nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Destinationssamarbete investerar i kunskap hos företagare i Västernorrland och Jämtland Härjedalen

Mot bakgrund av den påverkan som coronasituationen haft på inte minst företag inom besöksnäringen erbjuds nu dessa företag ett webbaserat utbildningsprogram som finansieras av Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland.

Projektet/utbildningsprogrammet som går under namnet ”Kunskapsinvestering” är ett samarbete mellan Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling, Höga Kusten Turism och Jämtland Härjedalen Turism och riktar sig till företag inom besöksnäringen i Västernorrland och Jämtland/Härjedalen. De företag som deltar får finansiering med 70 procent av den faktiska personalkostnaden (lön och lagstadgade sociala avgifter) för upp till tio anställda. Lönen är maximerad till 29 000 SEK per månad.

"Det känns viktigt och angeläget att vi nu kan ge dessa hårt drabbade företag ett konkret stöd, och att utbildningsprogrammet faktiskt blir en investering som kan bidra till att utveckla både företag och enskilda individer när den här situationen är över", säger Anna Borggren, chef affärsområde besöksnäring på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Syftet med utbildningsprogrammet är dels att ge företagen ekonomisk avlastning och dels att erbjuda en relevant utbildning och inspiration för framtiden. I det totala stödet utbetalas 50 procent vid kursstart och 50 procent efter fullföljd utbildning.

"Jag hoppas att många företag nappar på det här erbjudandet. Våra tre destinationer har unika förutsättningar att locka besökare från hela världen, och med den här kompetensutvecklingen som nu erbjuds företagen och dess personal, så har vi möjlighet att skaffa oss viktiga konkurrensfördelar i framtiden", säger Fredrik Eriksson, näringslivsutvecklare i Timrå.

Utbildningen är på heltid och är uppdelad i tre moduler där varje modul är två veckor (totalt sex veckor). Man kan välja att gå alla sex veckor eller välja de block som passar bäst. Det är också möjligt att låta olika personer ur personalen gå olika moduler. Utbildningsinnehållet är brett och innehåller bland annat; värdskap ur ett internationellt perspektiv, filma för webb och sociala medier, juridik, företagsekonomi och ledarskap i förändring.

"Det är en orolig och oviss tid. Nu vill vi komma igång med projektet så fort som möjligt, och förhoppningsvis ser företagen fördelarna och möjligheterna med att investera i dessa utbildningar för framtiden", säger Lena Gustafsson, näringslivsutvecklare i Ånge.

"Det har gått väldigt fort från projektidé till konkret utbildningsprogram, och jag är mycket stolt över att vi lyckats få till ett så här fruktbart samarbete över destinationsgränserna. Det här kan vi få mycket nytta av i framtiden, och jag hoppas att fler regioner och destinationer tar chansen att följa vårt exempel för att kunna stärka besöksnäringen i hela landet på sikt", säger Anna Borggren.

Projektet "Kunskapsinvestering" är ett av de ämnen som kommer att tas upp i en webbsändning från Näringslivsbolaget i Sundsvall på fredag 24 april 10:00, då fokus ligger på stödåtgärder och kompetensutveckling i regionen riktade till företag inom besöksnäringen som drabbats hårt av coronasituationen (www.naringslivsbolaget.se)