platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborg är Europas smartaste stad

Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2020. Det blev klart vid en ceremoni i Helsingfors på onsdag kväll 9 oktober. Tävlingen arrangeras av EU-kommissionen och Göteborg var enda nordiska stad i finalen.

"Titeln markerar starten på en ny era för Göteborg. Vi ska gå från smart till smartare och vi tänker fungera som en motor för hela EU", säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Genom tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” vill EU-kommissionen belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism.

35 städer från 17 EU-länder deltog i årets upplaga av tävlingen där kandidater bedöms utifrån de fyra kategorierna: Hållbarhet, Tillgänglighet, Digitalisering och Kultur/Kreativitet.

10 städer gick vidare till slutpresentation i Helsingfors varav två skulle utses till vinnare.

Det blev Göteborg och Malaga som under 2020 kan kalla sig huvudstad för smart turism.

I sitt tävlingsbidrag fokuserade Göteborg på styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.

Göteborg har kommit långt, inte minst vad gäller digitalisering och uppkoppling. Dessutom toppar destinationen det ansedda Global Destinations Sustainability Index vilket i korthet innebär att Göteborg är världens mest hållbara destination.

"För mig som kommunfullmäktiges ordförande är det väldigt givande att vara här i Helsingfors och diskutera Göteborg som smart destination. Vi är väldigt stolta över vår stad och vi arbetar hårt för att få ännu fler att välja att besöka oss", säger Anneli Rhedin, kommunfullmäktiges ordförande.

"Det här är ett erkännande till alla våra lokala samarbetspartner som är med och gör Göteborg till en smart destination. Vi vet att det lönar sig att investera i hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kultur och kreativitet. Titeln kommer hjälpa oss att föra ut det här synsättet i världen", säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co, stadens bolag för destinationsfrågor.

 

Ur Göteborgs tävlingsbidrag:

Being smart makes what is good even better. Our pocket-sized metropolis has for 400 years gathered people who believe in international and cultural exchange. To anyone who perceive “smart” as a tech term we wish to show another side: a side filled with warmth, inclusiveness and human values. Gothenburg is a sustainable city open to the world.

 

Fakta om priset:

EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 innehas titeln av Helsingfors och Lyon och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.

 

Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.

 

Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja en turismutveckling som är innovativ, mångkulturell och inkluderande. Man vill också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.

 

Fakta om Göteborgsregionen

• Invånarantal: 1 miljon

• Antal universitet: 2

• Antal museum: 20

• Grönyta per invånare i staden: 274 m²

• Antal studenter: 60 000

• Andel kollektivtrafik som går på hållbara bränslen: 96%

• Cykelbana i centrum: 810 kilometer

• Hotellrum med miljöcertifiering: 95%

• Anställda inom ICT (information and communications technology): 29 000

• Nya start-ups under 2018: 7 119

• Årliga gästnätter: Cirka 5 miljoner

 

Bilden: Göteborg är Capital of Smart Tourism 2020. Foto: Anders Wester/Goteborg&Co