platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 intervjuer
IAPCO och AIPC
släpper forskningsrapport om hybridevents.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades
på IBTM World Barcelona 2021.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
- prisbelönta designstudion Formafantasma är en av veckans keynote speakers.
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
​Svenska Möten CovidClean™ certifierar mötesanläggningar

Svenska Möten har inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

41 procent av Svenska Mötens kunder uppger att en Covid-19 certifiering kommer att vara avgörande för val av extern mötesanläggning de närmaste tre åren*. För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten, har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels. Målet är att CovidClean™-certifiera samtliga utvalda medlemsanläggningar.

I en värld som under en överskådlig framtid kommer att definieras av Covid-19, är de anställdas säkerhet och hälsa den viktigaste faktorn för Sveriges företag vid val av mötesanläggning idag. Det ställer nya krav på mötesanläggningarna i form av transparens kring hur smittorisken hanteras och en försäkran om att alla åtgärder och rutiner finns på plats.

För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels kring att CovidClean™ certifiera sina medlemsanläggningar.

"Vi förstår arbetsgivarnas oro för att medarbetarna ska smittas under konferensen. Men det ser ut som vi kommer att få leva med pandemin under en lång tid framöver och verksamheter är beroende av att medarbetarna möts. Så för att våra kunder ska känna sig trygga med att boka möten, har vi valt att ta det här steget", säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Certifieringsstandarden är baserad på WHO:s och CDC:s (Centers for Disease Control and Prevention) rekommendationer och är ackrediterad av en av världens främsta professorer inom klinisk virologi och ordförande i Vetenskapsforum Covid-19, Anders Vahlne. Certifieringen genomförs genom en inspektion på plats från en ackrediterad Safehotels auditör.

"I pandemins kölvatten kommer kunderna att kräva försäkran om att deras val av anläggningar är säkra", säger Safehotels vd Joachim Törngård. "De kommer inte att förlita sig på att anläggningarnas egna utfästelser stämmer, utan kommer att kräva att en tredjepart varit där och besiktigat på plats och då inte bara med en checklista, utan också genom intervjuer och tester för att säkerställa att även processer och rutiner implementerats. Vår CovidClean™certifiering är utformad så att anläggningarna ska kunna ge den garanti som kunderna vill se".

Svenska Mötens utvalda medlemsanläggning Bergendal, var först ut i Sverige att CovidClean™certifiera sig. Bergendals hotellchef Jeanette Tillberg kommenterar certifieringen: Det är många gånger avgörande för kunden att vi har tänkt till kring covid. Det är raka besked på frågor till oss, allt finns på plats och certifieringen är ett kvitto på att vi har tänkt rätt.

Vad är CovidClean?

Safehotels har utvecklat CovidClean™certifiering - en omfattande uppsättning hygienprocedurer och pandemiprotokoll - för att göra det möjligt för hotell och mötesplatser att försäkra gästerna att verksamheten uppfyller nödvändiga standarder. Safehotels med huvudkontor i Göteborg, är världens ledande besiktningsorgan för oberoende hälso- och säkerhetscertifieringar av hotell.

 

* Kundenkät, genomförd 30/9 - 9/10 2020 via Svenska Mötens kunder och följare på LinkedIn. 201 respondenter.