nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Hon är ny affärsutvecklare på Vår Gård i den tuffaste av tider

Sofia Högdal, affärsutvecklaren från Gotland som med en gedigen bakgrund hjälpt stora namn som Berns och Stureplansgruppen med att växa, har fått uppdraget att utveckla konferensanläggningen Vår Gård i att bli framtidens mötes- och rekreationsplats. Ingen lätt uppgift i den mörka tid vi nu lever i, men här delar hon med sig om vad som händer på Vår Gård och hur de tillsammans kämpar för överlevnad genom snabba omställningar.

"När allt är nattsvart gäller det att fokusera, tänka till och agera. Jag började på Vår Gård i februari som chef för Affärsutveckling och Ekonomi med fokus på optimering och struktur. För inte så längesedan såg världen helt annorlunda ut. Vår bransch såg annorlunda ut. Det gick sedan snabbt utför. Konferenser uteblev och det blev till att agera fort! Från att ha varit i stort sett en ren konferensanläggning behövde vi nu rikta all vår uppmärksamhet mot den privata marknaden i närområdet vilket på sikt varit målet, men blev nu direkt en verklighet. Vår Gård blir Din Gård", säger Sofia Högdal.

Sofia berättar om omställningar och nya idéer som tagit fart i dessa tuffa och föränderliga tider.

"Vi har styrt om logistiken i restaurangen och börjat med både take away och middagskassar som går åt som smör. Vi har öppnat för både lunch och kaféverksamhet med produkter från Vår Gårds bageri och bjudit in till nya restaurangkoncept på helgerna. På vardagarna har vi utomhusträning i kombo med lunch och behöver man jobba eller studera hemma har vi öppnat upp våra tomma lokaler som ett alternativ med avskild arbetsro och gott om plats. Våra stora ytor och utomhusmiljöer blir lätta att anpassa efter alla rekommendationer för en trygg och säker vistelse. Vi vänder oss i första hand till boende i närområdet för att undvika resor", säger Sofia Högdal.

Vår Gård ser även möjligheter i mörkret och vill skapa nya typer av samarbeten mellan lokala företag för att överleva krisen och rusta för framtiden.

"Vi har tagit det första spadtaget och bjudit in företagare i Saltsjöbaden att börja bygga Destination Saltsjöbaden - en plattform för lokala aktörer att hitta gränsöverskridande samarbeten på och en innovativ infrastruktur, för att i framtiden öka gästantalet till vårt vackra Saltis. Dock behöver vi just nu under denna svåra tid fokusera på gemensamma aktiviteter för att rädda våra företag. Och vi sjösätter nya samarbeten dagligen. Vi har gäster. Tillsammans är vi starka. Det finns hopp".