nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Region Stockholm beviljar 500 000 kronor till Destination Sigtuna

Sigtuna har under många år varit Sveriges fjärde största hotelldestination med nära en miljon gästnätter per år. Sigtuna är även hem till Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport och den lokala besöksnäringen är mycket hårt drabbad av covid-19. Idag har Tillväxt- och regionplanenämnden i Region Stockholm beslutat om att tilldela Destination Sigtuna 500 000 kronor ur hållbarhets- och skärgårdsanslaget. Pengarna ska användas till ett marknadsförings- och affärsutvecklingsprojekt med syfte att främja besöksnäringen i regionen.

"Besöksnäringen är en av Sigtunas viktigaste industrier och i den senaste mätningen från 2018 omsatte den 42,7 miljarder kronor, inklusive flygverksamheten på Stockholm Arlanda Airport. Sedan mars har i princip hela denna industri avstannat och många företag har förlorat över 95 procent av sina intäkter genom uteblivna gäster och besökare samt inställda möten och evenemang. Vi är otroligt glada och lättade över att Region Stockholm nu valt att stötta oss i detta kritiska läge", säger Anna Lakmaker.

De 500 000 kronorna kommer ur Region Stockholms hållbarhets- och skärgårdsanslag med anledning av covid-19. Medlen är reserverade för att stödja besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län för att dämpa de negativa effekter som ses i spåren av den rådande coronapandemin. Pengarna riktar sig specifikt till insatser som syftar till att stärka besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län.

Med anledning av den svåra situationen för Sigtunas besöksnäring, beslutade Sigtuna kommun, som äger 47 procent av Destination Sigtuna, om ett driftbidrag på 500 000 kronor. Summan kommer nu användas för att medfinansiera marknadsförings- och affärsutvecklingsprojekt.

"Vi kommer att använda de 500 000 kronorna från Region Stockholm tillsammans med det ökade driftbidraget om 500 000 kronor från Sigtuna kommun, till att erbjuda affärsutveckling för näringen och för att marknadsföra mötesdestinationen Sigtuna. Genom att öka destinationens synlighet kan vi stötta våra lokala hotell- och mötesanläggningar att återfå sina gäster och därmed återskapa arbetstillfällen. Vår lokala besöksnäring är inte bara viktigt för oss i Sigtuna utan för hela Sveriges besöksnäring. Arlanda är för många besökare, både från andra delar av Sverige och hela världen, porten till hela vår region och vårt land. Om vår besöksnäring kollapsar kommer det ge svallvågor i hela Sverige", säger Anna Lakmaker.

Mer om Region Stockholms extra utlysning av hållbarhets- och skärgårdsanslaget med anledning av covid-19

Sökanden ska tydligt visa att projektet syftar till att bidra till att nå målet i RUFS 2050 och att projektet fungerar som en hävstång för gemensamma strategiska kraftsamlingar mellan Region Stockholm och andra aktörer i regionen.

Sökanden behöver därmed tydligt visa att projektet inte syftar till att direkt stödja enskild näringsidkare eller enskild person.

Medfinansiering med högst 50 procent av projektets totala kostnad kan beviljas. Detta är en del av Region Stockholms omfattande arbete att snabbt agera och stötta de branscher som drabbats till följd av coronaviruset. De reserverade medlen uppgår till 3 000 000 kronor.

Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se