platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
forskning skapar möten
Första spadtaget
för nytt internationellt innovationskluster i Mölndal.
I Örby nära Kinna
Två Skyttlar
blir del av Countryside Hotels.
hållbarhet i fokus
Clarion Hotel Stockholm
först ut med egen Sustainability Manager.
Konferensen
”Framtidens Idrotts- & Fritidsanläggningar”
pågår 27-28 januari i Stockholm.
ny mötesplats
Riksbanken
vill att BIS etablerar en innovationshubb i Sverige.
slott blir hotell och mötesplats
Torreby öppnar för åretruntverksamhet
Maria Kjellsson är ”keeper of the castle”
ny mötesplats
Internetstiftelsen öppnar mötesplats
för internetinnovation i Malmö.
evenemang skapar möten
Damlandslaget i handboll
spelar EM-kval på IFU Arena i Uppsala.
events skapar möten
Dundret
siktar på World Cup 2023.

Stolta vinnare
av Elmia Spark Award.
RSS
rss_icon
Länkar
​Malmöfestivalens turister genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi

Malmöfestivalen ökar Malmös attraktionskraft, får högt betyg bland besökarna samt att intäkterna från besökarnas vistelse genererar 153 miljoner kronor till stadens näringsliv. Detta och mer visar den turistekonomiska undersökningen som gjorts under årets festival.

Malmöfestivalens åtta dagar av gratis upplevelser lockar årligen ca 1,3 miljoner besök. Men vilka är det som besöker festivalen förutom Malmöbor, var reser de ifrån och vilken ekonomisk inverkan har deras besök? I en undersökning genomförd av Research One har 628 turister besvarat frågor för att ge en bild av Malmöfestivalens turistekonomiska värde under 2019.

Välfyllda gator och torg med festivalbesökare i alla åldrar är ett kännetecken för Malmöfestivalen. Att Malmöborna tar mest plats under dessa åtta dagar upplevs som självklart men så mycket som 40% är besökare från kranskommuner, andra svenska städer eller från andra länder. Undersökningen visar att hela 62% av de tillfrågade turisterna befinner sig i Malmö speciellt för att ta del av festivalens varierade utbud. Dessa turister passar då även på att shoppa, åka runt till Malmös sevärdheter och ta in på hotell. De besökare som specifikt besöker Malmö till följd av Malmöfestivalen spenderade tillsammans 153 miljoner kronor. Ställer man detta i relation till Malmöfestivalens kostnader på cirka 21,5 miljoner kronor i skattemedel genererar festivalens besökare sju gånger så mycket som festivalen kostar Malmö stad.

Research Ones undersökning visar Malmöfestivalens attraktionskraft och betydelse för Malmö, samtidigt som Malmö stad kan sätta siffror på vad festivalen genererar. Dessa siffror ställer festivalens skattefinansierade kostnader i relation till det ekonomiska värdet som ges tillbaka till stadens butiker, restauranger och hotell som bedriver sin verksamhet i staden.

– Det är enastående att Malmöfestivalen med sin 35-åriga tradition fortfarande är en sådan stark besöksmagnet. Malmö är den stad bland landets storstäder som ökar sin turistnäring mest. Ett viktigt skäl till att många vill besöka staden är att här händer mycket som drar. Kommunens satsning på evenemang av olika slag är central i den utvecklingen", säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Bilden: Fullt med folk på Södergatan under Malmöfestivalen

 

Fakta och siffror från undersökningen

• 628 turister över 18 år har intervjuats på plats under Malmöfestivalen 2019

• 153 miljoner kronor genereras till Malmös näringsliv under Malmöfestivalen genom festivalens besökare och deras spenderingar.

• 62% av de tillfrågade turisterna uppger att Malmöfestivalen är huvudorsaken till deras besök i Malmö

• Maten och musiken anses vara det som lockar mest med Malmöfestivalen

• Bland de internationella turisterna kom majoriteten från Danmark, Tyskland och Storbritannien

• Genomsnittlig spendering i Malmö per turist och dygn: 527 kr

• Genomsnittlig spendering i Malmö per dygn för övernattande turist: 1 177 kr