nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
2019 blev nytt rekordår för Svenska Möten

Trots att tillväxten av möten och konferenser i Sverige spåddes stå still under 2019, blev det Svenska Mötens starkaste år någonsin. För första gången förmedlade organisationen en försäljning över 430 miljoner kronor – en ökning med nio procent jämfört med 2018.

Inför 2019 spådde branschorganisationen Visita en stillastående volym för möten och konferenser*. Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer indikerade i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på 0,6 procent under året**.

”Att vi fortsätter att ta marknadsandelar på en stillastående marknad är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar och ett kvitto på att vi håller en genomgående hög kvalitet. Men det viktigaste av allt är att våra kunder är nöjda med vår leverans”, säger Jannis Norén Karas, försäljnings- och affärsutvecklingsansvarig på Svenska Möten.

”Nu tar vi sats mot nya mål, Sveriges nöjdaste kunder med Sveriges bästa möten.”

Medvinden beror på flera vunna offentliga upphandlingar och nya avtal inom den privata sektorn, men även en ökande medvetenhet om den faktiska kostnaden för möten och konferenser. Allt fler organisationer och företag inser värdet av att samla bokningar av externa möten och kringtjänster genom en professionell mötespartner för att få överblick och möjlighet att identifiera tids- och kostnadstjuvar.

 

* Siffror från branschorganisationen Visita

** Svensk Konferens och Mötesbarometer genomförs årligen av undersökningsföretaget Nordic Bench