nyheter
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler idrottsevent, längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019

UNDER 2019 inbringade möten i Uppsala omkring 184 miljoner kronor till Uppsalas besöksnäring. Och antalet idrottsevenemang har blivit ännu fler.

Det visar den sjunde årsrapport som Uppsala Convention Bureau har tagit fram över mötes- och evenemangsåret 2019.

Uppsala fortsätter att göra bra ifrån sig jämfört med andra svenska städer. Staden är fortsatt i topp i den nationella rankingen. När det gäller den internationella rangordningen behåller Uppsala en tredje plats som internationell mötesstad i Sverige. Stockholm och Göteborg toppar den listan.

Idrottsevenemangen fortsätter att öka i antal och storlek. Förra året genomfördes 53 mästerskap och större idrottscuper i Uppsala. År 2018 var den siffran 48 stycken.

Under 2019 genomfördes 185 organisations- och föreningsmöten (2018: 194 möten), med minst 50 delegater och minst en natts övernattning i Uppsala. I samband med dessa möten välkomnades cirka 28 300 mötesdelegater (2018: 29 700).

En delegat spenderar i snitt 3 500 kronor per dygn under sitt besök, vilket innebär att de möten som genomfördes under 2019 genererade cirka 184 miljoner kronor till staden (2018: 170).

Prognosen för mötes- och evenemangsåret 2020 såg också bra ut innan corona-pandemin utbröt. Istället har året blivit en av- och ombokningarnas tid.

I dialog med arrangörer av möten och event arbetar Uppsala Convention Bureau, anläggningar, hotell och lokala arrangörer för att se till att möten och evenemang flyttas fram och bokas om istället för att ställas in.

Anna Lindström, chef för möten och evenemang inom Uppsala Convention Bureau, som är en del inom Destination Uppsala, konstaterar att 2019 var ett bra år.

”2020 hade blivit ett ännu bättre om det inte varit för corona. Men nu bokar vi om och blickar framåt. Sedan i mars har vi tagit ett stort krafttag kring bearbetning av nya potentiella möten och evenemang till Uppsala.”

För att öka antalet möten och evenemang till en destination är det viktigt att ta hänsyn till hur mötet roterar mellan olika landsdelar och regioner i världen, lokala styrkeområden och lokalt engagemang.

”Engagemang och viljan att stå värd för ett möte eller idrottsevenemang måste komma från en lokal part. Om en potentiell arrangör i en lokal verksamhet inte är övertygad om att organisera ett möte eller evenemang på hemmaplan är chansen att få till det extremt liten, för att inte säga obefintlig”, säger Anna Lindström.

"Det här är vår sjunde årsrapport och vi vet att statistiken ger oss god kunskap om Uppsalas styrkeområden, engagerade verksamheter och att attrahera framtida möjliga möten och evenemang till vår stad."

"För att bidra till att det lokala näringslivet får en så snabb återhämtning som möjligt hoppas vi att många personer här hemma, inom sina olika verksamheter, ser vikten av att hålla ett möte och värdskap på hemmaplan", säger Anna Lindström.

 

Bilden: Mötes- och evenemangsstatistiken för 2019 visar bland annat idrottsevenemangen i Uppsala fortsätter att öka i antal och storlek.

Foto: Robert Boman.