platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark sommarturism lyfte Halmstad

Halmstad hade 372 957 kommersiella gästnätter under juni, juli och augusti. Det är en minskning med 17 procent jämfört med föregående år. Därmed är Halmstad en av de svenska destinationer som tappat minst under sommaren 2020.

Covid-19 har slagit mycket hårt mot den svenska besöksnäringen. De kommersiella gästnätterna minskade nationellt med över 60 procent under våren och i storstadsregionerna har minskningen bestått under sommaren. Men Halmstad tillhör de destinationer som upplevde ett rejält lyft under sommaren, även om gästnätterna inte nått upp i tidigare års nivåer. Det visar preliminära resultat från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket.

”Halmstad är en av de destinationer som klarat sig bäst under covid-19, samtidigt som sommaren inte ledde till någon ökad smittspridning lokalt. En stor eloge till alla företag som jobbat hårt för att skapa en trygg miljö för våra besökare”, säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Till följd av internationella restriktioner minskade de utländska gästnätterna med 68 procent, medan de svenska bara backade med 11 procent.

Samtidigt har det digitala intresset för Halmstad ökat kraftigt i år. På destinationhalmstad.se slog antalet användare rekord under sommaren och är hittills i år uppe i nästan 250 000, en ökning med över 50 procent.

”Vi har fått väldigt positiv respons på vår marknadsföring under sommaren. Turista Hemma-kampanjen har fått stor uppmärksamhet, och samtidigt lyft fram besöksmål i hela Halmstads kommun. Nu vill vi förvalta intresset och locka fler besökare under hela året”, säger Karolina Davidsson.

Precis som tidigare år minskar volymen av privatbesökare kraftigt från mitten av augusti. Men eftersom restriktionerna kvarstår är affärsbesökarna fortsatt mycket färre än normalt. Detta gör att läget är ansträngt för många besöksnäringsföretag i Halmstad.

”Vi är såklart glada för sommaren, men nu väntar en höst och en vinter som kommer bli väldigt tuff för många. Vi försöker hålla en tät dialog med företagen och stötta dem på de sätt vi kan”, säger Karolina Davidsson.

 

Bilden: Halmstad är en av destinationerna som tappat minst under sommaren 2020. Foto: Patrik Leonardsson