nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan initierar åtgärdsprogram till följd av restriktioner för minskad smittspridning

"Vi behöver agera och det är vårt ansvar att säkerställa att Stockholmsmässan långsiktigt klarar av den rådande situationen. Målet är att vi kan återgå till normal drift så fort som möjligt", säger Christian Clemens, Stockholmsmässans vd.

Stockholmsmässan är Nordens största mässanläggning och är en del av den bransch som omedelbart drabbats ekonomiskt av de mötesbegränsningsregler som regeringen infört för att minska risken för vidare smittspridning av Covid-19. Till följd av denna oförutsedda utveckling, måste ledningen för Stockholmsmässan anpassa verksamhet, organisation och program efter rådande förutsättningar. Det är oundvikligt att som ett steg i denna anpassning korttidspermittera en grupp av medarbetare och samtidigt informera om varsel om uppsägning.

En förväntad följd av regeringens införda mötesbegränsningsregler blev att Stockholmsmässan fick anpassa vårens planerade mässor och större event efter dessa nya förutsättningar. Även flertal mindre möten har ställts in vilket kraftigt påverkat vårens program. Stockholmsmässan har vidtagit åtgärder för att försöka flytta delar av vårens planerade möten och mässor till hösten. I dagsläget är målet att genomföra så många arrangemang som möjligt med start i slutet av augusti.

I nära dialog med ägarna, Stockholms Stad och Stockholms Handelskammare, har ledningen på Stockholmsmässan beslutat att initiera ett omfattande åtgärdsprogram för att säkerställa så att verksamheten står finansiellt stabilt när väl mötesrestriktionerna upphävs och marknaden börjar återhämta sig.

"Stockholmsmässan är ett stabilt företag med en i grunden sund affärsmodell, men denna oförutsedda situation påverkar oss i betydande omfattning då vi i dagsläget inte kan bedriva vår kärnverksamhet. Tyvärr är det därför oundvikligt för oss att inte vidta nödvändiga åtgärder som direkt påverkar ett antal av våra medarbetare", säger Christian Clemens.

Som en följd av besparingsåtgärderna och för att anpassa organisationen till det nya läget kommer Stockholmsmässan att tillsvidare korttidspermittera cirka 170 av totalt cirka 270 medarbetare. Dessutom förbereder ledningen för Stockholmsmässan ett betydande varsel om uppsägning. Ett större besparingsprogram för att minimera övriga kostnader är även påbörjat.

"Vi behöver agera och det är vårt ansvar att säkerställa att Stockholmsmässan långsiktigt klarar av den rådande situationen. Målet är att vi kan återgå till normal drift så fort som möjligt, starkare än tidigare. Stockholmsmässan kommer att fortsätta vara en självklar motor för besöksnäring, affärer och innovation både i Stockholm och för övriga Sverige", säger  Christian Clemens.

Delar av Stockholmsmässans organisation fortsätter bistå Region Stockholm med att etablera ett externt sjukhus i delar av slutna mässhallar. Denna verksamhet kommer inte att påverkas av ovan åtgärder. Stockholmsmässan kommer att ersättas av Region Stockholm för byggnation, service och uthyrning men detta kommer inte att uppväga det försäljningstapp och påverkan på eventaffären som mötesrestriktionerna innebär både på kort och lång sikt.