nyheter
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
RSS
rss_icon
Länkar
Staten tar över hela ägandet i Visit Sweden

Nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB möter andra utmaningar idag än tidigare. Därför har Svensk Turism AB beslutat att sälja sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. Därmed tar staten över hela ägandet i Visit Sweden.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB. På senare tid har det blivit tydligt att nya förutsättningar och en förändrad marknad innebär nya utmaningar för Visit Sweden jämfört med tidigare och därför förvärvar nu staten Svensk Turism AB:s aktier.

Detta innebär att bolaget ges nya möjligheter att fortsätta utveckla sin verksamhet. Bland annat kommer verksamheten att koncentreras mer till Sverige och ställas om till ett mer digitalt arbetssätt.

"Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turismland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag", säger näringsminister Ibrahim Baylan.

"Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turismland", säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Kan vi då också se att svenska staten tar ansvar för den svenska mötes- och eventindustrins internatdionella utveckling så är det här ett väldigt bra steg. Den som lever får se.