nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic förnyar avtal med Svenska Basketbollförbundet

Scandic och Svenska Basketbollförbundet, SBBF, förlänger sitt samarbete i tre år till. Hotellkedjan har de senaste tre åren sponsrat Svensk Basket, och enligt mätningar från Upplevelseinstitutet har man kunnat se en tillväxt. Samtidigt går Scandic in som partner till SBL Dam.

Efter de inledande tre åren väljer Scandic att förlänga samarbetet med Svenska Basketbollförbundet. Basketen har under dessa tre år vuxit, inte minst intressemässigt, där basketen ökat från 6% till 12% av svenskarna, som enligt Upplevelseinstitutet uppger att de gillar att följa basket. På denna resa har Scandic varit en viktig partner för basketen.

"Grunden i det nya avtalet är givetvis en affär där Scandic ser positiva siffror för en växande sport. Men Scandic hoppas med hjälp av basketen också kunna göra skillnad i samhället. Det kostar inte mycket att spela basket, de är lika många aktiva tjejer som killar och sporten är lika stor i socialt utsatta områden som välbärgade områden, det är klart det är något vi gärna är med och utvecklar," säger Rickard Forsberg, sponsringschef, Scandic Sverige.

"Scandic förstår sporten och våra behov, de är representerade i stort sett hela landet och har också värderingar som överensstämmer med basketens. Nu kommer vi att utöka vårt samarbete vilket vi tror kommer att ge oss båda ännu mer", säger Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på SBBF.

I den nya avtalsperioden erbjuds elitspelare möjlighet till deltidsanställningar, vilket kommunicerades i förra veckan. Scandic vill vara med och stötta elitsatsande idrottare genom en flexibel arbetsmiljö som möjliggör en fortsatt idrottskarriär, genom arbete inom besöksnäringen. Satsningen är även tänkt att underlätta för idrottare i och med steget ut i arbetslivet, efter avslutad idrottskarriär. I det inledande skedet riktar Scandic sig mot kvinnor inom några lagidrotter, däribland basketen. I steg två under hösten 2020, gäller initiativet alla idrotter inom Riksidrottsförbundet och då även män.

"Det är väldigt positivt för vissa av våra spelare, det är inte alltid lätt att kombinera arbete med en elitkarriär. Samtidigt är det ju smart av Scandic, de kan bygga upp en relation med ambitiösa unga kvinnor idrottare med vinnarskalle som säkerligen kan bidra med enormt mycket i framtiden", säger SBL Dams ordförande Elisabeth Egnell.

"På Scandic har vi en lång tradition av att stötta och sponsra svensk idrott. Vi tycker att sporten ska vara tillgänglig för alla. Hela vägen från knattelaget till elitarenan. För oss är det viktigt att bidra till en schysst sportkultur som håller både idag och i framtiden".

 

Bilden: Rickard Forsberg, sponsorchef Scandic Sverige och Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på SBBF.