nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat tryck hos Hotell- och restauranganställdas A-kassa skapar arbetstillfällen

Till följd av Covid-19 och de stora uppsägningar som genomförs inom besöksnäringen har trycket på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK ökat kraftigt. Lösningen är ett samarbete med Nordic Choice Hotels där uppsagda medarbetare erbjudits visstidsanställning i ett nyinrättat servicecenter på Clarion Hotel Sign i centrala Stockholm.

Uppsägningarna inom besöksnäringen till följd av Covid-19 är massiva. Det innebär ett enormt tryck på Hotell-restauranganställdas a-kassa, HRAK. Många medlemmar söker svar på frågor och behöver hjälp. Tillsammans med Nordic Choice Hotels har därför ett nytt servicecenter skapats som under perioden 27 april till 30 september kommer att avlasta organisationen.

"Vi har ett stort behov att snabbt förstärka vår organisation i en extraordinär situation och har därför för första gången i vår historia öppnat upp ett helt nytt servicecenter som ska avlasta oss som organisation för att kunna ge våra medlemmar bästa möjliga service. För att lyckas med det så har vi startat ett samarbete med Nordic Choice Hotels för att både hitta serviceproffs som kan bemanna centret men också få tillgång till tillfälliga lokaler mitt i centrala Stockholm", säger Karin Pettersson, Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK.

HRAK har bland Nordic Choice Hotels tidigare anställda rekryterat 20 personer som ska bemanna centret. Man har också hyrt in sig i lokaler på Clarion Hotel Sign, vid Norra Bantorget i Stockholm. De anställdas arbetsuppgifter är att serva och stödja medlemmar i a-kassan via telefon, e-post och e-tjänster. Anställningen inleddes med en utbildning och introduktion till organisationen, arbetslöshetsförsäkringen och systemen.

"Vi är oerhört glada över att vår fantastiska personal som vi nu tillfälligt är tvungna att säga upp får möjlighet till fortbildning och ny anställning hos HRAK. Vi ser det som ett erkännande att en a-kassa som hanterar svensk besöksnäring anställer vår personal till serviceproffs. Det här är bra för a-kassans medlemmar, för HRAK och för vår personal. De förtjänar det bästa och det har vi gett dem", säger Tina Tropp Jerresand, acting vice president People & Culture Nordic Choice Hotels.