platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads nya kongresshus behåller namnet från det gamla
Efter att ha kallats och namngetts under ett antal projektnamn, har nu ett beslut tagits om vad det nya kongresshuset i Karlstad ska heta. Beslutet fattades av Visit Karlstads Styrelse i samråd med fastighetsägaren, och det nygamla namnet blir Karlstad CCC och det omfattar hela fastigheten med dess olika verksamheter.

– Det känns bra att få ett namn på huset, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad. Det kanske inte känns så nytänkande vid en första anblick, men det är ett delvis inarbetat namn som många känner till och det är ett namn som fungerar bra i alla sammanhang.

Förkortningen CCC står för Congress and Culture Centre, för att beskriva de viktigaste delarna av den kommande verksamheten.

– Ja, det var självklart en viktig del av namnvalet, berättar Mattias Nord. Det viktigaste var att säkerställa den geografiska identiteten, och därför var grundkravet att Karlstad skulle finnas med. När det sedan skulle väljas ut några nyckelord så föll valet ganska snabbt på just dessa. Congress berättar att vi har kongresskapacitet och riktar oss mot den marknaden, Culture täcker in föreställningar, shower och konserter som kommer att ges i de olika lokalerna, medan Centre beskiver att vi blir en central del av besöks- och upplevelsenäringen och täcker även det finns en stor del kontorsutrymmen i fastigheten.

I arbetet med att bygga upp organisationen och verksamheten, så blir bokstaven C ett genomgående tema förutom de tre som finns med i namnet.

– Det är helt riktigt, säger Maria Larsson, marknads- och försäljningschef för Visit Karlstad. Vi kommer att jobba med Conference för traditionella möten, Concerts när det gäller samarbetet med bland andra Värmlandsoperan som är väldigt viktiga för oss, Convent i samband med större lanseringar och mässor, och sist men inte minst Cuisine som beskriver vår Restaurangverksamhet.

 

Foto: Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.