nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
80% av företagsponsorerna är intresserade av att investera i virtuella evenemang

AIM Group International, ett företag som specialiserat sig på kongresser, evenemang och kommunikation, publicerade idag resultaten av undersökningen "Sponsring events under Covid Crisis". Undersökningen genomfördes bland 350 representanter för läkemedels- och biomedicinska företag som täcker alla större terapeutiska områden.

Syftet med undersökningen var att lära sig hur öppna sponsorer är att stödja evenemang under denna kritiska tid, och särskilt de nya möjligheter som digitala och hybridevents erbjuder. Resultaten avslöjar att intresset för nya virtuella plattformar är stort, men företagen är fortfarande övertygade om att personlig närvaro, ansikte-till-ansikte-evenemang erbjuder ett större värde.

 

Här är en ögonblicksbild av undersökningsresultaten:

• 58% av de svarande hade sponsrade events i sitt schema där de också skulle ha varit med personligen i events planerade mellan september och december 2020.

• 72% skulle vara intresserade av en hybridlösning som kombinerar närvaro med digitala evenemang.

• 78% skulle vara intresserade av att sponsra helt virtuella evenemang.

• Hur ska en virtuell händelse vara, enligt respondenterna? Interaktivt, flexibelt, gärna med 3D och AR, (augmented reality) (långt ifrån vanliga videosamtal eller webbseminarier) och event som kan spåra och ta hand om kunddata.

• 99,5% anser att det är användbart att innehållet är tillgängligt på begäran efter kongressen, vilket säkerställer större tillgänglighet för deltagarna och större synlighet för sponsorer.

• 72% vill se distansutbildning (DL, Distance Learning) integreras i det digitala eventet, som också ska vara tillgängligt efter kongressen.

• 56% av sponsorerna vill investera mindre i virtuella evenemang, 34% skulle investera på samma nivå och 10% är villiga att öka budgeten om större synlighet garanteras.

«Den oöverträffade krisen och förändringen i mötesindustrin motiverade oss att genomföra en särskild undersökning för att bättre förstå om traditionella sponsorer av kongresser (pharma och biomedicinska företag) är intresserade av digitala evenemang och hur de skulle investera", säger Gaia Santoro, chef för Sponsringsenhet på AIM Group International.

«Först och främst var det stora antalet svar vi fick på kort tid märkbart. Detta belyser att detta ämne är viktigt just nu för företag som vill kommunicera med sina målgrupper, trots hälsokrisen. Det är också anmärkningsvärt, kanske till och med förvånande att majoriteten av företagssponsorerna är angelägna om att få återgå till ansikte-till-ansikte-möten redan till hösten om möjligt. Detta understryker att sponsorer anser att eventen just nu befinner sig i en kritisk tidpunkt och sponsorerna vill inte se dem överges eller betraktas som föråldrade på grund av de digitala möjligheterna. Slutligen kan vi dra slutsatsen att sponsorer är redo att ge stöd för att förverkliga nya virtuella upplevelser, förutsatt att vetenskapligt innehåll är relevant, deltagarna är engagerade och samverkan med sponsorer garanteras».

«Vid denna kritiska tidpunkt är vi fokuserade på att samarbeta nära med det medicinska samfundet och sponsorerna för att hitta de bästa lösningarna för deras nya behov», säger Rosangela Quieti, verkställande direktör för kongressdepartementet i AIM Group International.

«Vi har använt resultaten från denna undersökning för att omforma och anpassa sponsringsförslag och digitala lösningar till våra kunder. Vi förstår att virtuella events är ett av de mest populära formaten som våra kunder är redo att experimentera med. Vi har just organiserat den första fullständiga digitala kongressen för det vetenskapliga samhället, AIOP. Vi är glada över att kunna rapportera att föreningsstyrelsen och deltagarna i utrederingen skrev om hög tillfredsställelse med detta evenemang. Inspirerad av denna positiva upplevelse är vi mer beslutsamma än någonsin att föreställa oss nya kreativa format i framtiden, hybrid eller multihub, när det kommer att vara möjligt att träffas igen».