nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
PlanetIMEX: Cvents vd, Patrick Smith, uppmanar företagen att fokusera på flexibilitet

EVENT-proffs över hela världen kommer att behöva anta ett ännu mer flexibelt tankesätt och vara beredda att anpassa och utveckla sina affärsmetoder för att lyckas i en post-pandemisk värld, betonade Patrick Smith, senior vice president och CMO för Cvent, en marknadsledande mötes- , evenemangsleverantör för besöksnäringsteknik.

Smith drog igång EduMonday på PlanetIMEX idag med sin session, "Adapt, Evolve, Accelerate", och erbjöd deltagarna nya viktiga insikter om hur man kan skapa framgång då många tar sina första steg mot återhämtning för sina företag. Fler än 1 000 professionella eventplanerare i hela Europa registrerade sig för webinariet.

Smith talade uppriktigt om hur Cvent har varit tvungen att anpassa sig till den nya miljön, hjälpa sina kunder att anpassa eventstrategier och anta nya tankesätt. Nästan alla Cvent events under andra kvartalet 2020 kommer att förvandlas från personliga evenemang till virtuella, och Cvent har arbetat för att stödja detta förvandlingsarbete sedan början av mars. "Vad vi hittar och vad våra kunder hittar är att även när vi möter lockdowns och sociala distansbestämmelser kan arrangemanget fortsätta. Våra kunder får betydande positiva resultat eftersom de tidigt fattade beslutet att bli virtuella snarare än att strunta i att genomföra arrangemanget.”

Efter avbokningen av IMEX Frankfurt lanserade IMEX-arrangörerna ett virtuellt mäss- och konferensevent i samarbete med Cvent, vilket gav deltagarna obegränsad, fri tillgång till en omfattande agenda och unika aktiviteter.

"PlanetIMEX är ett bra exempel på hur vår industri redan anpassar sig trots den nuvarande miljön," säger Smith. ”IMEX-arrangörer hade tre alternativ: avbryta, skjuta upp eller utveckla digitalt. De valde att anpassa sig och vara smidiga. Genom att utnyttja befintliga verktyg och partnerskap, samt utforska nya, upptäcktes en ny rad möjligheter och det är spännande att se allt i aktion."

 

Viktiga tips för framgång i det "nya normala" inkluderar:

1. Bygg en omfattande, väl anpassad strategi för evenemangsprogram. Eftersom förordningar och begränsningar kommer att variera från stad till stad och land till land, planera för en blandning av virtuella, hybrid och personliga liveevenemang för att anpassa sig till lokala krav och tillgodose deltagarnas behov.

 

2. Hitta rätt marknadsföringsmix och undvik att förändra taktik eller kanaler helt. Under finanskrisen 2008/2009 lärde sig många marknadsförare en hård lärdom när de sänkte sina personliga evenemangsbudgetar. Utan händelser körde de inte längre samma volym eller kvalitet på ledningar till sin pipeline. Som ett resultat led försäljningen, och det tog organisationer flera år att bygga sina intäktsgenererande möjligheter upp till pre-finansiella krisnivåer. Med dagens tekniska framsteg kan marknadsförings- och försäljningsdata från live-evenemang (antingen personligen eller virtuellt) utnyttjas för att bevisa ROI och driva rätt strategi.

 

3. Tänk framåt. Även om vi har tryckt på pausknappen för personliga events på kort sikt, kan vi omedelbart börja planera för framtida evenemang. Det är ingen överraskning att bokningsfönstren har ökat markant (enligt Cvent leverantörsnätverksdata, i april 2020 var bokningsfönstret 284 dagar jämfört med 174 år 2019), men RFP:er läggs fortfarande fram och världen är angelägen om att möta ansikte mot ansikte igen. Genom att förbereda och planera nu kommer evenemangsarrangörer att vara väl positionerade när personliga evenemang återupplivas.

 

4. Fokusera på lokalisering. Nya Cvent-uppgifter visar att planerare redan nu skapar events för Q4 2020 och Q1 2021. Eftersom restriktionerna upphör kommer det att bli en extrapremie på evenemangsutrymme. Skaffa utrymmen innan kurvan vänder och dra nytta av plattformar för online-sourcing för att effektivisera inköpsinsatser. Även om många inte kan resa för en egen upplevelse på plats, är virtuella webbplatsbesök de närmaste veckorna och månaderna kritiska tidsmässigt att boka.

 

5. Var beredd på den nya världen med personliga event. När saker börjar gå tillbaka till det normala kommer många events att planeras och hanteras samt vara annorlunda. Ingen kan vara säker på exakt hur saker kommer att förändras eller hur länge, men var beredda på att anpassa er till nya deltagares förväntningar som snabb incheckning, tillgodose nödvändiga avståndskrav och möjlig kontroll av deltagarnas flöde genom mötesutrymmet.

 

6. Håll deltagarnas upplevelse uppåt. Oavsett vilken typ av evenemang du väljer att organisera under de kommande månaderna, hitta sätt att fortsätta göra upplevelsen engagerande, minnesvärd och lärorik. När deltagaren sätts först följer alltid en bra ROI.

 

Foto: Cvent CMO Patrick Smith erbjuder värdefulla insikter för mötes- och eventindustrin, eftersom många tar sina första steg mot återhämtning hos många företag.