platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
Honungs”champagne” och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen

Kan ekologiska restauranger, sydsamisk kokkonst och honungsdryck som ersätter champagne på finkrogarna få utländska turister att gilla sitt besök i Sverige ännu mer? På Visit Swedens matkonferens Tomorrow´s Food Travel i Malmö samlas matproducenter, upplevelseföretag och turistregioner för att få nya idéer för måltidsupplevelser i Sverige.

Nio av tio turister i världen har haft en unik och minnesvärd matupplevelse under en resa*. Och för utländska turister som reser till Sverige är maten och drycken några av de viktigaste minnena man tar med sig hem. Samtidigt är de resenärer som man vill locka till Sverige resvana, pålästa, allt mer miljömedvetna och ställer höga krav.

Den 17 och 18 oktober samlas matproducenter, besöksnäringsföretag, näringslivsutvecklare, kommuner, regionala turismorganisationer, aktörer inom forskning och politiker på konferensen Tomorrow´s Food Travel i Malmö. Det är Visit Sweden tillsammans med Tourism in Skåne, Event in Skåne och Malmö Turism som har bjudit in några av de mest spännande innovatörerna, företagarna och forskarna att dela med sig av sina erfarenheter inom mat.

"Det här är en viktig pusselbit i Visit Swedens uppdrag att sprida kunskap om utländska måltidsturister och på årets konferens fokuserar vi extra på att visa upp goda exempel och skapa praktisk nytta", säger Jens Heed, projektledare för Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

Samtidigt som det pågår en stark utveckling mot mer hållbara sätt att producera och konsumera mat vill matintresserade resenärer upptäcka svensk kultur, natur och livsstil genom måltiden. I Sverige upplevs naturen och maten hänga tätt ihop. I till exempel Skåne tar många aktörer fasta på natur och närproducerad mat i kombination, bland annat genom smakvandringar och utomhusmatlagning.

"Hållbara och kreativa idéer ur programmet, som den självförsörjande restaurangen Stedsans i den halländska skogen eller perspektiv på framtiden för växtbaserat och animaliskt, är exempel på synsätt som kan inspirera andra. Vi vill att konferensen ska vara en mötesplats för spännande diskussioner för dem som vill driva branschens utveckling", säger Jens Heed.

Konferensen Tomorrow´s Food Travel kommer att spana på framtidens hållbara mat ur flera olika vinklar. Bland annat den lokala produktionens roll för att utveckla destinationer, där Absolut och Hernö Gin kommer berätta om hur man både utvecklat sina destillerier och platsen som besöksmål. Även producenter som testar och lanserar nya råvaror som sötlupin och kombucha eller hur man kan tänka kring begreppet lokal kulinarisk turism får plats på konferensen.

Tomorrow´s Food Travel är en del av den fleråriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver sedan 2017 tillsammans med regionala samarbetspartners. Satsningen finansieras av Landsbygdsprogrammet/Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, Visit Sweden samt programmets partners och ska stärka Sveriges konkurrenskraft som matdestination och att locka hit matintresserade resenärer.

Läs mer om konferensen Tomorrows Food Travel

 

* Nio av tio turister som övernattat eller rest minst 80 kilometer från hemmet de senaste 12 månaderna. Respondenter i Australien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Irland, Mexiko, Spanien, Storbritannien och USA. Källa: World Food Travel Monitor 2016.

 

Bilden: Utomhusmatlagning är en stark trend som kombinerar mat- och naturupplevelser.