platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Finavia påskyndar införandet av elektriska flygplan i Finland

Det finska flygbolagsföretaget Finavia och Helsinki Electric Aircraft Association har tecknat ett samarbetsavtal med målet att införa en ny generation av elektriska flygplan i Finland.

”Finavias mål är att fortsätta minska utsläppen orsakade av flygverksamhet, som alla tillgängliga resurser måste riktas mot. Elektrisk luftfart är en av dessa lösningar. Vi investerar i introduktionen av ny flygplansteknik och påskynda elektrifieringen av inrikesflyget, säger Senior Vice President Henri Hansson, som övervakar infrastruktur och hållbarhet i Finavia.

De första elektriska passagerarflygen passar bäst för kortare flygningar; emellertid är det viktigt att utveckla driften av elektriska flygplan också, särskilt med tanke på kommersiella flygbolagstjänster. Enligt forskningen som gjordes i samarbete mellan University of Jyväskylä i Finland och Griffith University i Brisbane, Australien, skulle ett elektriskt flygplan vara det föredragna alternativet för reseavstånd på mer än 400 kilometer i Finland på grund av flygplanets hastighet.

Om den använda elen produceras med bara vind- eller solenergi, till exempel, skulle ett elektriskt flygplan flyga med nollutsläpp.

”Med elektrisk luftfart blir flygningar mer och mer ekologiska och elektriska flygplan blir en miljövänlig transportmetod. Elektrisk luftfart är tyst, vilket också minskar störningarna", säger ordföranden för Helsingfors elektriska flygförening, Janne Vasama.

Enligt Vasama är Helsinki Electric Aircraft Association en branschpionjär i både Finland och Europa. Det första elektriska flygplanet i Finland, en tvåsitsig Pipistrel Alpha Electro (OH-U682), flög redan för två år sedan, den 31 juli 2018 i Malmi.

Finavia har samarbetat med Helsinki Electric Aircraft Association sedan föreningen grundades för ungefär två år sedan och har stött testning och utveckling av elektrisk luftfart och de första elektriska flygplanen i Finland. Tillsammans med det nya avtalet blir Finavia huvudsponsor för de nya flygupphandlingarna.

Finavia och Helsinki Electric Aircraft Association samarbetar också nära med det nordiska nätverket för elektrisk luftfart (NEA) och med det elektriska luftfartsprojektet från Kvarkenrådet. Det delade målet är att minska luftfartspåverkan av luftfarten och att förbättra flygförbindelserna i området.

I Norge  har politikerna redan uttalat målet att allt inrikes flyg ska vara eldrivet senast 2040.