nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
En bra sommar för besöksnäringen i Uppsala

Uppsala fortsätter att locka fler besökare under sommarmånaderna. Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att gästnätter på hotell ökade med 6 300 nätter under perioden juni – augusti jämfört med samma period föregående år. Samtidigt vittnar flera av besöksmålen om en bra sommar med många besökare, och den tillfälliga utställningen Titanic the Exhibition på Fyrishov blev en succé med över 60 000 besök.

Siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar en stadig uppgång av gästnätter på hotell i Uppsala kommun. Under sommarmånaderna juni – augusti sker en ökning med cirka 6 300 gästnätter (+4,5%) på hotell jämfört med samma period föregående år. Totalt över året för perioden januari – augusti är ökningen ca 9500 gästnätter (+2,8%*). Statistik för det totala antalet kommersiella gästnätter (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala kommun ligger i linje med föregående år och visar en knapp minskning. Flest övernattande besökare kommer ifrån Sverige följt av Tyskland, Finland och Storbritannien.

Inom möten & evenemang är populärkultur den genren som drar mest publik och besökare till Uppsala under sommaren, parallellt med att flera internationella kongresser och mästerskap har genomförts. Konserterna med ZZ Top och Gyllene tider i Botaniska trädgården, Uppsala Reggaefestival på Fyrishov och innebandylägret Selected Player på IFU Arena är alla exempel på dragare som bidragit till beläggningsökningen på hotellen i sommar samt till en ökad turistekonomisk omsättning genom besök till restauranger, caféer, butiker och upplevelser i samband med evenemangen. Utställningen Titanic the Exhibition på Fyrishov lockade närmare 60.000 besökare maj-augusti varav cirka 45% av dem är bosatta utanför Uppsala län. Många är dagsbesökare, men även en hel del övernattande gäster.

Flera av Uppsalas populära besöksmål vittnar också om en god sommar där man märkt av ett ökat antal besökare under sommarmånaderna i år, bland annat vid Uppsala domkyrka, Botaniska trädgården, Museijärnvägen Lennakatten och Vasaborgen.

Destination Uppsala har denna sommar låtit genomföra fältintervjuer med besökare (privatresenärer) i Uppsala. Dessa ger en bild av vilka besökarna är, varför de valt att komma hit och vad de gör när de är här. Intervjuunderlaget visar att ungefär hälften av Uppsalas besökare är här på dagsbesök som varar mellan 4–8 timmar, vilket betyder att de inte syns i gästnattsstatistiken från SCB. Dagsbesökarna är både nationella och utländska, och den vanligaste sällskapssammansättningen är par. Vidare visar underlaget att såväl svenska som utländska besökare kommer hit för att se ett särskilt besöksmål, framförallt i de historiska kvarteren eller i Gamla Uppsala, följt av besök till släkt och vänner. NPS-värdet (Net Promoter Score), benägenheten att rekommendera Uppsala som besöksmål till andra, har också ökat från föregående år.

"Det är väldigt roligt att se att Uppsalas besöksmottagare fortsätter att leverera ett fantastiskt värdskap", säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. "Vi jobbar tight tillsammans med näringen för att stödja dem bland annat med ett digitalt utbildningsverktyg för att sprida aktuella aktiviteter och evenemang, nätverksträffar och studieresor med platsbesök. Att majoriteten av de besökare som varit här är väldigt nöjda, vilket vi ser genom ett ökat NPS-värde, är ett kvitto på att det vi gör tillsammans i Uppsala är bra", säger Helena Bovin.

* Statistiken för sommarmånaderna juni, juli, augusti 2019 bygger på preliminära siffror. Det kan förekomma en viss eftersläpning av inrapporterade uppgifter, särskilt på camping där många har säsongsabonnemang. Det här gör att brytningar på till exempel boendeform, län eller kommun kan förändras gentemot den slutliga statistiken, som publiceras i april 2020. Därför ska resultatet tolkas med viss försiktighet.