nyheter
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
RSS
rss_icon
Länkar
Fem städer marknadsför varandra i unik kampanj

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra.
 - Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Goda grannar helt enkelt, säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping.

Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.

”Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete”, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.

”Många ser oss nog som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och i vår typ av destinationer”, säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.

Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.

”Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande”, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.

Avstånden mellan städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.

”I år är det viktigare än någonsin med aktiviteter för att locka nya gäster som tidigare inte tänkt på oss som en semesterdestination och vi är glada att vi har kollegor som tänkte likadant så att vi kan hjälpas åt”, säger Marita Närtell, turismstrateg på Karlstads kommun.

 

Kampanjen kommer att lanseras under juni.