nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Sveriges flygindustri uppmanar passagerare att flyga säkert, dricka ansvarsfullt

International Air Transport Association (IATA) som stöds av flygplatsgruppen Swedavia, Sveriges civila luftfartsmyndighet och den svenska luftfartsindustrin, uppmanar passagerare att "flyga säkert, dricka ansvarsfullt" och att tänka noga om deras alkoholkonsumtion innan du går ombord på flygningar.

Olyckliga passagerarincidenter är sällsynta, men när de händer kan de få allvarliga konsekvenser och orsaka besvär för andra passagerare och anställda som arbetar ombord och på flygplatser. Globalt identifieras alkoholförgiftning som en faktor i cirka 27 procent av oegentliga och störande passagerarincidenter.

Kampanjen Flyga säkert, drick Ansvarigt belyser de konsekvenser passagerarna kan få om de blir oroande och störande. Dessa sträcker sig från att nekas ombordstigning, till flygförbud, till att debiteras för kostnaderna för ett flygbolag, eller i de mest extrema fall, arrestering och fängelse.

Kampanjen gör att IATA-medlemsflygbolag, Sveriges Luftfartsmyndighet, Svenska luftfartsindustrikoncernen och flygplatser som drivs av Swedavia arbetar tillsammans för att minska antalet incidenter av oegentligt beteende i samband med alkoholförgiftning. Detta inkluderar överdrivet drickande i flygplatsbarer och konsumtion av taxfree-alkohol under flygningar. "Flyg säkert, drick Ansvarsfullt" kommer att rullas ut med digital skärmskyltar på flygplatser i hela Sverige, med stöd av en social media-kampanj.

”Alla har rätt till en flygning fri från störningar. Kampanjen "Flyga säkert, drick ansvarsfullt" uppmuntrar alla att ta personligt ansvar för att säkerställa en säker och trevlig reseupplevelse för sig själva, sina medpassagerare och hårt arbetande medarbetare på flyg och flygplatser och att öka allmänhetens medvetenhet om konsekvenserna av störande beteende medan de flyger", säger Rafael Schvartzman, IATA:s regional vice president, Europa

”Antalet offentliga störningar relaterade till alkoholkonsumtion har ökat de senaste åren och kan utgöra en risk för allmän säkerhet och säkerhet både i våra terminaler och ombord på flygplanet. Det medför också en arbetssäkerhetsrisk för vår personal och kan naturligtvis också ha en negativ effekt på våra passagerares upplevelse. I samarbete med våra leverantörer av säkerhetstjänster vidtar vi förebyggande åtgärder för att säkerställa att våra flygplatser förblir säkra och välkomnar platser", säger Anna Svedberg, chef för säkerheten vid Stockholm Arlanda Airport, en av Swedavias tio flygplatser som stöder kampanjen.

”Störande och oregeliga passagerares beteende kan ha betydande negativa effekter på passagerarnas komfort och flygupplevelse, skadliga effekter på flygbolagens varumärkesbild, påverkar arbetsförhållandena för besättningen, kan orsaka flygförseningar och kan i värsta fall vara en säkerhetsrisk. Problemet är globalt och ett globalt svar är nödvändigt. Den svenska flygindustrikoncernen med alla sina medlemmar stöder därför fullständigt Fly Safely, Drink Responsably-kampanjen och kommer att agera för att göra vår del för att ta itu med problemet", säger Fredrik Kämpfe, Swedish Aviation Industry Group.

”Vi sätter flyg- och passagerarnas säkerhet först. Tyvärr inträffar incidenter av detta slag och har ökat globalt under de senaste åren. Dessa incidenter påverkar både säkerheten för besättningen och passagerarna. Därför välkomnar vi initiativet att ta upp denna fråga och vi stöder IATA: s och Swedavias dricksansvariga kampanj,” säger Gunnar Ljungberg, direktör, avdelningen för civil luftfart och sjöfart, Transportstyrelsen.

 

Bilden: Alfredos restaurang på Arlanda har ingenting med textens innehåll att göra, utan är en illustration till restuarangutbudet på flygplatsen.