nyheter
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler idrottsevent, längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019

UNDER 2019 inbringade möten i Uppsala omkring 184 miljoner kronor till Uppsalas besöksnäring. Och antalet idrottsevenemang har blivit ännu fler.

Det visar den sjunde årsrapport som Uppsala Convention Bureau har tagit fram över mötes- och evenemangsåret 2019.

Uppsala fortsätter att göra bra ifrån sig jämfört med andra svenska städer. Staden är fortsatt i topp i den nationella rankingen. När det gäller den internationella rangordningen behåller Uppsala en tredje plats som internationell mötesstad i Sverige. Stockholm och Göteborg toppar den listan.

Idrottsevenemangen fortsätter att öka i antal och storlek. Förra året genomfördes 53 mästerskap och större idrottscuper i Uppsala. År 2018 var den siffran 48 stycken.

Under 2019 genomfördes 185 organisations- och föreningsmöten (2018: 194 möten), med minst 50 delegater och minst en natts övernattning i Uppsala. I samband med dessa möten välkomnades cirka 28 300 mötesdelegater (2018: 29 700).

En delegat spenderar i snitt 3 500 kronor per dygn under sitt besök, vilket innebär att de möten som genomfördes under 2019 genererade cirka 184 miljoner kronor till staden (2018: 170).

Prognosen för mötes- och evenemangsåret 2020 såg också bra ut innan corona-pandemin utbröt. Istället har året blivit en av- och ombokningarnas tid.

I dialog med arrangörer av möten och event arbetar Uppsala Convention Bureau, anläggningar, hotell och lokala arrangörer för att se till att möten och evenemang flyttas fram och bokas om istället för att ställas in.

Anna Lindström, chef för möten och evenemang inom Uppsala Convention Bureau, som är en del inom Destination Uppsala, konstaterar att 2019 var ett bra år.

”2020 hade blivit ett ännu bättre om det inte varit för corona. Men nu bokar vi om och blickar framåt. Sedan i mars har vi tagit ett stort krafttag kring bearbetning av nya potentiella möten och evenemang till Uppsala.”

För att öka antalet möten och evenemang till en destination är det viktigt att ta hänsyn till hur mötet roterar mellan olika landsdelar och regioner i världen, lokala styrkeområden och lokalt engagemang.

”Engagemang och viljan att stå värd för ett möte eller idrottsevenemang måste komma från en lokal part. Om en potentiell arrangör i en lokal verksamhet inte är övertygad om att organisera ett möte eller evenemang på hemmaplan är chansen att få till det extremt liten, för att inte säga obefintlig”, säger Anna Lindström.

"Det här är vår sjunde årsrapport och vi vet att statistiken ger oss god kunskap om Uppsalas styrkeområden, engagerade verksamheter och att attrahera framtida möjliga möten och evenemang till vår stad."

"För att bidra till att det lokala näringslivet får en så snabb återhämtning som möjligt hoppas vi att många personer här hemma, inom sina olika verksamheter, ser vikten av att hålla ett möte och värdskap på hemmaplan", säger Anna Lindström.

 

Bilden: Mötes- och evenemangsstatistiken för 2019 visar bland annat idrottsevenemangen i Uppsala fortsätter att öka i antal och storlek.

Foto: Robert Boman.