nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Staten tar över hela ägandet i Visit Sweden

Nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB möter andra utmaningar idag än tidigare. Därför har Svensk Turism AB beslutat att sälja sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. Därmed tar staten över hela ägandet i Visit Sweden.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB. På senare tid har det blivit tydligt att nya förutsättningar och en förändrad marknad innebär nya utmaningar för Visit Sweden jämfört med tidigare och därför förvärvar nu staten Svensk Turism AB:s aktier.

Detta innebär att bolaget ges nya möjligheter att fortsätta utveckla sin verksamhet. Bland annat kommer verksamheten att koncentreras mer till Sverige och ställas om till ett mer digitalt arbetssätt.

"Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turismland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag", säger näringsminister Ibrahim Baylan.

"Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turismland", säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Kan vi då också se att svenska staten tar ansvar för den svenska mötes- och eventindustrins internatdionella utveckling så är det här ett väldigt bra steg. Den som lever får se.