platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser

KUNSKAPSstaden Uppsala är redan idag en av de mötestätaste städerna i Sverige. Nu vill Uppsala kommun stärka positionen ytterligare. 2020 satsas ytterligare 1,5 miljoner kronor på att skapa fler möten och evenemang till Uppsala. Budgeten behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen och ett slutgiltigt beslut tas av kommunfullmäktige den 4–5 november.

Uppsala är den enda staden i Sverige som ökat antalet möten konsekvent de senaste fyra åren. Som internationell mötesstad är Uppsala trea i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

"Den här framgången vill vi nu förstärka och se till att vi fortsätter att utvecklas som evenemangsstad och värvar ännu fler möten och evenemang till Uppsala, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande i Destination Uppsala.

Det är Destination Uppsala och avdelningen för näringsliv och destination som har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom Uppsala Convention Bureau (UCB). De senaste årens framgångar har lett till att UCB behöver utöka sina resurser för att kunna fortsätta att värva ännu fler möten och evenemang.

"När företag, organisationer och föreningar väljer att ha sina evenemang och möten i Uppsala får fler chansen att upptäcka vår stad. Fler bor på våra hotell, äter på våra restauranger och handlar i våra butiker. Det är bra för det lokala näringslivet och skapar fler jobb för Uppsalaborna. För att Destination Uppsala ska kunna fortsätta det här arbetet skjuter vi nu till mer resurser", säger Erik Pelling.

Men viktigast är förstås att möten och evenemang utvecklar stadens alla resurser inte minst kunskapsmässigt. Uppsala universitet är ett av landets största och är en av de absolut viktigaste nycklarna till en fortsatt utveckling av mötesstaden Uppsala.

De möten som Uppsala Convention Bureau värvar till Uppsala bidrar till i genomsnitt 12 400 gästnätter per år och värdet för besöksnäringen av dessa möten beräknas till 21,3 miljoner kronor per år. Målet är att UCB:s arbete ska generera ytterligare 3 100 gästnätter per år och en ökning av värdet för besöksnäringen med ytterligare 5,3 miljoner kronor per år.

Förslaget till beslut innebär ökade resurser med 1,5 miljoner kronor för 2020 och ytterligare 2 miljoner kronor för 2021. Därefter sker en utvärdering.

 

Bilden: Destination Uppsala har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom funktionen Uppsala Convention Bureau (UCB). Foto: Robert Boman.