platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
nytt jobb
Therese Johansson
ny hotelldirektör för Quality Hotel View i Hyllie.
10-11 september
Malmö blir värd
för sommarfinalen av League of Legends European Championships.
hotellnytt
Från 50 till över 300 medarbetare på några månader
- Jacy’z Hotel & Resort skapar arbetstillfällen.
forskning skapar möten
Mångmiljonsatsning
på svensk handelsforskning.
event skapar möten
Stort medieintresse
och stark turistekonomisk omsättning för SM-veckan Piteå.
23-25 november
Nordens största forum
för debatt och samtal om mänskliga rättigheter till Helsingborg 2023.
Hotellnytt
Scandic och Niam
bakom totalrenovering av Ariadne hotell i Värtahamnen.
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
RSS
rss_icon
Länkar
Sveriges flygindustri uppmanar passagerare att flyga säkert, dricka ansvarsfullt

International Air Transport Association (IATA) som stöds av flygplatsgruppen Swedavia, Sveriges civila luftfartsmyndighet och den svenska luftfartsindustrin, uppmanar passagerare att "flyga säkert, dricka ansvarsfullt" och att tänka noga om deras alkoholkonsumtion innan du går ombord på flygningar.

Olyckliga passagerarincidenter är sällsynta, men när de händer kan de få allvarliga konsekvenser och orsaka besvär för andra passagerare och anställda som arbetar ombord och på flygplatser. Globalt identifieras alkoholförgiftning som en faktor i cirka 27 procent av oegentliga och störande passagerarincidenter.

Kampanjen Flyga säkert, drick Ansvarigt belyser de konsekvenser passagerarna kan få om de blir oroande och störande. Dessa sträcker sig från att nekas ombordstigning, till flygförbud, till att debiteras för kostnaderna för ett flygbolag, eller i de mest extrema fall, arrestering och fängelse.

Kampanjen gör att IATA-medlemsflygbolag, Sveriges Luftfartsmyndighet, Svenska luftfartsindustrikoncernen och flygplatser som drivs av Swedavia arbetar tillsammans för att minska antalet incidenter av oegentligt beteende i samband med alkoholförgiftning. Detta inkluderar överdrivet drickande i flygplatsbarer och konsumtion av taxfree-alkohol under flygningar. "Flyg säkert, drick Ansvarsfullt" kommer att rullas ut med digital skärmskyltar på flygplatser i hela Sverige, med stöd av en social media-kampanj.

”Alla har rätt till en flygning fri från störningar. Kampanjen "Flyga säkert, drick ansvarsfullt" uppmuntrar alla att ta personligt ansvar för att säkerställa en säker och trevlig reseupplevelse för sig själva, sina medpassagerare och hårt arbetande medarbetare på flyg och flygplatser och att öka allmänhetens medvetenhet om konsekvenserna av störande beteende medan de flyger", säger Rafael Schvartzman, IATA:s regional vice president, Europa

”Antalet offentliga störningar relaterade till alkoholkonsumtion har ökat de senaste åren och kan utgöra en risk för allmän säkerhet och säkerhet både i våra terminaler och ombord på flygplanet. Det medför också en arbetssäkerhetsrisk för vår personal och kan naturligtvis också ha en negativ effekt på våra passagerares upplevelse. I samarbete med våra leverantörer av säkerhetstjänster vidtar vi förebyggande åtgärder för att säkerställa att våra flygplatser förblir säkra och välkomnar platser", säger Anna Svedberg, chef för säkerheten vid Stockholm Arlanda Airport, en av Swedavias tio flygplatser som stöder kampanjen.

”Störande och oregeliga passagerares beteende kan ha betydande negativa effekter på passagerarnas komfort och flygupplevelse, skadliga effekter på flygbolagens varumärkesbild, påverkar arbetsförhållandena för besättningen, kan orsaka flygförseningar och kan i värsta fall vara en säkerhetsrisk. Problemet är globalt och ett globalt svar är nödvändigt. Den svenska flygindustrikoncernen med alla sina medlemmar stöder därför fullständigt Fly Safely, Drink Responsably-kampanjen och kommer att agera för att göra vår del för att ta itu med problemet", säger Fredrik Kämpfe, Swedish Aviation Industry Group.

”Vi sätter flyg- och passagerarnas säkerhet först. Tyvärr inträffar incidenter av detta slag och har ökat globalt under de senaste åren. Dessa incidenter påverkar både säkerheten för besättningen och passagerarna. Därför välkomnar vi initiativet att ta upp denna fråga och vi stöder IATA: s och Swedavias dricksansvariga kampanj,” säger Gunnar Ljungberg, direktör, avdelningen för civil luftfart och sjöfart, Transportstyrelsen.

 

Bilden: Alfredos restaurang på Arlanda har ingenting med textens innehåll att göra, utan är en illustration till restuarangutbudet på flygplatsen.