platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
föreningar skapar möten
Delat ordförandeskap,
en framgångssaga för Scouterna.
hotellnytt
Steam Hotel tar nästa steg
– förvärvar Actionbad.
RSS
rss_icon
Länkar
Destinationssamarbete investerar i kunskap hos företagare i Västernorrland och Jämtland Härjedalen

Mot bakgrund av den påverkan som coronasituationen haft på inte minst företag inom besöksnäringen erbjuds nu dessa företag ett webbaserat utbildningsprogram som finansieras av Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland.

Projektet/utbildningsprogrammet som går under namnet ”Kunskapsinvestering” är ett samarbete mellan Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling, Höga Kusten Turism och Jämtland Härjedalen Turism och riktar sig till företag inom besöksnäringen i Västernorrland och Jämtland/Härjedalen. De företag som deltar får finansiering med 70 procent av den faktiska personalkostnaden (lön och lagstadgade sociala avgifter) för upp till tio anställda. Lönen är maximerad till 29 000 SEK per månad.

"Det känns viktigt och angeläget att vi nu kan ge dessa hårt drabbade företag ett konkret stöd, och att utbildningsprogrammet faktiskt blir en investering som kan bidra till att utveckla både företag och enskilda individer när den här situationen är över", säger Anna Borggren, chef affärsområde besöksnäring på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Syftet med utbildningsprogrammet är dels att ge företagen ekonomisk avlastning och dels att erbjuda en relevant utbildning och inspiration för framtiden. I det totala stödet utbetalas 50 procent vid kursstart och 50 procent efter fullföljd utbildning.

"Jag hoppas att många företag nappar på det här erbjudandet. Våra tre destinationer har unika förutsättningar att locka besökare från hela världen, och med den här kompetensutvecklingen som nu erbjuds företagen och dess personal, så har vi möjlighet att skaffa oss viktiga konkurrensfördelar i framtiden", säger Fredrik Eriksson, näringslivsutvecklare i Timrå.

Utbildningen är på heltid och är uppdelad i tre moduler där varje modul är två veckor (totalt sex veckor). Man kan välja att gå alla sex veckor eller välja de block som passar bäst. Det är också möjligt att låta olika personer ur personalen gå olika moduler. Utbildningsinnehållet är brett och innehåller bland annat; värdskap ur ett internationellt perspektiv, filma för webb och sociala medier, juridik, företagsekonomi och ledarskap i förändring.

"Det är en orolig och oviss tid. Nu vill vi komma igång med projektet så fort som möjligt, och förhoppningsvis ser företagen fördelarna och möjligheterna med att investera i dessa utbildningar för framtiden", säger Lena Gustafsson, näringslivsutvecklare i Ånge.

"Det har gått väldigt fort från projektidé till konkret utbildningsprogram, och jag är mycket stolt över att vi lyckats få till ett så här fruktbart samarbete över destinationsgränserna. Det här kan vi få mycket nytta av i framtiden, och jag hoppas att fler regioner och destinationer tar chansen att följa vårt exempel för att kunna stärka besöksnäringen i hela landet på sikt", säger Anna Borggren.

Projektet "Kunskapsinvestering" är ett av de ämnen som kommer att tas upp i en webbsändning från Näringslivsbolaget i Sundsvall på fredag 24 april 10:00, då fokus ligger på stödåtgärder och kompetensutveckling i regionen riktade till företag inom besöksnäringen som drabbats hårt av coronasituationen (www.naringslivsbolaget.se)