nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Hotellmedarbetare jobbar på centrallagret

I Coronakrisens spår ställs företag och organisationer inför helt nya utmaningar. I Jula Holdingkoncernen kan dessa utmaningar tacklas på många olika sätt.

Ett exempel på detta är att medarbetare på Jula Hotell & Konferens nu har erbjudits jobb på Julas Centrallager i Skara, där det just nu är mycket att göra.

"Detta är ett tydligt exempel på vilka möjligheter vi skapar för oss själva genom koncernutvecklingen. Med kreativitet, engagemang och flexibilitet kan vi tillsammans skapa bra lösningar", säger Joachim Frykberg, vd Jula.

Inom Jula Holdingkoncernen görs hela tiden stora insatser för att hantera Coronakrisen, att låta personal på hotellet, som just nu har lite mindre att göra, arbeta på Julas centrallager där behovet av arbetskraft är stort innebär en möjlighet att förhindra potentiella varsel, något som andra inom hotell- och restaurangbranschen redan har som faktum.

"Detta upplägg känns fantastisk bra, att kunna göra en sån här lösning betyder massor för oss just nu i det tuffa läge som vi står inför på hotellet, branschen står inför en utmaning som vi aldrig tidigare sett. Vi vill slippa varsla så detta är en otroligt bra lösning. Jag tror även att personalen känner likadant, det mottogs väldigt positivt av samtliga", säger Mikaela Grundström, vd för Jula Hotell & Konferens.

"Upplägget har varit möjligt eftersom det inom koncernen finns nyfikna, ansvarstagande och engagerade medarbetare som är beredda att testa något nytt. Vi har dessutom ägare och chefer som vill ta ett ansvar för våra medarbetare genom att hitta nya, kreativa lösningar för att ge alla arbetstillfälle", säger Joachim Frykberg.

Fördelarna med upplägget är uppenbara, med medarbetare som fortsätter att jobba istället för att bli permitterade, samt att andra kollegor på hotellet kan öka sin arbetstid. Vidare får nu medarbetare inom koncernen möjligheten att testa nya arbetsuppgifter och nya roller.

Hela processen har varit snabb, men mycket lyckad i och med att medarbetarna redan nu är under upplärning i sina nya roller.

---------------------------------------------------------------------------------------------Jula

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

 

Jula Holding

Jula Holdingkoncernen har utvecklats under några år med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell. Huvudkontoret finns i Skara, Sverige

 

Retailföretagen Jula och Hööks ingår i Jula Holdingkoncernen tillsammans med Wästgöta Finans, Jula Logistics, G&K Blanks Fastigheter, Jula Hotell & Konferens och Jula Energi & Miljö.

 

Koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2019 omsattes cirka 8,1 miljarder SEK.