platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
”Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige i framtiden”

Matti Ahlqvist är platschef för AstraZeneca i Göteborg. I ”Studio Göteborg & Co” berättar han om hur betydelsefull bilden av Sverige och Göteborg är för ett globalt företag och hur den påverkas av vad som sker just nu.

"Sverige har värderingar inom jämställdhet, miljötänk och uthållighet som gör att vi står ut som förebild eller som udda fågel. Och i det är det kanske inte så konstigt att vi kan ses som en udda fågel också i hanteringen av corona-pandemin", säger Matti Ahlqvist.

I Göteborgsregionen ligger en av AstraZenecas tre stora forskningsanläggningar i världen med 2 500 anställda. Hälften av de forskare som anställts de senaste åren kommer från något annat land än Sverige. Reaktionen från kollegor i andra länder på att Sverige valt en egen väg är blandade.

"Vi ses som annorlunda och vi har en annan tonalitet från våra myndigheter. Det är viktigt att förklara vad vi står för som land och varför vi gör på vårt sätt. Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige senare när vi vänder tillbaka till en ny normalitet", säger han.

I AstraZenecas göteborgsanläggning kanaliseras 15 miljarder kronor varje år till olika forskningsprojekt. Som ordförande i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är Matti Ahlqvist också aktiv i utvecklingen av Göteborg som destination och i AstraZenecas arbete för att fler internationella vetenskapliga möten hamnar i staden. En verksamhet som just nu ligger nere överallt i världen.

"Det är viktigt att utan att forcera komma tillbaka till att väldigt aktivt börja attrahera kongresser och visa upp oss som en plats i världen. Hur vi påverkats och vart vi är på väg. Nästa år har Göteborg ett 400-årsjubileum och det blir ett naturligt sätt att slå på stora trumman", säger Matti Ahlqvist.