platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
RSS
rss_icon
Länkar
80% av företagsponsorerna är intresserade av att investera i virtuella evenemang

AIM Group International, ett företag som specialiserat sig på kongresser, evenemang och kommunikation, publicerade idag resultaten av undersökningen "Sponsring events under Covid Crisis". Undersökningen genomfördes bland 350 representanter för läkemedels- och biomedicinska företag som täcker alla större terapeutiska områden.

Syftet med undersökningen var att lära sig hur öppna sponsorer är att stödja evenemang under denna kritiska tid, och särskilt de nya möjligheter som digitala och hybridevents erbjuder. Resultaten avslöjar att intresset för nya virtuella plattformar är stort, men företagen är fortfarande övertygade om att personlig närvaro, ansikte-till-ansikte-evenemang erbjuder ett större värde.

 

Här är en ögonblicksbild av undersökningsresultaten:

• 58% av de svarande hade sponsrade events i sitt schema där de också skulle ha varit med personligen i events planerade mellan september och december 2020.

• 72% skulle vara intresserade av en hybridlösning som kombinerar närvaro med digitala evenemang.

• 78% skulle vara intresserade av att sponsra helt virtuella evenemang.

• Hur ska en virtuell händelse vara, enligt respondenterna? Interaktivt, flexibelt, gärna med 3D och AR, (augmented reality) (långt ifrån vanliga videosamtal eller webbseminarier) och event som kan spåra och ta hand om kunddata.

• 99,5% anser att det är användbart att innehållet är tillgängligt på begäran efter kongressen, vilket säkerställer större tillgänglighet för deltagarna och större synlighet för sponsorer.

• 72% vill se distansutbildning (DL, Distance Learning) integreras i det digitala eventet, som också ska vara tillgängligt efter kongressen.

• 56% av sponsorerna vill investera mindre i virtuella evenemang, 34% skulle investera på samma nivå och 10% är villiga att öka budgeten om större synlighet garanteras.

«Den oöverträffade krisen och förändringen i mötesindustrin motiverade oss att genomföra en särskild undersökning för att bättre förstå om traditionella sponsorer av kongresser (pharma och biomedicinska företag) är intresserade av digitala evenemang och hur de skulle investera", säger Gaia Santoro, chef för Sponsringsenhet på AIM Group International.

«Först och främst var det stora antalet svar vi fick på kort tid märkbart. Detta belyser att detta ämne är viktigt just nu för företag som vill kommunicera med sina målgrupper, trots hälsokrisen. Det är också anmärkningsvärt, kanske till och med förvånande att majoriteten av företagssponsorerna är angelägna om att få återgå till ansikte-till-ansikte-möten redan till hösten om möjligt. Detta understryker att sponsorer anser att eventen just nu befinner sig i en kritisk tidpunkt och sponsorerna vill inte se dem överges eller betraktas som föråldrade på grund av de digitala möjligheterna. Slutligen kan vi dra slutsatsen att sponsorer är redo att ge stöd för att förverkliga nya virtuella upplevelser, förutsatt att vetenskapligt innehåll är relevant, deltagarna är engagerade och samverkan med sponsorer garanteras».

«Vid denna kritiska tidpunkt är vi fokuserade på att samarbeta nära med det medicinska samfundet och sponsorerna för att hitta de bästa lösningarna för deras nya behov», säger Rosangela Quieti, verkställande direktör för kongressdepartementet i AIM Group International.

«Vi har använt resultaten från denna undersökning för att omforma och anpassa sponsringsförslag och digitala lösningar till våra kunder. Vi förstår att virtuella events är ett av de mest populära formaten som våra kunder är redo att experimentera med. Vi har just organiserat den första fullständiga digitala kongressen för det vetenskapliga samhället, AIOP. Vi är glada över att kunna rapportera att föreningsstyrelsen och deltagarna i utrederingen skrev om hög tillfredsställelse med detta evenemang. Inspirerad av denna positiva upplevelse är vi mer beslutsamma än någonsin att föreställa oss nya kreativa format i framtiden, hybrid eller multihub, när det kommer att vara möjligt att träffas igen».