nyheter
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
Ny satsning
Halländsk matkultur
flyttar in på Stora torg i Halmstad.
bygger motståndskraft
IMEX Group investerar
med nio nya anställningar.
näringsförbudet kvarstår
Öppet brev till regeringen:
Rikta regelverket rätt!
kraftsamling
Lärosäten Väst
- ny allians för ökat samarbete i Västsverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten har erbjudit digital konferensbokning sedan 2015

"Tack för en intressant och tankeväckande debattartikel, Henrik Svensson. Dessvärre verkar du inte ha alla fakta om hur de olika aktörerna på marknaden arbetar. Jag kan inte svara för de övriga, men vi på Svenska Möten har erbjudit digital konferensbokning där våra kunder kunnat se tillgänglighet, pris och boka sin konferens direkt online, med eller utan övernattning sedan 2015.

Sedan flera år tillbaka har vi också drivit också ett internt digitaliseringsprojekt där vi förberett vår digitala plattform och bokningssystem för att stå rustade inför en digital framtid, som vi länge sett komma. Vi har också sedan många år haft som skallkrav på våra medlemmar att ha teknik för hybridmöten i sina lokaler i vårt interna klassificeringssystem.

Därtill har vi länge drivit ett aktivt påverkansarbete på PMS:erna för API-kopplingar även för möten, där några aktörer ligger i framkant och redan är integrerade medan andra, av skäl som vi inte kan påverka, är mer avvaktande. Här håller vi fullt ut med om att branschens bokningssystem måste snäppa upp för att fortsätta vara relevanta i framtiden.

Du nämner också upphandlingar med nya krav. Vi har redan vunnit en rad upphandlingar med skallkrav på möjlighet till digital bokning av möten och konferenser. Dock efterfrågar våra kunder fortfarande personlig service som komplement till det digitala, och vår bedömning är att det kommer att behövas under lång tid framöver ännu.

Jag vill också bemöta ryktet om att det inte bokas några möten alls just nu. Ingenting kan vara mer felaktigt. Vi har många lojala kunder som har fortsatt att boka möten under hela pandemin, om än av naturliga skäl i mindre volymer och med färre deltagare än vi är vana att se. Vad som däremot är sant är att vi genomgår ett stålbad och att vi tråkigt nog har tvingats skiljas från många fantastiska medarbetare. Vi har gjort vad som krävs för att anpassa kostymen efter den rådande situationen och Svenska Möten kommer att överleva krisen.

Kontakta mig gärna på sylvia.nylin@svenskamoten.se, så berättar jag mer om hur vi arbetar med vår digitala strategi så att du kan vara mer välinformerad om hur vi arbetar i din nästa debattartikel".

 

Med vänliga hälsningar,

Sylvia Nylin, vd Svenska Möten