nyheter
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus
ett steg närmare förverkligandet
sammanslagning
BokningsBolaget och Compro Möten & Event
går samman blir Mice BokningsBolaget AB.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
satsning för ökad konkurrenskraft
​Stor omställningsinsats
för skånska mötesanläggningar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Portulans Institute och Unesco
Sverige etta i världen
på digital samhällsomvandling.
Framtidens mötesbransch
Besöksnäringens omställning
stöttas genom ny finansiering.
DEBATT DEBATT DEBATT
Svenska Möten
har erbjudit digital konferensbokning sedan 2015.
RSS
rss_icon
Länkar
Elmiadalen visar vägen framåt

När nu Almedalsveckan har skjutits upp till nästa år på grund av coronaviruset så försvinner en viktig arena och mötesplats. Samtidigt har behovet av kunskapsutbyte kanske aldrig varit större.

”När landskapet kastas om behövs nya verktyg för att ta ut riktningen framåt”, säger Marcus Lindmark, vd för DreamHack, en av medaktörerna bakom satsningen.

Den 29 juni till den 1 juli samverkar en rad aktörer för att skapa den digitala mötesplatsen Elmiadalen på Elmias mässområde i Jönköping. Syftet är att möjliggöra erfarenhetsutbyte och tillvarata den innovationskraft som finns i Sverige i kölvattnet av Covid-19 pandemin. Mötesplatsen kommer också att utgöra en viktig språngbräda till Almedalsveckan sommaren 2021.

”Med myndigheternas direktiv om social distansering kommer vi använda den flexibilitet vi byggt upp och kunna erbjuda allt från en helt digital mötesplats till att öppna upp fysiska mötesplatser i mässhallar eller på vårt vackra utomhusområde”, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.

Digitalisering och hållbarhet har diskuterats länge och tekniska lösningar har kontinuerligt utvecklats, men Coronaviruset har tvingat många att skapa nya beteendemönster och nyttja teknikens möjligheter. Även om drivkraften att mötas fysiskt är stark har många de senaste veckorna fått uppleva det positiva med att också kunna mötas digitalt.

Att DreamHack huserat på Elmia sedan 2001 har bidragit till att lyfta den kapacitet och flexibilitet som finns för att genomföra tekniskt avancerade evenemang.

”Det känns jättekul att kunna bidra till att hjälpa mötesbranschen i Sverige möta framtiden”, säger Marcus Lindmark.

Region Jönköping har genom åren medverkat under Almedalsveckan i syfte att driva opinion i frågor som är angelägna för länet, föra tvärsektoriella dialoger och bidra i samhällsdebatten vilket lett till nya kontakter och utbyte av erfarenheter som resulterat i en utveckling av näringsliv, vård och omsorg.

”Det är viktigt med breda och öppna forum för samhällsdialog och arenor där vi kan driva opinion och föra samtal om frågor som är av strategisk betydelse för vårt län. En digital mötesplats som möjliggör detta samtal även i en situation där det fysiska mötet inte är möjligt samtidigt som behovet är större än någonsin, kan öppna nya vägar för samhällsdebatt och utvecklingsdialog”, säger Kristina Athlei, utvecklingsdirektör Region Jönköping.

Elmiadalen har också ett hållbarhetsfokus och bidrar till de globala målen. Allt eventuellt överskott går till att stödja Världens Barn med projekt som ger utsatta barn tillgång till hälsovård, skolgång och en tryggare tillvaro – något som är mer angeläget än någonsin i spåren av virusutbrottet.

”Med den pågående pandemin ser vi att många redan utsatta barn kommer sättas i en omöjlig situation. Vi står inför en katastrof där varje insats och varje bidrag gör skillnad och är mycket glada att Elmiadalen stödjer årets kampanj”, säger Malin Duintjer, Generalsekreterare Riksinsamlingen för Världens Barn.

Behovet av erfarenhetsutbyte och innovation är större än någonsin, både för riks-, regional- och kommunalpolitik, företagande och näringsliv samt organisationer och föreningar.

”En aktiv dialog med kommuner, regioner, företag och organisationer är ett viktigt fundament för Samhällsbyggnadsbolaget, SBB. Vi är glada över att bidra med erfarenheter och kontaktnät för att skapa ett så mångfacetterat Elmiadalen som bara möjligt. Att allt ekonomiskt överskott dessutom går till Världens Barn gjorde beslutet enkelt för oss säger, Ilija Batljan, vd Samhällsbyggnadsbolaget, SBB.

Programmet för Elmiadalen kommer att lyfta teman som:

  • Vad är viktigast – inhemsk försörjning eller internationell samverkan?
  • Hur får vi mer med mindre resurser – hälsa, vård och omsorg?
  • Lever vi nu som vi lär – hållbarhet och digitalisering?

Fler presumtiva partners kommer de närmaste dagarna kontaktas av projektteamet. Intresset är stort från ytterligare aktörer som vill vara med och knytas till projektet.

”Allt eventuellt överskott från projektet går oavkortat till insamlingen och Elmiadalen deltar aktivt genom att skapa insamlingsaktiviteter”, säger Lotta Frenssen.

Bilden: Elmiadalen – en digital mötesplats om kunskap och innovationer i Sverige efter Covid-19 pandemin.