platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
European Cities Marketing kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer

TRAVEL & TOURISM är en av världens största ekonomiska industrier och här finns 1 av 10 jobb (330 miljoner totalt) över hela världen.  Industrin genererar 10,3% av den globala BNP (källa: WTTC). År 2019 representerade sektorn 30% av världens export av tjänster (1,5 biljoner US $) och upp till 45% av den totala exporten av tjänster i utvecklingsländer (källa: UNWTO).

European Cities Marketing (ECM), detta är den enda föreningen i Europa som samlar 125 stadsdestinationer under ett tak. (Red anm: Svenska medlemmar är Stockholm. Göteborg, Malmö och Uppsala. Danmark har med Köpenhamn, Aarhus, Aalborg och Odense.) I Europa är städer de tydliga ledarna för den europeiska turismindustrin och totalt representerar vi mer än 633 miljoner internationella turistnätter (källa: ECM Benchmarking Report 2019). Det är viktigt för ECM att göra det möjligt för medlemmarna att anpassa sin egen strategiska agenda med alla krav, utmaningar och möjligheter som framtiden kommer att medföra.

Europa äger världens mest besökta städer och regioner samt ledande utgående marknader. Stadsturism är den mest dominerande och dynamiska aspekten av europeisk turism, europeiska städer är mycket motståndskraftiga, och trots politiska chocker och terrorattacker har de förblivit de mest attraktiva platserna för besökare från hela världen. De lockar människor och uppmuntrar dem att trivas.

Besöksekonomin som utvecklats i städer gynnar destinationernas sociala integration, kulturella repertoar och relationer, kunskapsföreningar och lokala samhällen. Möten i städer är en viktig underlättare för ekonomisk utveckling. de ansvarar för alla faktorer som driver affärs- eller professionell utveckling och bygger framtidens kunskapsekonomi: innovation, produktutveckling, kunskapsöverföring, arv och skapande av nätverk.

Resor, turism och gästfrihet hör till de mest drabbade sektorerna i denna aldrig tidigare skådade Covid-19-pandemi, stängning av hela städer och länder, reserestriktioner och förbud har gjort att turism och transportsektorn står nästan helt stilla. Från det största flygbolaget till det minsta hotellet i ett landsbygdssamhälle har stoppats. Effekterna är ekonomiska och sociala och påverkar livsförhållandena för turister och transportarbetare samt leverantörer, såväl som deras familjer och hela samhällen. Alla destinationer drabbas, oavsett storlek, geografiskt läge, attraktivitet ... deras rykte som säkra platser är mycket utmanade.

Turismsindustrin är dock i en unik position att också kunna bidra till bredare återhämtningsplaner och åtgärder. Därför uppmanar ECM Europeiska unionen och EU:s medlemsländer att driva harmoniserade och samordnade arbete för att uppnå återhämtning.

Återställ förtroendet för att kunna resa och ändra de negativa uppfattningarna om turism. Det är mycket viktigt att återupprätta bilden av Europa som en säker och tillgänglig destination och bygga en europeisk kampanj för att påskynda återhämtningen.

Öppna gränserna på ett konsekvent sätt för att möjliggöra harmoniserade fritids- och turismresor mellan EU:s medlemsländer, främja enhet och stärk den europeiska inhemska turismen.

Europa behöver destinationer för att lyckas och stödja ekonomin. Social och ekonomisk sammanhållning finns inom städerna. Vi uppmanar EU:s medlemsstater att ekonomiskt stödja turisminitiativ som snabbt kommer att gynna destinationernas sociala integration, kulturerbjudande, inom kunskapsnav och lokala samhällen.

ECM begär tillsammans med ETOA, NecsTOUR och ICCA att vi ska skapa en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer. I europeiska städer föreslår ECM att öppna denna dialog och leda en arbetsgrupp för att återföra Europa på rätt spår och stärka den inre marknaden. Resor och turism är unikt utrustad för att vara en del av hållbara globala återhämtningsinsatser som går utöver turism, bättre för planeten och folket.

Allt detta gör det ännu mer nödvändigt att den globala turistsektorn stöds både vid denna kristid och när samhällen går in i återhämtningsfasen.

 

Petra Stusek

ECM: s ordförande

 

Foto: Berlin