platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholm är Europas tredje största nav för globala huvudkontor

STOCKHOLM är hem för 22 globala multinationella företag, en siffra som placerar regionen på tredje plats i Europa efter London och Paris, enligt en ny rapport från Invest Stockholm och Region Stockholm. Utländska företag står för 85 procent av huvudkontoret i Stockholm, enligt rapporten.

När man jämför nordiska storstadsregioner har Stockholm den största andelen av de nordiska eller globala huvudkontoren, 54 procent.

”Stockholm är det nordiska navet för globala och regionala huvudkontor bland företag på Forbes Global 2000-listan. Stockholms överväldigande majoritet av utländska anläggningar är en återspegling av vår starkt internationaliserade ekonomi med 22 globala huvudkontor, många fler än europeiska städer som Frankfurt och Zürich. Jag är fast besluten att säkra vår position som en europeisk topplokal för huvudkontoret”, säger borgmästaren i Stockholm, Anna König Jerlmyr.

Stockholm har en särskilt hög koncentration av huvudkontor inom två branscher: information, kommunikation och teknik (IKT) samt finans och försäkring. Det är också anmärkningsvärt att över 80 procent av konsumenttjänstens huvudkontor i Norden finns i Stockholm. Rapporten visar också att ungefär 40 procent av de utländska företagen med nordiskt huvudkontor är europeiska, 40 procent nordamerikanska och 20 procent ursprungliga i Asien eller Oceanien.

Faktorer som påverkar multinationella företag när de väljer att lokalisera sitt huvudkontor i Stockholm inkluderar: ett motståndskraftigt affärsklimat, gedigen och stabil institutionell kunskap, utmärkt anslutningsmöjligheter, ett brett spektrum av branscher och djupet av professionell expertis i regionen.

”Denna rapport bekräftar att Stockholmsregionen har en attraktiv position när det gäller att göra affärer i Norden. Vi ser att faktorer som tillgång till kapital och talanger, en livlig teknikplats, enkel affärsmiljö, internationell anslutning och tillgång till en stor konsumentmarknad i Norden, alla spelar en viktig roll i våra kunders beslut att etablera sig i Stockholm”, säger Erik Krüger, chef för investeringar och etableringar, på Invest Stockholm.


Om rapporten

Rapporten Stockholm som en global styrka - Betydelsen av huvudkontor i Norden och Stockholmsregionen av Invest Stockholm och Region Stockholm undersöker huvudkontorens placeringar för olika multinationella företag (MNC) och regionala huvudkontor i Stockholm och andra nordiska storstadsregioner. Rapporten ger också en europeisk och global syn, samt undersöker hur Norden kan jämföras med Europa och resten av världen för MNC-huvudkontor.

Foto: Henrik Trygg, mediabank.visitstockholm.com