nyheter
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus
ett steg närmare förverkligandet
sammanslagning
BokningsBolaget och Compro Möten & Event
går samman blir Mice BokningsBolaget AB.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
satsning för ökad konkurrenskraft
​Stor omställningsinsats
för skånska mötesanläggningar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Portulans Institute och Unesco
Sverige etta i världen
på digital samhällsomvandling.
Framtidens mötesbransch
Besöksnäringens omställning
stöttas genom ny finansiering.
DEBATT DEBATT DEBATT
Svenska Möten
har erbjudit digital konferensbokning sedan 2015.
RSS
rss_icon
Länkar
Hur återhämtar sig en destination från Covid-19?

I slutet av kritaperioden, för 66 miljoner år sedan, träffade en asteroid det som nu är den norra spetsen av Mexikos Yucatan-halvö. Påverkan utlöste extrem global nedkylning, utplånade dinosaurierna och tvingade evolutionen i en ny riktning. Det är en händelse analog med effekten Covid-19 kommer att ha på den globala resemarknaden. Landskap kommer att förändras, och när de som inte kan anpassa sig utrotas kommer nya produkter att dyka upp.

 

Vi vet hur det landskapet kommer att se ut, och vad du behöver göra inte bara för att anpassa, utan för att utvecklas och blomstra.

 

Fas 1: RAPPORT

Covid-19 har kastat världen in i en ny mörk ålder som vänder ängsliga ögon mot allt som lyser. Var en av de ljusaste lamporna genom att erkänna inte bara den kärlek och oro som dina kunder har för din produkt, utan också den nyfikenhet som engagerande reportage kan skapa hos dem som ännu inte har besökt dig och ditt företag.

 

Just nu är det inte rätt tidpunkt att inrikta sig på att sälja, utan en möjlighet att rapportera: öppet och ärligt, som ett brev hemifrån. Regelbundna bulletiner i fas ett erbjuder möjligheten att förbättra befintliga relationer och etablera nya - genom att erkänna isoleringen som känns av de som är hemma i sitt hem någonstans i världen, och deras önskan att inte bara fly, utan att få kontakt med människor som genomgår liknande tuffa tider på platser där de kanske skapade några av deras lyckligaste minnen. Bilder, videor, fallstudier och intervjuer med vanliga människor samlade i en tre minuters dokumentär kommer att ge kunderna en privilegierad inblick i livet i ditt hem, förstärka känslan och, mest avgörande, skapa en längtan att besöka och utveckla relationer.

 

Den röst du använder för att formulera detta meddelande är nyckeln. För att vara trovärdig kan du bara vara helt ärligt. Motsatsen är att det inte är dags för företagskommittémeddelanden. Snarare bör dina brev hemifrån vara varma, prata med de som ska läsa, vara informella och fyllda av empati. Vi kan skriva dem åt dig.

 

Fas 2: FÖRSÄKRA OCH UPPMUNTRA

När resebegränsningarna upphävs kommer vi att gå in i det globala skadebedömningsläget. Destinationer, tjänster och infrastruktur kommer att vara som i efterkrigstid: en blandning av ruin och möjligheter. Din uppriktiga rapportering av riktiga berättelser från frontlinjen under Fas ett kommer att ha skapat en väsentlig känsla av spänning och fara, och nu är det dags för upplösning. Vi studerar och lär oss av triumfer och fel i destinationsmarknadsföring, från Karibien post-Maria, upprätthåller hårt din ärlighet samtidigt som vi försäkrar resenärer att du är öppen för affärer och hanterar förväntningar på ett positivt sätt, till exempel har inte den grekiska ön Naxos bombats tillbaka till stenåldern av en våg av Covid-relaterade affärer som kollapsar. Istället erbjuder det en återgång till den Egeiska idyllen i en era före massturism. Och vi måste förstå vad resenärer efter Covid vill ha: vila, återhämtning och avkoppling. Chansen att vara med familjen, att läka och tacka. Så låt oss titta på vilka tillgångar vi har för att tillgodose dessa behov och sanvända detta i din nya frontlinje. Vi kan göra det åt dig.

 

Fas 3: ÅTERUPPFINNA

Fas tre är framtidsinriktad. Vi behöver aldrig tala om Covid igen när vi tar upp historien om den pandemiska förmörkelsen. Lockdown har gett oss en paus för att se sjukdomarna i samhället och tid att förändra våra tidigare beroenden på det som vi alltid visste var fel. Instagram, AirBnB, överturism - antagligen virusinfektioner i sig själva - kanske inte har någon plats i resans framtid. Många destinationer, genom en solklar brist på vision kommer att återgå till samma nivå på marknadsföringen som tidigare, men sjukdomen har gett världen möjligheter att förändras: att bli friskare, mer uppmärksam och omtänksam. Kommer du ihåg Greta? Influensan kan ha gått men klimatförändringarna är fortfarande här, och med att återställningsknappen har tryckts på inom reseindustrin är här en gudomlig möjlighet att släppa dålig praxis - de jetinflugna färska ostronen; luftkonditioneringen; helikoptertransporter - och du kan bli en av blir ledarna för resrevolutionen. Vi kan ta dig dit.

 

Av Sofia Panayiotaki, vd för PRM (PR MEDIACO), London.