platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference
kommer till Göteborg.
hotellnytt
Nu öppnar Clarion Hotel Umeå
- stärker Umeås attraktivitet.
flygnytt
Ryanair expanderar på Arlanda
– lanserar 13 nya vinterlinjer.
11 000 kvadratmeter 2024
Storsatsning på mat- och dryck på Arlanda och Landvetter
- 20-tal helt nya restauranger, barer och caféer öppnar med start 2023.
27 september
Meningsfulla upplevelser
står i fokus på Världsturismdagen.
Ligger din byrå i framkant?
Region Skåne
upphandlar eventbyrå.
Ny plats för möten
Geely
– Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg.
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark sommarturism lyfte Halmstad

Halmstad hade 372 957 kommersiella gästnätter under juni, juli och augusti. Det är en minskning med 17 procent jämfört med föregående år. Därmed är Halmstad en av de svenska destinationer som tappat minst under sommaren 2020.

Covid-19 har slagit mycket hårt mot den svenska besöksnäringen. De kommersiella gästnätterna minskade nationellt med över 60 procent under våren och i storstadsregionerna har minskningen bestått under sommaren. Men Halmstad tillhör de destinationer som upplevde ett rejält lyft under sommaren, även om gästnätterna inte nått upp i tidigare års nivåer. Det visar preliminära resultat från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket.

”Halmstad är en av de destinationer som klarat sig bäst under covid-19, samtidigt som sommaren inte ledde till någon ökad smittspridning lokalt. En stor eloge till alla företag som jobbat hårt för att skapa en trygg miljö för våra besökare”, säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Till följd av internationella restriktioner minskade de utländska gästnätterna med 68 procent, medan de svenska bara backade med 11 procent.

Samtidigt har det digitala intresset för Halmstad ökat kraftigt i år. På destinationhalmstad.se slog antalet användare rekord under sommaren och är hittills i år uppe i nästan 250 000, en ökning med över 50 procent.

”Vi har fått väldigt positiv respons på vår marknadsföring under sommaren. Turista Hemma-kampanjen har fått stor uppmärksamhet, och samtidigt lyft fram besöksmål i hela Halmstads kommun. Nu vill vi förvalta intresset och locka fler besökare under hela året”, säger Karolina Davidsson.

Precis som tidigare år minskar volymen av privatbesökare kraftigt från mitten av augusti. Men eftersom restriktionerna kvarstår är affärsbesökarna fortsatt mycket färre än normalt. Detta gör att läget är ansträngt för många besöksnäringsföretag i Halmstad.

”Vi är såklart glada för sommaren, men nu väntar en höst och en vinter som kommer bli väldigt tuff för många. Vi försöker hålla en tät dialog med företagen och stötta dem på de sätt vi kan”, säger Karolina Davidsson.

 

Bilden: Halmstad är en av destinationerna som tappat minst under sommaren 2020. Foto: Patrik Leonardsson