nyheter
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
flyttas till 2022
Inga fysiska mässor
på Svenska Mässan Gothia Towers i vinter och vår.
Entrepreneur Of The Year.
De tog hem priset
som Stockholms främsta entreprenörer.
arbetsmarknadspaket
Helsingborg:
Coronapaket till stöd för besöksnäringen även 2021.
systematisk testning
IATAs Travel Pass
ska säkra öppna gränser.
750 anmälda från 13 länder
Startupeventet Space Investment Day
lockar internationell publik.

​De vann Svenska Mötespriset 2020
​Årets Nytänkare – Vår Gård, Saltsjöbaden.
27 november 2020
Möt forskareonline
under ForskarFredag Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för mässa inom industri: Smart Manufacturing

I februari 2021 lanseras nya mässan Smart Manufacturing på Malmömässan, en mötesplats som för samman leverantörer, branschorganisationer och kunskapsledare med de många tillverkande företagen i södra och mellersta Sverige och Öresundsregionen. Mässan kommer att äga rum 3 – 4 februari 2021.

Fokus på Smart Manufacturing kommer att ligga på den tillverkande industrins övergång från analog till digital produktion och uppkoppling av fabriker enligt Industri 4.0. Övergripande kommer mässan att vara inriktad på smarta lösningar för digitalisering, resurseffektivisering, förebyggande underhåll och snabbt omställningsbar produktion.

”Vi ser ett stort behov och efterfrågan från branschen av kunskapsutveckling inom ämnet, där många upplever smart industri som ett mycket viktigt ämne för fortsatt konkurrens men att bristen på praktiska kunskaper och erfarenhet hindrar utvecklingen,”säger Caroline Berkow, Head of Event för Smart Manufacturing på Easyfairs Nordic.

Mötesplatsen kommer bland annat att erbjuda ett stort seminarieprogram, nätverkande aktiviteter, samt utställning med ledande leverantörer i branschen som visar allt från smarta maskiner och industriell utrustning, operationell teknik, digital infrastruktur och tekniska digitala hjälpmedel. Den tidigare mässan Industrimässorna som Smart Manufacturing har sin grund i kommer att integreras in i det nya konceptet.

Easyfairs Industrimässor har under många år bjudit in södra och mellersta Sveriges tillverkande industri till Malmömässan till en bred plattform med fokus på industriella produkter. Nu förfinar man konceptet till att fokusera på framtidens uppkopplade industri och mässan delas även in i tre fokusområden: Smart Products, Smart Technology och Smart People.

”Syftet med indelningen är att tydliggöra hur man går tillväga för att implementera smart tillverkning i praktiken”, säger Caroline Berkow. ”Konkret sett innefattar uppdelningen utrustningen som behövs i produktionen, tekniken som kopplar upp processerna och samlar in data, samt människorna som analyserar och möjliggör kontakten mellan fysisk och digital produkt. Tack vare dessa tre grundpelare kan lösningar på komplexa problem framstå och processer effektiviseras. Nya möjligheter inom agil produktion och snabb omställning inom industrin kan bidra till ökad konkurrenskraft och ett mer hållbart, resurseffektivt samhälle.”

Den nya mässan är planerad att ha sin premiär efter 2020s slut i början av februari 2021. Easyfairs arbetar hårt med säkerhets- och sanitetsplaner för att säkerställa att dess evenemang ska vara säkra platser att mötas och göra affärer under de kommande månaderna och åren. Investeringar sker i ett brett utbud av lösningar, från ökade hygienprocedurer till teknik för att underlätta social distans och en oklanderlig sanitetsnivå. Easyfairs följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer där säkerheten för besökare, utställare och partners alltid kommer att gå först.

”Inga åtgärder är för stora för oss när det kommer till att, på alla sätt möjliga, bevara hälsan och säkerheten för både personal, utställare och besökare", säger klusterchef för Easyfairs Industri- och teknikmässor Ola Lundqvist. ”Vi har hittills fått mycket god respons på vårt nya koncept från branschen och tror på en framgångsrik mötesplats nästa år.”