platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Lesjöfors letar det oväntade på Elmia Subcontractor Connect 2020

Årets ambassadör till Elmia Subcontractor är självklart med på matchmakingen under Elmia Subcontractor Connect. Förhoppningen är att hitta nya kontakter med företag i oväntade branscher. Matchmakingen är ett perfekt tillfälle för sådana otippade möten.

För Sveriges största aktör inom industrifjädrar var det naturligt att anmäla sig till matchmakingen när Elmia Subcontractor tvingades ställa in.

"Elmia Subcontractor är vårt huvudevent för hela Norden och när det uteblev tittade vi på andra event som kan tillföra oss något. Mässan är mer en mötesplats där vi träffar både nya och gamla kunder medan vi på matchmakingen kan pinpointa potentiella kunder där det finns ett direkt behov", säger Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB.

Under årets matchmaking hoppas Henrik Berner kunna hitta företag i nya branscher där han tidigare inte identifierat ett behov av fjädrar. Dessutom är det ofta så att företagen han träffar i dessa nya segment inte alltid vet att det finns teknisk kompetens i Sverige inom området.

"Vi hoppas att det ska ramla in kontakter med företag som vi inte har haft kontakt med tidigare och inom branscher där vi inte har varit representerade tidigare. Det är något som kan ge ringar på vattnet inom branschen eftersom företaget även har konkurrenter där vi kan komma in", säger han och tar medicinbranschen som exempel:

"Man skulle inte kunna tro att det finns applikationer med fjädrar i den branschen, men det finns en hel del i sprutor, inhalatorer och sjukhusapparatur som andningshjälpmedel. Ramlar man in i något och börjar undersöka marknaden så är det lätta att spinna vidare".

 

Varför är det särskilt viktigt i dessa tider att synas och vara med i matchmaking?

"Vi har lagt märke till att det både finns ett tydligt kontaktbehov och ett uppdämt behov av att tänka utanför boxen. Matchmakingen har visserligen funnits i många år men är ett bra komplement för säljare och inköpare att träffas på".

 

Bilden: Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB, deltar på matchmaking på årets Elmia Subcontractor Connect i november.