platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
Hotell
Nytt hotellkoncept
fokuserar på träning, sport och hälsa
RSS
rss_icon
Länkar
Besöksnäringens omställning stöttas genom ny finansiering

För att bidra till en hållbar omställning i spåren av coronapandemin har Tillväxtverket beslutat finansiera 34 projekt inom besöksnäringen som nu får drygt 67 miljoner kronor. Projekten omfattar nya stöd till företag i besöksnäringen, kompetenshöjande insatser, stärkt innovationsförmåga och utveckling av framtidens mötesbransch.

Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen och många företag har tappat merparten av sin omsättning till följd av ett kraftigt minskat resande och uteblivna möten och evenemang. Det finns ett stort behov av att ställa om och tänka nytt för att möta den förändrade efterfrågan. Företag inom besöksnäringen behöver hjälp med att ta fram nya produkter och tjänster för att möta nya behov, och för att möta nya målgrupper. Företagens behov av digitala lösningar ökar också genomgående.

Nu finansieras 34 projekt inom ramen för det nationella regionalfondsprogrammet som hanteras av Tillväxtverket. Drygt 67 miljoner fördelas med syfte att förbättra förutsättningarna för företag inom besöksnäringen att komma stärkta och långsiktigt hållbara ur pandemin.

”Vi behöver ge direkt stöd till företagen med fokus på att ta fram nya affärsmodeller eller nya produkter och tjänster. Det behövs också nya metoder och arbetssätt för att bättre kunna stödja företagen i besöksnäringen. De beviljade projekten är en bra mix av detta”, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.

En del av projekten som nu finansieras har fokus på att ta fram nya affärsmodeller, produkter och tjänster som ett direkt stöd till företag i besöksnäringen. Andra projekt tar fram verktyg och arbetssätt för att aktörer som arbetar med att stödja företagen ska kunna stötta på ett bättre sätt. Det kan vara regioner, destinationsbolag, kommuner och andra företagsfrämjande aktörer.

”Besöksnäringen har drabbats hårt av coronapandemins konsekvenser och det är bra att flera projekt nu får medel som möjliggör en hållbar omställning och utveckling av näringen. Svensk besöksnäring är och kommer även i framtiden att vara i världsklass”, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Exempel på projekt som finansieras genom det nationella regionalfondsprogrammet:

  • Stödpaket till företag i Jämtlands län
    Projektet ska ta fram erbjudanden om företagsstöd till företag som hade sund ekonomi och potential för tillväxt innan krisen och som bedöms kunna ställa om och stärka sin verksamhet efter coronapandemin.
    Projektägare: Region Jämtland Härjedalen
  • Framtidens innovativa möten i Skåne
    Projektet ska skapa förutsättningar för en konkurrenskraftig och innovativ mötesbransch där digitaliseringen driver på processen för moderna och inkluderande möten. Totalt medverkar drygt 60 mötesanläggningar i Skåne.
    Projektägare: Tourism In Skåne AB
  • Hållbar turism i Västergötlands platåbergslandskap
    Projektet ska ta fram kunskapsunderlag och genomföra kompetenshöjande insatser som underlättar för naturturismföretagen att bedriva en hållbar turism.
    Projektägare: Grästorps kommun
  • En mer innovativ besöksnäring i norra Småland
    Projektet ska höja näringslivets innovations- och förändringstakt. Ett fokuserat innovationssamarbete mellan region och kommuner behöver etableras för att attrahera, behålla och utveckla människor och företag på orten.
    Projektägare: Smålands Turism AB/Region Jönköpings län
  • Affärsrådgivning för besöksnäringsföretag i Örebro och Västmanlands län
    Almis affärsrådgivning anpassas mot besöksnäringen och ger företagen ett bollplank där frågor om förändringsbehov, målsättningar och omvärldsfrågor diskuteras. Detta ökar förmågan att driva ett hållbart, lönsamt och konkurrenskraftigt företag.
    Projektägare: ALMI Företagspartner Mälardalen AB