platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Staten tar över hela ägandet i Visit Sweden

Nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB möter andra utmaningar idag än tidigare. Därför har Svensk Turism AB beslutat att sälja sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. Därmed tar staten över hela ägandet i Visit Sweden.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB. På senare tid har det blivit tydligt att nya förutsättningar och en förändrad marknad innebär nya utmaningar för Visit Sweden jämfört med tidigare och därför förvärvar nu staten Svensk Turism AB:s aktier.

Detta innebär att bolaget ges nya möjligheter att fortsätta utveckla sin verksamhet. Bland annat kommer verksamheten att koncentreras mer till Sverige och ställas om till ett mer digitalt arbetssätt.

"Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turismland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag", säger näringsminister Ibrahim Baylan.

"Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turismland", säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Kan vi då också se att svenska staten tar ansvar för den svenska mötes- och eventindustrins internatdionella utveckling så är det här ett väldigt bra steg. Den som lever får se.