nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Lesjöfors letar det oväntade på Elmia Subcontractor Connect 2020

Årets ambassadör till Elmia Subcontractor är självklart med på matchmakingen under Elmia Subcontractor Connect. Förhoppningen är att hitta nya kontakter med företag i oväntade branscher. Matchmakingen är ett perfekt tillfälle för sådana otippade möten.

För Sveriges största aktör inom industrifjädrar var det naturligt att anmäla sig till matchmakingen när Elmia Subcontractor tvingades ställa in.

"Elmia Subcontractor är vårt huvudevent för hela Norden och när det uteblev tittade vi på andra event som kan tillföra oss något. Mässan är mer en mötesplats där vi träffar både nya och gamla kunder medan vi på matchmakingen kan pinpointa potentiella kunder där det finns ett direkt behov", säger Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB.

Under årets matchmaking hoppas Henrik Berner kunna hitta företag i nya branscher där han tidigare inte identifierat ett behov av fjädrar. Dessutom är det ofta så att företagen han träffar i dessa nya segment inte alltid vet att det finns teknisk kompetens i Sverige inom området.

"Vi hoppas att det ska ramla in kontakter med företag som vi inte har haft kontakt med tidigare och inom branscher där vi inte har varit representerade tidigare. Det är något som kan ge ringar på vattnet inom branschen eftersom företaget även har konkurrenter där vi kan komma in", säger han och tar medicinbranschen som exempel:

"Man skulle inte kunna tro att det finns applikationer med fjädrar i den branschen, men det finns en hel del i sprutor, inhalatorer och sjukhusapparatur som andningshjälpmedel. Ramlar man in i något och börjar undersöka marknaden så är det lätta att spinna vidare".

 

Varför är det särskilt viktigt i dessa tider att synas och vara med i matchmaking?

"Vi har lagt märke till att det både finns ett tydligt kontaktbehov och ett uppdämt behov av att tänka utanför boxen. Matchmakingen har visserligen funnits i många år men är ett bra komplement för säljare och inköpare att träffas på".

 

Bilden: Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB, deltar på matchmaking på årets Elmia Subcontractor Connect i november.