nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat tryck hos Hotell- och restauranganställdas A-kassa skapar arbetstillfällen

Till följd av Covid-19 och de stora uppsägningar som genomförs inom besöksnäringen har trycket på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK ökat kraftigt. Lösningen är ett samarbete med Nordic Choice Hotels där uppsagda medarbetare erbjudits visstidsanställning i ett nyinrättat servicecenter på Clarion Hotel Sign i centrala Stockholm.

Uppsägningarna inom besöksnäringen till följd av Covid-19 är massiva. Det innebär ett enormt tryck på Hotell-restauranganställdas a-kassa, HRAK. Många medlemmar söker svar på frågor och behöver hjälp. Tillsammans med Nordic Choice Hotels har därför ett nytt servicecenter skapats som under perioden 27 april till 30 september kommer att avlasta organisationen.

"Vi har ett stort behov att snabbt förstärka vår organisation i en extraordinär situation och har därför för första gången i vår historia öppnat upp ett helt nytt servicecenter som ska avlasta oss som organisation för att kunna ge våra medlemmar bästa möjliga service. För att lyckas med det så har vi startat ett samarbete med Nordic Choice Hotels för att både hitta serviceproffs som kan bemanna centret men också få tillgång till tillfälliga lokaler mitt i centrala Stockholm", säger Karin Pettersson, Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK.

HRAK har bland Nordic Choice Hotels tidigare anställda rekryterat 20 personer som ska bemanna centret. Man har också hyrt in sig i lokaler på Clarion Hotel Sign, vid Norra Bantorget i Stockholm. De anställdas arbetsuppgifter är att serva och stödja medlemmar i a-kassan via telefon, e-post och e-tjänster. Anställningen inleddes med en utbildning och introduktion till organisationen, arbetslöshetsförsäkringen och systemen.

"Vi är oerhört glada över att vår fantastiska personal som vi nu tillfälligt är tvungna att säga upp får möjlighet till fortbildning och ny anställning hos HRAK. Vi ser det som ett erkännande att en a-kassa som hanterar svensk besöksnäring anställer vår personal till serviceproffs. Det här är bra för a-kassans medlemmar, för HRAK och för vår personal. De förtjänar det bästa och det har vi gett dem", säger Tina Tropp Jerresand, acting vice president People & Culture Nordic Choice Hotels.