platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic förnyar avtal med Svenska Basketbollförbundet

Scandic och Svenska Basketbollförbundet, SBBF, förlänger sitt samarbete i tre år till. Hotellkedjan har de senaste tre åren sponsrat Svensk Basket, och enligt mätningar från Upplevelseinstitutet har man kunnat se en tillväxt. Samtidigt går Scandic in som partner till SBL Dam.

Efter de inledande tre åren väljer Scandic att förlänga samarbetet med Svenska Basketbollförbundet. Basketen har under dessa tre år vuxit, inte minst intressemässigt, där basketen ökat från 6% till 12% av svenskarna, som enligt Upplevelseinstitutet uppger att de gillar att följa basket. På denna resa har Scandic varit en viktig partner för basketen.

"Grunden i det nya avtalet är givetvis en affär där Scandic ser positiva siffror för en växande sport. Men Scandic hoppas med hjälp av basketen också kunna göra skillnad i samhället. Det kostar inte mycket att spela basket, de är lika många aktiva tjejer som killar och sporten är lika stor i socialt utsatta områden som välbärgade områden, det är klart det är något vi gärna är med och utvecklar," säger Rickard Forsberg, sponsringschef, Scandic Sverige.

"Scandic förstår sporten och våra behov, de är representerade i stort sett hela landet och har också värderingar som överensstämmer med basketens. Nu kommer vi att utöka vårt samarbete vilket vi tror kommer att ge oss båda ännu mer", säger Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på SBBF.

I den nya avtalsperioden erbjuds elitspelare möjlighet till deltidsanställningar, vilket kommunicerades i förra veckan. Scandic vill vara med och stötta elitsatsande idrottare genom en flexibel arbetsmiljö som möjliggör en fortsatt idrottskarriär, genom arbete inom besöksnäringen. Satsningen är även tänkt att underlätta för idrottare i och med steget ut i arbetslivet, efter avslutad idrottskarriär. I det inledande skedet riktar Scandic sig mot kvinnor inom några lagidrotter, däribland basketen. I steg två under hösten 2020, gäller initiativet alla idrotter inom Riksidrottsförbundet och då även män.

"Det är väldigt positivt för vissa av våra spelare, det är inte alltid lätt att kombinera arbete med en elitkarriär. Samtidigt är det ju smart av Scandic, de kan bygga upp en relation med ambitiösa unga kvinnor idrottare med vinnarskalle som säkerligen kan bidra med enormt mycket i framtiden", säger SBL Dams ordförande Elisabeth Egnell.

"På Scandic har vi en lång tradition av att stötta och sponsra svensk idrott. Vi tycker att sporten ska vara tillgänglig för alla. Hela vägen från knattelaget till elitarenan. För oss är det viktigt att bidra till en schysst sportkultur som håller både idag och i framtiden".

 

Bilden: Rickard Forsberg, sponsorchef Scandic Sverige och Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på SBBF.