platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic lanserar nytt hotellvarumärke

Scandic lanserar, Scandic GO, ett nytt varumärke som erbjuder ett lekfullt och avskalat hotellkoncept inom det växande ekonomisegmentet. Ambitionen är att Scandic GO ska etablera en stark närvaro i citylägen på samtliga nordiska marknader. Med start 2020 tar Scandic första steget genom att öppna fem hotell under det nya varumärket. Fyra hotell beräknas öppna i Stockholm och Oslo under fjärde kvartalet 2020, samt ett i Köpenhamn under det andra kvartalet 2021.

Scandic GO står för; en god natts sömn, ett attraktivt läge och till ett bra pris. Fullservice-restauranger, gym och mötesfaciliteter har tagits bort. Besökaren med staden som resmål, har istället en ambition att uppleva det lokala mat-, dryck,- och aktivitetsutbudet utanför hotellet. För gästen som väljer att stanna kvar på hotellet, kommer Scandic GO att tillhandahålla ett begränsat men noga utvalt erbjudande av mat och dryck.

"Under de senaste åren har det skett förändringar i hur nya och återkommande resenärer vill disponera sin tid, både i och utanför hotellet under sitt storstadsbesök. Det ligger därför rätt i tiden att vi breddar vårt erbjudande och etablerar Scandic i ett segment där vi ser stor potential", säger Jens Mathiesen vd och koncernchef på Scandic Hotels.

Ekonomisegmentet har sett en ökad tillväxt under de senaste åren och förväntas växa ytterligare, drivet av ett förändrat resenärsbeteende. Scandics målsättning är att bli marknadsledande inom segmentet i Norden, vilket primärt skall förverkligas genom nybyggnationer och övertagande av hotell. Scandic har en attraktiv pipeline som innebär en genomsnittlig rumstillväxt på cirka 1 500 rum per år. Med Scandic GO bedöms tillväxttakten kunna öka till 2 500-3 000 rum per år.

Genom den nya konfigurationen av Scandic GO, öppnar bolaget upp för hotell med kompakta rum och färre publika ytor jämfört med bolagets fullservice-hotell.

"Scandic GO är ett perfekt komplement till vårt ledande Scandic-erbjudande. Vi har många lärdomar från tidigare projekt som vi tar med oss in i lanseringen av Scandic GO och jag är övertygad om att detta initiativ stärker vår tillväxtpotential", säger Jens Mathiesen.

Lekfull, ung och urban design, kompakta och funktionella rum och en hotellvistelse styrd av gästens egna digitala enheter kommer att vara huvudfokus för Scandic GO. In- och utcheckning, samt tillgång till hotellrummet hanteras via Scandics mobilapplikation. Rumsunderhållningen har anpassats till hur vi idag tar del av information, nyheter och nöje. Casting från gästens egna digitala enheter till rummets tv har därför prioriterats över ett brett utbud av tv-kanaler.

Initialt kommer fem hotell genomgå renovering och lanseras under Scandic Go:

 

• Scandic No.53, Stockholm

• Scandic Upplandsgatan, Stockholm

• Scandic Karl-Johan, Oslo

• Scandic Grensen, Oslo

• Scandic Webers, Köpenhamn.