platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
”Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige i framtiden”

Matti Ahlqvist är platschef för AstraZeneca i Göteborg. I ”Studio Göteborg & Co” berättar han om hur betydelsefull bilden av Sverige och Göteborg är för ett globalt företag och hur den påverkas av vad som sker just nu.

"Sverige har värderingar inom jämställdhet, miljötänk och uthållighet som gör att vi står ut som förebild eller som udda fågel. Och i det är det kanske inte så konstigt att vi kan ses som en udda fågel också i hanteringen av corona-pandemin", säger Matti Ahlqvist.

I Göteborgsregionen ligger en av AstraZenecas tre stora forskningsanläggningar i världen med 2 500 anställda. Hälften av de forskare som anställts de senaste åren kommer från något annat land än Sverige. Reaktionen från kollegor i andra länder på att Sverige valt en egen väg är blandade.

"Vi ses som annorlunda och vi har en annan tonalitet från våra myndigheter. Det är viktigt att förklara vad vi står för som land och varför vi gör på vårt sätt. Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige senare när vi vänder tillbaka till en ny normalitet", säger han.

I AstraZenecas göteborgsanläggning kanaliseras 15 miljarder kronor varje år till olika forskningsprojekt. Som ordförande i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är Matti Ahlqvist också aktiv i utvecklingen av Göteborg som destination och i AstraZenecas arbete för att fler internationella vetenskapliga möten hamnar i staden. En verksamhet som just nu ligger nere överallt i världen.

"Det är viktigt att utan att forcera komma tillbaka till att väldigt aktivt börja attrahera kongresser och visa upp oss som en plats i världen. Hur vi påverkats och vart vi är på väg. Nästa år har Göteborg ett 400-årsjubileum och det blir ett naturligt sätt att slå på stora trumman", säger Matti Ahlqvist.