nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Thomas Nagel, Skogshem & Wijk: ”Äkta hållbarhet är viktigt för oss”

”Skogshem & Wijks ständigt pågående miljö- och hållbarhetsarbete är något som vi är mycket stolta över”, säger Thomas Nagel, ägare av anläggningen. Sedan mer än 10 år är vi en svanenmärkt anläggning och sedan 2018 även certifierade enligt branschorganisationen IACCs miljöpolicy Green Star. Vi har i dagarna uppdaterat hela Skogshem & Wijks miljöprofil i Green Star och skickat över det till IACCs huvudkontor i England”.

Varför valde ni att bli medlemmar i IACC (International Association of Conference Centers)?

”Vi vill vara med och lära oss av kollegor runtom i världen och själva dela med oss av våra erfarenheter inom till exempel mat, trender, teknik och morgondagens möten med mera. Skaffa erfarenheter och få inspiration”, säger Thomas Nagel.

”Alla medlemmar är utvalda av IACC där de bästa platserna för möten samlas inom mötesindustrin”.

”Vi har också en Green Star-certifieringen från IACC. Det är ett bredare alternativ till Svanen (där vi även är medlemmar) med litet annat tänk inom bland annat:

  • IACCs grundpelare i miljöarbetet är ett sextio-sjuttio frågor som rör
  • Utbildning och kunskap hos personalen, samt att förmedla ut till kunder och gäster hur anläggningen arbetar i miljöfrågor
  • Avfallshantering
  • Återanvändning/återbruk
  • Vattenförbrukning (i meningen att minska densamma)
  • Kemikalier
  • Luftkvalitet i lokaler och arbetsplatser
  • Mat och dryck
  • Inköp
  • Energiförbrukning

Ni gick nyligen in med en fördjupad uppdatering när det gäller Green Star. Vad handlade den uppdateringen om?

”Att vi fortsatt följer alla grundpelare i miljöarbetet/hållbarhetsarbetet så vi fortsatt kan behålla vår Green Star-certifiering inom IACC”, säger Thomas Nagel.

Vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för er just nu?

”Det som kommer att komma eller redan är här, är att ha koll på CO2 förbrukningen för maten och även möten. Vilka avtryck man gör på miljön och att man som gäst själv kan hjälpa till att ta aktiva val. Förbrukar man mycket CO2 på det ena så kanske man kan dra ner på det andra. Äkta hållbarhet är viktigt för oss. Många sprang till exempel tidigt på elbilar (nu utvecklat) men det visade sig att de batterier som togs fram kanske inte var de bästa just då. Inom hotell köper vi massa ”billiga” strykjärn och kaffekokare som går sönder ofta vilket leder till en högre miljöpåverkan än att köpa riktiga kvalitetsgrejor direkt. Vi jobbar dessutom alltid med att hålla matsvinnet nere och säljer all överbliven mat till personalen. Vi renoverar och återvinner mycket möbler mm, vi gillar att använda det vi har”.

”Vi vill också bidra till att hjälpa våra kunder att skapa framgångsrika möten med totalt fokus på upplevelsen i en miljö som på alla tänkbara sätt arbetar med de krav på miljöarbete och hållbarhet som krävs och som idag verkligen är viktigare än någonsin. Vi jobbar ständigt med att få ner antalet transporter till oss både via gäster till exempel med att arbeta för gemensamma resor hit med tåg eller buss och färre/delade leveranser. El- och vattenförbrukning är något som alltid står högt upp på agendan. En droppande toalett (vi har cirka 300 toaletter) eller kran, genererar mycket spillt vatten under ett år om de inte fixas. Vi är stolta över att kunna tjäna pengar på vår hållbarhetssatsning dessutom. Byta belysning, bygga bergvärme med mera, ger pengar tillbaka väldigt snabbt. Andra satsningar vi gör på miljöarbetet gör vi ändå, utan att sätta pengarna i första rummet”.

Om ni tittar framåt de kommande 5–10 åren hur viktiga är då hållbarhetsfrågorna för er?

”Det kommer att vara väldigt viktigt (och är redan nu självklart viktigt) vid valet av mötesplats. En av de tre viktigaste frågorna när man väljer anläggning. Nya generationer växer upp med ett helt annat tänk och en helt annan medvetenhet. Det finns redan idag hos vissa kunder men kommer vara ännu mera på agendan framöver. Kommer också in mera hållbarhetstänk nu så sakteliga i de styrelser jag är med i, vilket jag också ser som ett viktigt steg”.

Vilka är era största utmaningar i övrigt just nu?

”Just nu är det Corona såklart. Vi jobbar enbart med möten, utbildningar, event och privata tillställningar/kalas och har just nu tappat sedan mitten på mars 98,5 procent av vår omsättning. Det är tufft då man kan buffra för stora tapp eller konjunkturer men inte till att gå till 0 kr i försäljning och ha kostnader på 1,5 Mkr kvar/månad över en natt. Vi satsar just nu pengar på att vår personal skall få behålla jobben och att vi klarar oss ur detta. Men allt har en gräns hur länge man kan vänta på att det skall vända. Men vi resonerar så att personalen är värda att vi håller ut ett tag till. Det är viktigt att träffas inom personalgruppen, många är oroliga liksom vi själva, så vi träffas då och då och pratar igenom Corona främst även om det inte hänt så mycket nytt”.

Hur förbereder ni företaget för att komma igång igen när Corona-restriktionerna lättar?

”Som jag sade tidigare försöker vi behålla personalen/ kompetensen, de som kan rutinerna. Vi har självklart anpassat efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kan klara av både lite större möten och mindre redan nu. Självklara saker som avstånd, men även städrutiner, mathantering med mera har vi förändrat”.

”Vissa går på utbildning som var tänkt att göras längre fram. Det går åt mycket tid till ekonomi och till att förstå alla nya villkor/regler. Men vi känner att vi har många trogna kunder, vänner och gäster som kommer komma till oss när det vänder tillbaka. Vi får vissa förfrågningar nu inför hösten även om de inte är så många”.

Något mer du vill tillägga?

”Ja visst: Ställ inte in ställ om” vi kommer att klara oss ur detta garanterat och finnas här för alla kunder anpassade för hur morgondagens möten kommer att se ut”.