platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Gästnätterna i Halmstad ökar

TILLVÄXTVERKET har redovisat den preliminära gästnattsstatistiken för 2019 och det ser mycket positivt ut för Halmstad och Halland. Rekordmånga turister har hittat hit. Nu väntar vi med spänning på de faktiska siffrorna som beräknas vara klara någon gång i april.

När det gäller hela Halland ser ökningen ut att landa på över tre miljoner registrerade svenska och utländska gästnätter. Nationellt räknar man med en ökning på 4,1 procent. I Halland är ökningen 8,2 procent och de preliminära siffrorna för Halmstad visar en förväntad ökning på hela 11,1 procent. Det lutar åt att vi har haft ytterligare ett rekordår här i Halmstad.

 

Fördelningen svenska och utländska gästnätter i Halmstad 2019

Totalt visar nuvarande beräkningar att vi hade 808 747 svenska och utländska gästnätter, en ökning med 11,1 procent, jämfört med rekordåret 2018. Fr utländska gästnätterna ökade med 1,8 procent, vilket är bra med tanke på VM i Bordtennis genererade 11 000 utländska gästnätter på en vecka och vi har inte haft ett motsvarande evenemang under 2019. Det som sticker ut är den kraftiga ökningen på 43.5 procent från Danmark, att jämföra med 15,1 procent för Halland. Tyskland är fortsatt den största utländska marknaden för Halmstad och äktade med med 24,3 procent. Norrmännen stod för en ökning på 16,1 procent.

 

Så här bor gästerna i Halmstad:

Gästnätterna i statistiken för Halmstad fördelar sig på tre boendeformer; hotell, camping och vandrarhem. De svenska gästerna har ökat inom samtliga medan de utländska har ökat på campingarna. Danskar föredrar hotell, norrmännen har ökat även där men väljer i hög utsträckning camping. Tyskarna föredrar också camping. Fördelning: Hotell: 357 374, +0,8 procent, camping: 405 731, +23,3 procentoch vandrarhem: 45 642, +3 procent.

 

Vad kan ha bidragit till den positiva utvecklingen 2019?

Trenden att ”hemestra” verkar locka svenskarna i högre grad. Den låga kursen på svenska kronan gör det prisvärt för utländska turister att semestra i Sverige. Vädret, med en tidig vår och varm sommar och lång höst gav en lång säsong. Ett exempel på hur vi ytterligare förlängde säsongen är att vi skapade reseanledningar genom projektet Skördetid i Halland som genomfördes i höstas. Vi ser också att gemensamma satsningar och samarbeten via Region Halland och Visit Sweden på de utländska marknaderna har haft goda resultat. Golfen, Kattegattleden, Tylösand och Danska fall är exempel på attraktiva besöksmål.

En aktiv och attraktiv kommunikation via webbplatsen destinationhalmstad.se och våra sociala medier tror vi också bidrar i det totala sammanhanget. Men viktigast av allt är att vi har en besöksnäring i kommunen vars utbud och tjänster tilltalar invånare och besökare. Det är besöksnäringen som driver utvecklingen framåt.

"Vi är givetvis glada för de preliminära siffror som Tillväxtverket redovisar. Det är en ökning som till och med ligger snäppet högre än Halland. Gästerna från Danmark ökade med hela 45 procent. Med den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå ser vi ännu fler möjligheter att jobba med den danska marknaden. Vad som också är intressant att notera är ökningen med över 23 procent inom boendeformen camping. Kanske är intresset för naturturism en bidragande faktor. Med tanke på att vi har många fina campingar inom kommungränsen finns det goda förutsättningar för fortsatt utveckling. Möten och evenemang är också viktiga faktorer för tillströmningen av gäster. 2019 hade vi publikdragare som exempelvis Beach Volley, Stadium Sports Camp, Laxa Cupen och Gyllene Tiders konserter. Vi ser också betydelsen i att samverka över kommungränserna här i Halland. Tillsammans kan vi skapa en besöksmagnet som räcker hela året", säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad AB.

 

Bilden: Sov gott. Foto: Destination Halmstad