platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
Ingenting är omöjligt
Spektakulär Expo2020-kampanj
med A380 över Dubai.
hotellnytt
Succén med spektakulära pop-up hotellrum fortsätter
Berengia förvandlar hotellrum till stor upplevelse.
hotellnytt
Nyöppnade Ten Hotel
väljer BWH Hotel Group som hotellpartner.
Minst 70 konferenser
Konferensrusch till Helsingborg när H22 City Expo öppnar
– största konferensen räknar med över 2600 deltagare.
hotellnytt
Scandic
öppnar klimatneutralt hotell i Sundsvall 2024.
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
flygindustrin
Kina blockerar vissa flyg från USA
när försiktighetsåtgärderna vid Covid ökar.
Restriktionerna blir fler
eCarExpo på Friends Arena
4-6 februari ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Staten tar över hela ägandet i Visit Sweden

Nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB möter andra utmaningar idag än tidigare. Därför har Svensk Turism AB beslutat att sälja sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. Därmed tar staten över hela ägandet i Visit Sweden.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB. På senare tid har det blivit tydligt att nya förutsättningar och en förändrad marknad innebär nya utmaningar för Visit Sweden jämfört med tidigare och därför förvärvar nu staten Svensk Turism AB:s aktier.

Detta innebär att bolaget ges nya möjligheter att fortsätta utveckla sin verksamhet. Bland annat kommer verksamheten att koncentreras mer till Sverige och ställas om till ett mer digitalt arbetssätt.

"Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turismland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag", säger näringsminister Ibrahim Baylan.

"Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turismland", säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Kan vi då också se att svenska staten tar ansvar för den svenska mötes- och eventindustrins internatdionella utveckling så är det här ett väldigt bra steg. Den som lever får se.