nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Fem städer marknadsför varandra i unik kampanj

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra.
 - Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Goda grannar helt enkelt, säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping.

Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.

”Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete”, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.

”Många ser oss nog som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och i vår typ av destinationer”, säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.

Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.

”Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande”, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.

Avstånden mellan städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.

”I år är det viktigare än någonsin med aktiviteter för att locka nya gäster som tidigare inte tänkt på oss som en semesterdestination och vi är glada att vi har kollegor som tänkte likadant så att vi kan hjälpas åt”, säger Marita Närtell, turismstrateg på Karlstads kommun.

 

Kampanjen kommer att lanseras under juni.