platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
mat och möten
Fotografiskas restaurang
högst rankat i Sverige när det gäller hållbarhet och gastronomi - för andra året i rad.
8-10 december 2020
IBTM World Virtual 2020
går live om en vecka.
hotellnytt
Sky Hotel Apartments
går ihop med norska Frogner House Apartments och Bjørvika Apartments.
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
RSS
rss_icon
Länkar
Digital satsning på Västerås som mötes- och evenemangsdestination

Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen och i synnerhet de verksamheter som är beroende av möten och evenemang. Många planerade möten och evenemang har flyttats fram men ett stort antal har helt ställts in vilket innebär en stor förlust för företagen. Den digitala omställning som skett i samhället har skapat nya behov hos målgrupperna och konkurrensen om kunderna är stor. Därför storsatsar nu Visit Västerås på att utveckla digitala lösningar för att sälja Västerås som mötes- och evenemangsdestination.

"Det känns fantastiskt roligt att Tillväxtverket beviljar Region Västmanlands omställningsprojekt så att vi får en möjlighet att genomföra denna satsning. Som destinationsorganisation ska vi bidra till branschens återhämtning och utveckla en attraktiv destination som ligger i framkant. Vi ska behålla vår starka position som mötesdestination och denna satsning är en viktig del i detta", säger Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås.

En digital utveckling har skett i samhället i stort och givetvis inom besöksnäringen och dess verksamheter med anledning av pandemin. Många mötesanläggningar ställer därför om nu till att kunna erbjuda digitala lösningar för möten och evenemang. För att erbjuda ett attraktivt utbud redan i införsäljningen ska nu säljprocesser och material utvecklas och tas fram i projektet som kommer att ledas av Visit Västerås Convention Bureau verksamhet i nära samverkan med besöksnäringens företag.

"Planeringen av större möten och evenemang sker ofta med lång framförhållning, många gånger med ett perspektiv på flera år. Införsäljningsprocessen av Västerås som destination startar därför långt innan genomförandet och vår roll är att lyfta fram alla fördelar med att arrangera sitt möte eller evenemang just här. Vi ser att kunderna efterfrågar allt mer digitala lösningar inte bara vid genomförandet utan också i planeringsprocessen. I projektet kommer vi, tillsammans med företagen, att ta fram material för att våra kunder ska kunna uppleva utbudet digitalt. Vi har bland annat tittat på hur mäklarbranschen utvecklat sig inom detta område med stora framgångar", säger Magnus Eriksson, projektledare på Västerås Convention Bureau.

 

Foto: Pia Nordlander