nyheter
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
RSS
rss_icon
Länkar
Meet in Reykjavík: United With Strength

Liksom resten av världen, kunde Meet i Reykjavík inte ha förutsagt att världen skulle börja röra sig genom dessa udda och flyktiga tider vi nu ser omkring oss. Tillsammans med andra industrier över hela världen har rese- och besöksnäringen på Island påverkats starkt av covid-19. Det som brukade vara en glänsande härlig och folklig atmosfär med glidande rörelser i hela Reykjavik är lugnt och mörkt, precis som Broadway idag.

Vi kanske inte vet vad sluteffekten kommer att bli för någon av oss, men om det finns något kan vi vara säkra på är att isländarna bildar en solid enhet i kris. De är stolta över att se sina partners och vänner steppa upp till det tidigarre otänkbara samtidigt som de behåller både ödmjukhet och styrka. Flygbolaget Icelandair strävar efter att behålla de nödvändiga flygförbindelserna för dem som behöver komma hem. Icelandair Hotel Reykjavik Natura bjuder in tröttkörda hälsovårdsarbetare att ”vara hemma” och få bo på hotellet under pandemin.

Den isländdska mötes- och eventindustrin är mycket tacksamma för det initiativ ICCA har visat under de senaste veckorna. De stödjande och informativa samtal de har haft med vänner och kollegor från hela världen är enastående och inspirerande. Islänningarna är också tacksamma för vad deras regering gör på Island, men också vad Reykjavik kommun och det team som har utsetts att vägleda nationen och dess industrier under dessa tider faktiskt har gjort och gör. Regeringen har meddelat planer på att tillhandahålla tillfälliga ekonomiska lättnader för rese- och besöksnäringen – inklusive att få många att behålla sina jobb.

När initiativet har genomförts fullt ut kommer en genomtänkt och grundlig marknadsföringskampanj att lanseras enligt tillämpliga kriterier. Island tänker skapa en stark påminnelse om att landet är en viktig och älskad destination inom mötes- och eventindustrin och tänker så förnli också i framtiden.

”Vi har alla avsikter i världen att visa framfötterna och fortsätta utveckla vår industri och våra marknadskanaler och räknar med att att alla vill vara med  ombord på vår resa”, säger Sigurjóna Sverrissdóttir, vd för Meet i Reykjavík.

”Vi står helt enade och väntar på er på fast mark och med stark framtidstro.”

Foto: Vigfús Birgisson