platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
2019 blev nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det Svenska Mötens starkaste år någonsin. För första gången förmedlade organisationen en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med nio procent jämfört med 2018.

Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita en stillastående volym för möten och konferenser*. Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer indikerade i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på 0,6 procent under året**.

”Att vi fortsätter att ta marknadsandelar på en stillastående marknad är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar och ett kvitto på att vi håller en genomgående hög kvalitet. Men det viktigaste av allt är att våra kunder är nöjda med vår leverans”, säger Jannis Norén Karas, försäljnings- och affärsutvecklingsansvarig på Svenska Möten.

”Nu tar vi sats mot nya mål, Sveriges nöjdaste kunder med Sveriges bästa möten.”

Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn, men även en ökande medvetenhet om den faktiska kostnaden för möten och konferenser. Allt fler organisationer och företag inser värdet av att samla bokningar av externa möten och kringtjänster genom en professionell mötespartner för att få överblick och möjlighet att identifiera tids- och kostnadstjuvar.

 

* Siffror från branschorganisationen Visita

** Svensk Konferens och Mötesbarometer genomförs årligen av undersökningsföretaget Nordic Bench