platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference kommer till Göteborg
GIJC23 flyttas från Sydney, Australien till Göteborg 19–22 September 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Digital satsning på Västerås som mötes- och evenemangsdestination

Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen och i synnerhet de verksamheter som är beroende av möten och evenemang. Många planerade möten och evenemang har flyttats fram men ett stort antal har helt ställts in vilket innebär en stor förlust för företagen. Den digitala omställning som skett i samhället har skapat nya behov hos målgrupperna och konkurrensen om kunderna är stor. Därför storsatsar nu Visit Västerås på att utveckla digitala lösningar för att sälja Västerås som mötes- och evenemangsdestination.

"Det känns fantastiskt roligt att Tillväxtverket beviljar Region Västmanlands omställningsprojekt så att vi får en möjlighet att genomföra denna satsning. Som destinationsorganisation ska vi bidra till branschens återhämtning och utveckla en attraktiv destination som ligger i framkant. Vi ska behålla vår starka position som mötesdestination och denna satsning är en viktig del i detta", säger Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås.

En digital utveckling har skett i samhället i stort och givetvis inom besöksnäringen och dess verksamheter med anledning av pandemin. Många mötesanläggningar ställer därför om nu till att kunna erbjuda digitala lösningar för möten och evenemang. För att erbjuda ett attraktivt utbud redan i införsäljningen ska nu säljprocesser och material utvecklas och tas fram i projektet som kommer att ledas av Visit Västerås Convention Bureau verksamhet i nära samverkan med besöksnäringens företag.

"Planeringen av större möten och evenemang sker ofta med lång framförhållning, många gånger med ett perspektiv på flera år. Införsäljningsprocessen av Västerås som destination startar därför långt innan genomförandet och vår roll är att lyfta fram alla fördelar med att arrangera sitt möte eller evenemang just här. Vi ser att kunderna efterfrågar allt mer digitala lösningar inte bara vid genomförandet utan också i planeringsprocessen. I projektet kommer vi, tillsammans med företagen, att ta fram material för att våra kunder ska kunna uppleva utbudet digitalt. Vi har bland annat tittat på hur mäklarbranschen utvecklat sig inom detta område med stora framgångar", säger Magnus Eriksson, projektledare på Västerås Convention Bureau.

 

Foto: Pia Nordlander