platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholm är Europas tredje största nav för globala huvudkontor

STOCKHOLM är hem för 22 globala multinationella företag, en siffra som placerar regionen på tredje plats i Europa efter London och Paris, enligt en ny rapport från Invest Stockholm och Region Stockholm. Utländska företag står för 85 procent av huvudkontoret i Stockholm, enligt rapporten.

När man jämför nordiska storstadsregioner har Stockholm den största andelen av de nordiska eller globala huvudkontoren, 54 procent.

”Stockholm är det nordiska navet för globala och regionala huvudkontor bland företag på Forbes Global 2000-listan. Stockholms överväldigande majoritet av utländska anläggningar är en återspegling av vår starkt internationaliserade ekonomi med 22 globala huvudkontor, många fler än europeiska städer som Frankfurt och Zürich. Jag är fast besluten att säkra vår position som en europeisk topplokal för huvudkontoret”, säger borgmästaren i Stockholm, Anna König Jerlmyr.

Stockholm har en särskilt hög koncentration av huvudkontor inom två branscher: information, kommunikation och teknik (IKT) samt finans och försäkring. Det är också anmärkningsvärt att över 80 procent av konsumenttjänstens huvudkontor i Norden finns i Stockholm. Rapporten visar också att ungefär 40 procent av de utländska företagen med nordiskt huvudkontor är europeiska, 40 procent nordamerikanska och 20 procent ursprungliga i Asien eller Oceanien.

Faktorer som påverkar multinationella företag när de väljer att lokalisera sitt huvudkontor i Stockholm inkluderar: ett motståndskraftigt affärsklimat, gedigen och stabil institutionell kunskap, utmärkt anslutningsmöjligheter, ett brett spektrum av branscher och djupet av professionell expertis i regionen.

”Denna rapport bekräftar att Stockholmsregionen har en attraktiv position när det gäller att göra affärer i Norden. Vi ser att faktorer som tillgång till kapital och talanger, en livlig teknikplats, enkel affärsmiljö, internationell anslutning och tillgång till en stor konsumentmarknad i Norden, alla spelar en viktig roll i våra kunders beslut att etablera sig i Stockholm”, säger Erik Krüger, chef för investeringar och etableringar, på Invest Stockholm.


Om rapporten

Rapporten Stockholm som en global styrka - Betydelsen av huvudkontor i Norden och Stockholmsregionen av Invest Stockholm och Region Stockholm undersöker huvudkontorens placeringar för olika multinationella företag (MNC) och regionala huvudkontor i Stockholm och andra nordiska storstadsregioner. Rapporten ger också en europeisk och global syn, samt undersöker hur Norden kan jämföras med Europa och resten av världen för MNC-huvudkontor.

Foto: Henrik Trygg, mediabank.visitstockholm.com