frågor till oss, allt finns på plats och certifieringen är ett kvitto på att vi har tänkt rätt.

Vad är CovidClean?

Safehotels har utvecklat CovidClean™certifiering - en omfattande uppsättning hygienprocedurer och pandemiprotokoll - för att göra det möjligt för hotell och mötesplatser att försäkra gästerna att verksamheten uppfyller nödvändiga standarder. Safehotels med huvudkontor i Göteborg, är världens ledande besiktningsorgan för oberoende hälso- och säkerhetscertifieringar av hotell.

 

* Kundenkät, genomförd 30/9 - 9/10 2020 via Svenska Mötens kunder och följare på LinkedIn. 201 respondenter.