platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Sveriges flygindustri uppmanar passagerare att flyga säkert, dricka ansvarsfullt

International Air Transport Association (IATA) som stöds av flygplatsgruppen Swedavia, Sveriges civila luftfartsmyndighet och den svenska luftfartsindustrin, uppmanar passagerare att "flyga säkert, dricka ansvarsfullt" och att tänka noga om deras alkoholkonsumtion innan du går ombord på flygningar.

Olyckliga passagerarincidenter är sällsynta, men när de händer kan de få allvarliga konsekvenser och orsaka besvär för andra passagerare och anställda som arbetar ombord och på flygplatser. Globalt identifieras alkoholförgiftning som en faktor i cirka 27 procent av oegentliga och störande passagerarincidenter.

Kampanjen Flyga säkert, drick Ansvarigt belyser de konsekvenser passagerarna kan få om de blir oroande och störande. Dessa sträcker sig från att nekas ombordstigning, till flygförbud, till att debiteras för kostnaderna för ett flygbolag, eller i de mest extrema fall, arrestering och fängelse.

Kampanjen gör att IATA-medlemsflygbolag, Sveriges Luftfartsmyndighet, Svenska luftfartsindustrikoncernen och flygplatser som drivs av Swedavia arbetar tillsammans för att minska antalet incidenter av oegentligt beteende i samband med alkoholförgiftning. Detta inkluderar överdrivet drickande i flygplatsbarer och konsumtion av taxfree-alkohol under flygningar. "Flyg säkert, drick Ansvarsfullt" kommer att rullas ut med digital skärmskyltar på flygplatser i hela Sverige, med stöd av en social media-kampanj.

”Alla har rätt till en flygning fri från störningar. Kampanjen "Flyga säkert, drick ansvarsfullt" uppmuntrar alla att ta personligt ansvar för att säkerställa en säker och trevlig reseupplevelse för sig själva, sina medpassagerare och hårt arbetande medarbetare på flyg och flygplatser och att öka allmänhetens medvetenhet om konsekvenserna av störande beteende medan de flyger", säger Rafael Schvartzman, IATA:s regional vice president, Europa

”Antalet offentliga störningar relaterade till alkoholkonsumtion har ökat de senaste åren och kan utgöra en risk för allmän säkerhet och säkerhet både i våra terminaler och ombord på flygplanet. Det medför också en arbetssäkerhetsrisk för vår personal och kan naturligtvis också ha en negativ effekt på våra passagerares upplevelse. I samarbete med våra leverantörer av säkerhetstjänster vidtar vi förebyggande åtgärder för att säkerställa att våra flygplatser förblir säkra och välkomnar platser", säger Anna Svedberg, chef för säkerheten vid Stockholm Arlanda Airport, en av Swedavias tio flygplatser som stöder kampanjen.

”Störande och oregeliga passagerares beteende kan ha betydande negativa effekter på passagerarnas komfort och flygupplevelse, skadliga effekter på flygbolagens varumärkesbild, påverkar arbetsförhållandena för besättningen, kan orsaka flygförseningar och kan i värsta fall vara en säkerhetsrisk. Problemet är globalt och ett globalt svar är nödvändigt. Den svenska flygindustrikoncernen med alla sina medlemmar stöder därför fullständigt Fly Safely, Drink Responsably-kampanjen och kommer att agera för att göra vår del för att ta itu med problemet", säger Fredrik Kämpfe, Swedish Aviation Industry Group.

”Vi sätter flyg- och passagerarnas säkerhet först. Tyvärr inträffar incidenter av detta slag och har ökat globalt under de senaste åren. Dessa incidenter påverkar både säkerheten för besättningen och passagerarna. Därför välkomnar vi initiativet att ta upp denna fråga och vi stöder IATA: s och Swedavias dricksansvariga kampanj,” säger Gunnar Ljungberg, direktör, avdelningen för civil luftfart och sjöfart, Transportstyrelsen.

 

Bilden: Alfredos restaurang på Arlanda har ingenting med textens innehåll att göra, utan är en illustration till restuarangutbudet på flygplatsen.