nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Turistrådet Västsverige hjälper besöksnäringen att behålla anställda

Som ett sätt att hjälpa den västsvenska besöksnäringen genom coronakrisen-Covid 19 startar Turistrådet Västsverige den 14 april en åtta veckor lång webbaserad utbildning där deltagarna får 70 procent av lönekostnaderna finansierade under utbildningstiden. Utbildningen ska bidra till att företagen utvecklas och förbereda dem för tiden efter pandemin.

Satsningen omfattar drygt 10 miljoner kronor, och finansieras av Turistrådet Västsverige och regionuvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen. Utbildningen riktar sig till privata besöksnäringsföretag med max 20 anställda, och inbjudningar har redan gått ut till berörda företag. På programmet, som består av en kombination av självstudier och webbaserade föreläsningar står bland annat hållbarhet, värdskap, marknadsföring och digitalisering.

"Vi arbetar vanligtvis med marknadsföring och utveckling av Västsverige som destination. Nu har vi med anledning av coronakrisen ställt om hela verksamheten till att fungera som krisstöd för våra fantastiska besöksnäringsföretagare som går igenom ett riktigt stålbad just nu. Den här utbildningen ska hjälpa dem att kunna behålla personal och vara förberedda för bättre tider när det väl vänder", säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

"Turistrådet Västsverige är vårt helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Denna långsiktiga satsning innebär att det nu finns resurser som kan riktas till en krisinriktad verksamhet. Tillsammans med de medel som Västra Götalandsregionen förfogar över hoppas vi kunna lindra effekterna något och samtidigt bidra till kompetensutveckling och företagsutveckling på lång sikt", säger Helena Starfelt, näringlivschef Västra Götalandsregionen.

 

Turistrådet erbjuder cirka 200 utbildningsplatser, och fördelar en betald plats per företag. Förutom den webbaserade utbildningen stöttar Turistrådet också med fler åtgärder.

"Vi har valt att lägga cirka tre miljoner av vår budget för 2020 på att erbjuda verksamhetsstöd till de lokala turistorganisationerna för att de skall kunna återbetala årets medlemsavgifter till besöksnäringsföretagen", säger Fredrik Lindén.

Turistrådet har också inrättat två så kallade företagslotsar som hjälper företagen att ta del av de stöd som staten erbjuder och byggt en speciell webbplats med corona-relaterad information avsedd för besöksnäringsföretagen (https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/corona/)

 

Bilden: Anna Hållams, fotograf.