Stockholmsmässan har tagit fram en hållbarhetspolicy.
– Som branschledare har vi en unik möjlighet att påverka i de här frågorna, både genom egna initiativ och genom att ställa krav på våra leverantörer och samarbetspartner, säger vd Patric Sjöberg.
Stockholmsmässans vision är att bli en ledande mötesplats i norra Europa och att därmed stärka Stockholms ställning som Skandinaviens huvudstad. Den nya hållbarhetspolicyn ger Stockholm ytterligare en konkurrensfördel när internationella kongressarrangörer ska välja stad för sina arrangemang. Policyn omfattar tre områden: ansvarsfullt företagande och affärsetik, mänskliga rättigheter och samhällspåverkan, samt miljö- och klimatfrågor.
Mycket av det som står i policyn görs redan på Stockholmsmässan. Till exempel går alla lokaler att nå för den som sitter i rullstol, det finns ett energisparsystem som bygger på rörelsedetektorer, och Stockholmsmässan har ett nära samarbete med SL för att öka andelen besökare som åker kollektivt. I och med den nya policyn har informationen samlats i ett dokument där företagets engagemang och åtaganden beskrivs tydligare.
– Vi ser det som självklart att ständigt utveckla Stockholmsmässans hållbarhetsarbete och därmed bidra till en mer hållbar värld. Vi är övertygade om att det inte bara ger oss och våra medarbetare ett gott samvete, utan också skapar nya affärsmöjligheter och ökar företagets långsiktiga värde, säger Patric Sjöberg.