nyheter
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
RSS
rss_icon
Länkar
Staten tar över hela ägandet i Visit Sweden

Nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB möter andra utmaningar idag än tidigare. Därför har Svensk Turism AB beslutat att sälja sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. Därmed tar staten över hela ägandet i Visit Sweden.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB. På senare tid har det blivit tydligt att nya förutsättningar och en förändrad marknad innebär nya utmaningar för Visit Sweden jämfört med tidigare och därför förvärvar nu staten Svensk Turism AB:s aktier.

Detta innebär att bolaget ges nya möjligheter att fortsätta utveckla sin verksamhet. Bland annat kommer verksamheten att koncentreras mer till Sverige och ställas om till ett mer digitalt arbetssätt.

"Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turismland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag", säger näringsminister Ibrahim Baylan.

"Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turismland", säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Kan vi då också se att svenska staten tar ansvar för den svenska mötes- och eventindustrins internatdionella utveckling så är det här ett väldigt bra steg. Den som lever får se.