platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
Event skapar möten
40 dagar kvar till Jamboree22
– Sveriges största ungdomsläger.
Nummer 1 bland 50
Hur hållbar är din stad?
Stockholm tar förstaplatsen.
3-årig med 32 platser
Umeå
får ny restaurangutbildning.
World airport award
Helsingfors flygplats
bäst i norra Europa.
RSS
rss_icon
Länkar
Destinationssamarbete investerar i kunskap hos företagare i Västernorrland och Jämtland Härjedalen

Mot bakgrund av den påverkan som coronasituationen haft på inte minst företag inom besöksnäringen erbjuds nu dessa företag ett webbaserat utbildningsprogram som finansieras av Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland.

Projektet/utbildningsprogrammet som går under namnet ”Kunskapsinvestering” är ett samarbete mellan Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling, Höga Kusten Turism och Jämtland Härjedalen Turism och riktar sig till företag inom besöksnäringen i Västernorrland och Jämtland/Härjedalen. De företag som deltar får finansiering med 70 procent av den faktiska personalkostnaden (lön och lagstadgade sociala avgifter) för upp till tio anställda. Lönen är maximerad till 29 000 SEK per månad.

"Det känns viktigt och angeläget att vi nu kan ge dessa hårt drabbade företag ett konkret stöd, och att utbildningsprogrammet faktiskt blir en investering som kan bidra till att utveckla både företag och enskilda individer när den här situationen är över", säger Anna Borggren, chef affärsområde besöksnäring på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Syftet med utbildningsprogrammet är dels att ge företagen ekonomisk avlastning och dels att erbjuda en relevant utbildning och inspiration för framtiden. I det totala stödet utbetalas 50 procent vid kursstart och 50 procent efter fullföljd utbildning.

"Jag hoppas att många företag nappar på det här erbjudandet. Våra tre destinationer har unika förutsättningar att locka besökare från hela världen, och med den här kompetensutvecklingen som nu erbjuds företagen och dess personal, så har vi möjlighet att skaffa oss viktiga konkurrensfördelar i framtiden", säger Fredrik Eriksson, näringslivsutvecklare i Timrå.

Utbildningen är på heltid och är uppdelad i tre moduler där varje modul är två veckor (totalt sex veckor). Man kan välja att gå alla sex veckor eller välja de block som passar bäst. Det är också möjligt att låta olika personer ur personalen gå olika moduler. Utbildningsinnehållet är brett och innehåller bland annat; värdskap ur ett internationellt perspektiv, filma för webb och sociala medier, juridik, företagsekonomi och ledarskap i förändring.

"Det är en orolig och oviss tid. Nu vill vi komma igång med projektet så fort som möjligt, och förhoppningsvis ser företagen fördelarna och möjligheterna med att investera i dessa utbildningar för framtiden", säger Lena Gustafsson, näringslivsutvecklare i Ånge.

"Det har gått väldigt fort från projektidé till konkret utbildningsprogram, och jag är mycket stolt över att vi lyckats få till ett så här fruktbart samarbete över destinationsgränserna. Det här kan vi få mycket nytta av i framtiden, och jag hoppas att fler regioner och destinationer tar chansen att följa vårt exempel för att kunna stärka besöksnäringen i hela landet på sikt", säger Anna Borggren.

Projektet "Kunskapsinvestering" är ett av de ämnen som kommer att tas upp i en webbsändning från Näringslivsbolaget i Sundsvall på fredag 24 april 10:00, då fokus ligger på stödåtgärder och kompetensutveckling i regionen riktade till företag inom besöksnäringen som drabbats hårt av coronasituationen (www.naringslivsbolaget.se)