platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
RSS
rss_icon
Länkar
Finavia påskyndar införandet av elektriska flygplan i Finland

Det finska flygbolagsföretaget Finavia och Helsinki Electric Aircraft Association har tecknat ett samarbetsavtal med målet att införa en ny generation av elektriska flygplan i Finland.

”Finavias mål är att fortsätta minska utsläppen orsakade av flygverksamhet, som alla tillgängliga resurser måste riktas mot. Elektrisk luftfart är en av dessa lösningar. Vi investerar i introduktionen av ny flygplansteknik och påskynda elektrifieringen av inrikesflyget, säger Senior Vice President Henri Hansson, som övervakar infrastruktur och hållbarhet i Finavia.

De första elektriska passagerarflygen passar bäst för kortare flygningar; emellertid är det viktigt att utveckla driften av elektriska flygplan också, särskilt med tanke på kommersiella flygbolagstjänster. Enligt forskningen som gjordes i samarbete mellan University of Jyväskylä i Finland och Griffith University i Brisbane, Australien, skulle ett elektriskt flygplan vara det föredragna alternativet för reseavstånd på mer än 400 kilometer i Finland på grund av flygplanets hastighet.

Om den använda elen produceras med bara vind- eller solenergi, till exempel, skulle ett elektriskt flygplan flyga med nollutsläpp.

”Med elektrisk luftfart blir flygningar mer och mer ekologiska och elektriska flygplan blir en miljövänlig transportmetod. Elektrisk luftfart är tyst, vilket också minskar störningarna", säger ordföranden för Helsingfors elektriska flygförening, Janne Vasama.

Enligt Vasama är Helsinki Electric Aircraft Association en branschpionjär i både Finland och Europa. Det första elektriska flygplanet i Finland, en tvåsitsig Pipistrel Alpha Electro (OH-U682), flög redan för två år sedan, den 31 juli 2018 i Malmi.

Finavia har samarbetat med Helsinki Electric Aircraft Association sedan föreningen grundades för ungefär två år sedan och har stött testning och utveckling av elektrisk luftfart och de första elektriska flygplanen i Finland. Tillsammans med det nya avtalet blir Finavia huvudsponsor för de nya flygupphandlingarna.

Finavia och Helsinki Electric Aircraft Association samarbetar också nära med det nordiska nätverket för elektrisk luftfart (NEA) och med det elektriska luftfartsprojektet från Kvarkenrådet. Det delade målet är att minska luftfartspåverkan av luftfarten och att förbättra flygförbindelserna i området.

I Norge  har politikerna redan uttalat målet att allt inrikes flyg ska vara eldrivet senast 2040.