platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholm är Europas tredje största nav för globala huvudkontor

STOCKHOLM är hem för 22 globala multinationella företag, en siffra som placerar regionen på tredje plats i Europa efter London och Paris, enligt en ny rapport från Invest Stockholm och Region Stockholm. Utländska företag står för 85 procent av huvudkontoret i Stockholm, enligt rapporten.

När man jämför nordiska storstadsregioner har Stockholm den största andelen av de nordiska eller globala huvudkontoren, 54 procent.

”Stockholm är det nordiska navet för globala och regionala huvudkontor bland företag på Forbes Global 2000-listan. Stockholms överväldigande majoritet av utländska anläggningar är en återspegling av vår starkt internationaliserade ekonomi med 22 globala huvudkontor, många fler än europeiska städer som Frankfurt och Zürich. Jag är fast besluten att säkra vår position som en europeisk topplokal för huvudkontoret”, säger borgmästaren i Stockholm, Anna König Jerlmyr.

Stockholm har en särskilt hög koncentration av huvudkontor inom två branscher: information, kommunikation och teknik (IKT) samt finans och försäkring. Det är också anmärkningsvärt att över 80 procent av konsumenttjänstens huvudkontor i Norden finns i Stockholm. Rapporten visar också att ungefär 40 procent av de utländska företagen med nordiskt huvudkontor är europeiska, 40 procent nordamerikanska och 20 procent ursprungliga i Asien eller Oceanien.

Faktorer som påverkar multinationella företag när de väljer att lokalisera sitt huvudkontor i Stockholm inkluderar: ett motståndskraftigt affärsklimat, gedigen och stabil institutionell kunskap, utmärkt anslutningsmöjligheter, ett brett spektrum av branscher och djupet av professionell expertis i regionen.

”Denna rapport bekräftar att Stockholmsregionen har en attraktiv position när det gäller att göra affärer i Norden. Vi ser att faktorer som tillgång till kapital och talanger, en livlig teknikplats, enkel affärsmiljö, internationell anslutning och tillgång till en stor konsumentmarknad i Norden, alla spelar en viktig roll i våra kunders beslut att etablera sig i Stockholm”, säger Erik Krüger, chef för investeringar och etableringar, på Invest Stockholm.


Om rapporten

Rapporten Stockholm som en global styrka - Betydelsen av huvudkontor i Norden och Stockholmsregionen av Invest Stockholm och Region Stockholm undersöker huvudkontorens placeringar för olika multinationella företag (MNC) och regionala huvudkontor i Stockholm och andra nordiska storstadsregioner. Rapporten ger också en europeisk och global syn, samt undersöker hur Norden kan jämföras med Europa och resten av världen för MNC-huvudkontor.

Foto: Henrik Trygg, mediabank.visitstockholm.com