nyheter
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
RSS
rss_icon
Länkar
”Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige i framtiden”

Matti Ahlqvist är platschef för AstraZeneca i Göteborg. I ”Studio Göteborg & Co” berättar han om hur betydelsefull bilden av Sverige och Göteborg är för ett globalt företag och hur den påverkas av vad som sker just nu.

"Sverige har värderingar inom jämställdhet, miljötänk och uthållighet som gör att vi står ut som förebild eller som udda fågel. Och i det är det kanske inte så konstigt att vi kan ses som en udda fågel också i hanteringen av corona-pandemin", säger Matti Ahlqvist.

I Göteborgsregionen ligger en av AstraZenecas tre stora forskningsanläggningar i världen med 2 500 anställda. Hälften av de forskare som anställts de senaste åren kommer från något annat land än Sverige. Reaktionen från kollegor i andra länder på att Sverige valt en egen väg är blandade.

"Vi ses som annorlunda och vi har en annan tonalitet från våra myndigheter. Det är viktigt att förklara vad vi står för som land och varför vi gör på vårt sätt. Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige senare när vi vänder tillbaka till en ny normalitet", säger han.

I AstraZenecas göteborgsanläggning kanaliseras 15 miljarder kronor varje år till olika forskningsprojekt. Som ordförande i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är Matti Ahlqvist också aktiv i utvecklingen av Göteborg som destination och i AstraZenecas arbete för att fler internationella vetenskapliga möten hamnar i staden. En verksamhet som just nu ligger nere överallt i världen.

"Det är viktigt att utan att forcera komma tillbaka till att väldigt aktivt börja attrahera kongresser och visa upp oss som en plats i världen. Hur vi påverkats och vart vi är på väg. Nästa år har Göteborg ett 400-årsjubileum och det blir ett naturligt sätt att slå på stora trumman", säger Matti Ahlqvist.