platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark sommarturism lyfte Halmstad

Halmstad hade 372 957 kommersiella gästnätter under juni, juli och augusti. Det är en minskning med 17 procent jämfört med föregående år. Därmed är Halmstad en av de svenska destinationer som tappat minst under sommaren 2020.

Covid-19 har slagit mycket hårt mot den svenska besöksnäringen. De kommersiella gästnätterna minskade nationellt med över 60 procent under våren och i storstadsregionerna har minskningen bestått under sommaren. Men Halmstad tillhör de destinationer som upplevde ett rejält lyft under sommaren, även om gästnätterna inte nått upp i tidigare års nivåer. Det visar preliminära resultat från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket.

”Halmstad är en av de destinationer som klarat sig bäst under covid-19, samtidigt som sommaren inte ledde till någon ökad smittspridning lokalt. En stor eloge till alla företag som jobbat hårt för att skapa en trygg miljö för våra besökare”, säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Till följd av internationella restriktioner minskade de utländska gästnätterna med 68 procent, medan de svenska bara backade med 11 procent.

Samtidigt har det digitala intresset för Halmstad ökat kraftigt i år. På destinationhalmstad.se slog antalet användare rekord under sommaren och är hittills i år uppe i nästan 250 000, en ökning med över 50 procent.

”Vi har fått väldigt positiv respons på vår marknadsföring under sommaren. Turista Hemma-kampanjen har fått stor uppmärksamhet, och samtidigt lyft fram besöksmål i hela Halmstads kommun. Nu vill vi förvalta intresset och locka fler besökare under hela året”, säger Karolina Davidsson.

Precis som tidigare år minskar volymen av privatbesökare kraftigt från mitten av augusti. Men eftersom restriktionerna kvarstår är affärsbesökarna fortsatt mycket färre än normalt. Detta gör att läget är ansträngt för många besöksnäringsföretag i Halmstad.

”Vi är såklart glada för sommaren, men nu väntar en höst och en vinter som kommer bli väldigt tuff för många. Vi försöker hålla en tät dialog med företagen och stötta dem på de sätt vi kan”, säger Karolina Davidsson.

 

Bilden: Halmstad är en av destinationerna som tappat minst under sommaren 2020. Foto: Patrik Leonardsson