platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
mat och möten
Fotografiskas restaurang
högst rankat i Sverige när det gäller hållbarhet och gastronomi - för andra året i rad.
8-10 december 2020
IBTM World Virtual 2020
går live om en vecka.
hotellnytt
Sky Hotel Apartments
går ihop med norska Frogner House Apartments och Bjørvika Apartments.
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
RSS
rss_icon
Länkar
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar

Tourism in Skåne har beviljats EU-medel för ett projekt som fram till 2023 ska skapa förutsättningar för en mer konkurrenskraftig och innovativ mötesindustri som har bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.

Det har knappast undgått någon att besöksnäringen är under hård press, och särskilt utsatta är mötesaktörer och anläggningar som till stor del är beroende av affärsresande och möten. Projektet ska bland annat bearbeta frågor som handlar om hur verksamheterna kan ställas om och exempelvis bygga nya affärsmodeller. Hur man kan skapa resiliens, det vill säga att ställa om för att vara bättre rustade för att möta framtida disruptiva förändringar, och hur den cirkulära ekonomin kan vävas in för en hållbar framtid. Självklart kommer den digitala transformationen att spela en nyckelroll, en utveckling som påskyndats starkt under året.

Omställningen av näringslivet, fortsatt distansarbete och begränsningar i resandet kräver snabba insatser för att anpassa mötesindustrin. Investeringar i digital teknik kommer att behövas för att till exempel hantera hybridmöten, och tjänster som mötesfacilitering kommer att efterfrågas i högre grad framöver.

”Pandemin har påskyndat en utveckling där digitalisering och hållbarhet är två starka megatrender som driver förändrade kundbeteenden. Genom projekt kan vi genom samverkan öka takten i vårt utvecklingsarbete och stötta våra medlemmar i den nödvändiga omställningen”, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Projektet medfinansieras av Almi Företagspartner Skåne AB, i form av resurser för kartläggning och coaching av företag. Även Svenska Möten och Skånska Möten går in i projektet, genom koordinering av medlemsföretag, kunskapsöverföring och aktivt deltagande i styrgruppen för projektet.

En stor insats i projektet kommer att röra analyser, trender och kunskapsöverföring. Detta kommer att samordnas inom BI Syd, där åtta regionala turismorganisationer i södra Sverige samverkar kring bland annat omvärldsbevakning och kunskapsöverföring.

”Projektet ger den skånska mötesindustrin en fantastisk chans att arbeta med sin omställning för att komma stärkta ur krisen, och bli bättre rustade att möta framtida utmaningar”, säger Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne.

Resultat i projektet handlar om att framtidssäkra företag inom mötesbranschen. Det gäller till exempel att öka kunskap om kundbeteenden och framtida mötesformat och förmågan att bygga en diversifierad affärsmodell. Projektet syftar också till att stärka kompetensen inom främjandesystemet för fler innovationer i branschen.

Fakta om projektet:

  • Projektmedel om 3,9 miljoner kronor har beviljats från det Operativa programmet för Nationella regionalfondsprogrammet, insatsområdet Öka små och medelstora företags konkurrenskraft och avser projektperioden 2020-10-01 –2023-02-28.
  • Projektet medfinansieras med 4,7 miljoner kronor från Tourism in Skåne AB, Region Skåne/Regional Utveckling, BI Syd, Almi Företagspartner Skåne AB, Skånska Möten (Moritz Konsultbyrå AB), Svenska Möten, Region Kalmar län.
  • Tourism in Skåne AB är den regionala destinationsorganisation med ett strategiskt samordnings- och genomförandeansvar för destinationsutveckling, marknadsföring och innovationsfrågor relaterade till besöksnäring och turism.
  • Skånska Möten är den ledande nätverksorganisationen för skånska mötesanläggningar med ett 60-tal medlemmar.
  • Svenska Möten är den ledande nationella medlemsorganisationen för mötesanläggningar och mötesbokningar med ca 130 aktörer som medlemmar.
  • Region Skånes avdelning för Regional Utveckling har till uppdrag att samordna och driva utvecklingsfrågor, och vara processledare för det regionala utvecklingsarbetet i Skåne.
  • Almi Företagspartner Skåne AB erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential.
  • BI Syd är ett samverkansinitiativ mellan åtta regionala turismorganisationer i södra Sverige, nämligen Tourism in Skåne AB, Region Halland, Smålandsturism AB, Destination Småland AB, Region Blekinge, Region Östergötland, Region Kalmar och Visit Värmland AB, som sedan 2015 har samverkat för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning samt kunskapsöverföring.

 

Bilden: Pia Jönsson Rajgård, vd Tourism in Skåne.