nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark sommarturism lyfte Halmstad

Halmstad hade 372 957 kommersiella gästnätter under juni, juli och augusti. Det är en minskning med 17 procent jämfört med föregående år. Därmed är Halmstad en av de svenska destinationer som tappat minst under sommaren 2020.

Covid-19 har slagit mycket hårt mot den svenska besöksnäringen. De kommersiella gästnätterna minskade nationellt med över 60 procent under våren och i storstadsregionerna har minskningen bestått under sommaren. Men Halmstad tillhör de destinationer som upplevde ett rejält lyft under sommaren, även om gästnätterna inte nått upp i tidigare års nivåer. Det visar preliminära resultat från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket.

”Halmstad är en av de destinationer som klarat sig bäst under covid-19, samtidigt som sommaren inte ledde till någon ökad smittspridning lokalt. En stor eloge till alla företag som jobbat hårt för att skapa en trygg miljö för våra besökare”, säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad.

Till följd av internationella restriktioner minskade de utländska gästnätterna med 68 procent, medan de svenska bara backade med 11 procent.

Samtidigt har det digitala intresset för Halmstad ökat kraftigt i år. På destinationhalmstad.se slog antalet användare rekord under sommaren och är hittills i år uppe i nästan 250 000, en ökning med över 50 procent.

”Vi har fått väldigt positiv respons på vår marknadsföring under sommaren. Turista Hemma-kampanjen har fått stor uppmärksamhet, och samtidigt lyft fram besöksmål i hela Halmstads kommun. Nu vill vi förvalta intresset och locka fler besökare under hela året”, säger Karolina Davidsson.

Precis som tidigare år minskar volymen av privatbesökare kraftigt från mitten av augusti. Men eftersom restriktionerna kvarstår är affärsbesökarna fortsatt mycket färre än normalt. Detta gör att läget är ansträngt för många besöksnäringsföretag i Halmstad.

”Vi är såklart glada för sommaren, men nu väntar en höst och en vinter som kommer bli väldigt tuff för många. Vi försöker hålla en tät dialog med företagen och stötta dem på de sätt vi kan”, säger Karolina Davidsson.

 

Bilden: Halmstad är en av destinationerna som tappat minst under sommaren 2020. Foto: Patrik Leonardsson