nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Lesjöfors letar det oväntade på Elmia Subcontractor Connect 2020

Årets ambassadör till Elmia Subcontractor är självklart med på matchmakingen under Elmia Subcontractor Connect. Förhoppningen är att hitta nya kontakter med företag i oväntade branscher. Matchmakingen är ett perfekt tillfälle för sådana otippade möten.

För Sveriges största aktör inom industrifjädrar var det naturligt att anmäla sig till matchmakingen när Elmia Subcontractor tvingades ställa in.

"Elmia Subcontractor är vårt huvudevent för hela Norden och när det uteblev tittade vi på andra event som kan tillföra oss något. Mässan är mer en mötesplats där vi träffar både nya och gamla kunder medan vi på matchmakingen kan pinpointa potentiella kunder där det finns ett direkt behov", säger Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB.

Under årets matchmaking hoppas Henrik Berner kunna hitta företag i nya branscher där han tidigare inte identifierat ett behov av fjädrar. Dessutom är det ofta så att företagen han träffar i dessa nya segment inte alltid vet att det finns teknisk kompetens i Sverige inom området.

"Vi hoppas att det ska ramla in kontakter med företag som vi inte har haft kontakt med tidigare och inom branscher där vi inte har varit representerade tidigare. Det är något som kan ge ringar på vattnet inom branschen eftersom företaget även har konkurrenter där vi kan komma in", säger han och tar medicinbranschen som exempel:

"Man skulle inte kunna tro att det finns applikationer med fjädrar i den branschen, men det finns en hel del i sprutor, inhalatorer och sjukhusapparatur som andningshjälpmedel. Ramlar man in i något och börjar undersöka marknaden så är det lätta att spinna vidare".

 

Varför är det särskilt viktigt i dessa tider att synas och vara med i matchmaking?

"Vi har lagt märke till att det både finns ett tydligt kontaktbehov och ett uppdämt behov av att tänka utanför boxen. Matchmakingen har visserligen funnits i många år men är ett bra komplement för säljare och inköpare att träffas på".

 

Bilden: Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB, deltar på matchmaking på årets Elmia Subcontractor Connect i november.