platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
slott blir hotell och mötesplats
Torreby öppnar för åretruntverksamhet
Maria Kjellsson är ”keeper of the castle”
ny mötesplats
Internetstiftelsen öppnar mötesplats
för internetinnovation i Malmö.
evenemang skapar möten
Damlandslaget i handboll
spelar EM-kval på IFU Arena i Uppsala.
events skapar möten
Dundret
siktar på World Cup 2023.

Stolta vinnare
av Elmia Spark Award.
möten och affärer
Eventyr går samman med finska Tapaus
bildar Nordens största eventbyrå.
events skapar möten
Världsledande teknikkonferens
etableras i Skåne.
hotellnytt
Scandic inför 32-timmarsdygn
på sex utvalda hotell.
ett jobb till
Morsi Khaled
blir ny vd på Blique by Nobis.
pristagare
Årets Eventskåning 2019
till FK Göingarna och 10Mila.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser

KUNSKAPSstaden Uppsala är redan idag en av de mötestätaste städerna i Sverige. Nu vill Uppsala kommun stärka positionen ytterligare. 2020 satsas ytterligare 1,5 miljoner kronor på att skapa fler möten och evenemang till Uppsala. Budgeten behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen och ett slutgiltigt beslut tas av kommunfullmäktige den 4–5 november.

Uppsala är den enda staden i Sverige som ökat antalet möten konsekvent de senaste fyra åren. Som internationell mötesstad är Uppsala trea i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

"Den här framgången vill vi nu förstärka och se till att vi fortsätter att utvecklas som evenemangsstad och värvar ännu fler möten och evenemang till Uppsala, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande i Destination Uppsala.

Det är Destination Uppsala och avdelningen för näringsliv och destination som har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom Uppsala Convention Bureau (UCB). De senaste årens framgångar har lett till att UCB behöver utöka sina resurser för att kunna fortsätta att värva ännu fler möten och evenemang.

"När företag, organisationer och föreningar väljer att ha sina evenemang och möten i Uppsala får fler chansen att upptäcka vår stad. Fler bor på våra hotell, äter på våra restauranger och handlar i våra butiker. Det är bra för det lokala näringslivet och skapar fler jobb för Uppsalaborna. För att Destination Uppsala ska kunna fortsätta det här arbetet skjuter vi nu till mer resurser", säger Erik Pelling.

Men viktigast är förstås att möten och evenemang utvecklar stadens alla resurser inte minst kunskapsmässigt. Uppsala universitet är ett av landets största och är en av de absolut viktigaste nycklarna till en fortsatt utveckling av mötesstaden Uppsala.

De möten som Uppsala Convention Bureau värvar till Uppsala bidrar till i genomsnitt 12 400 gästnätter per år och värdet för besöksnäringen av dessa möten beräknas till 21,3 miljoner kronor per år. Målet är att UCB:s arbete ska generera ytterligare 3 100 gästnätter per år och en ökning av värdet för besöksnäringen med ytterligare 5,3 miljoner kronor per år.

Förslaget till beslut innebär ökade resurser med 1,5 miljoner kronor för 2020 och ytterligare 2 miljoner kronor för 2021. Därefter sker en utvärdering.

 

Bilden: Destination Uppsala har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom funktionen Uppsala Convention Bureau (UCB). Foto: Robert Boman.