platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny bok: Moderatorns guide till lyckade möten & events

Vad utgör grunden för ett framgångsrikt evenemang? I dag släpper erfarna moderatorerna Marianne Olsson och Åsa Julin en guide tillsammans, där de har sammanställt sina bästa råd för att ett möte inför publik ska bli framgångsrikt. Guiden vänder sig främst till arrangörer och beställare som vill säkra ett professionellt genomförande av möten och evenemang och bli bättre på att mäta och följa upp sina mål.

Guiden, som riktar sig till arrangörer och beställare, innehåller handfasta tips, råd och verktyg för hur man framgångsrikt planerar möten på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt. Den lyfter också fram de fördelar som finns med att anlita en extern mötesledare (eller konferencier, facilitator eller moderator) och hur man bäst använder sig av extern kompetens vid möten eller evenemang.

"Genom att dela vår gemensamma kunskap och erfarenhet hoppas vi bidra till fler framgångsrika möten som möter både publikens och arrangörens förväntningar. Den främsta drivkraften i vårt engagemang är att vi verkligen tror på mötets kraft och genomslag", säger Marianne Olsson.

Det arrangeras tusentals möten i Sverige varje år. I bästa fall är de väl genomförda, tankeväckande och spännande, i sämsta fall är de ineffektiva och ett slöseri med tid både för arrangör och publik.

"Vi är båda verksamma som professionella moderatorer och har lett hundratals evenemang. Ofta är vi med redan på planeringsstadiet och har med åren lärt oss vad de viktigaste faktorerna är för att ett möte ska bli lyckat. Vi vill med den här guiden dela med oss av både vår expertis och några av våra arrangörers viktigaste erfarenheter och lärdomar", säger Åsa Julin.

"Vi vill även lyfta fram vikten av målsättning, uppföljning och utvärdering för att säkerställa att mötets syfte har uppnåtts. Det är också avgörande för att se till att man utvecklas som arrangör samt säkerställa att budskap når fram utifrån ett kommunikationsperspektiv".

"Vi kom på idén till guiden när vi jobbade tillsammans i ett kunduppdrag och upptäckte att det fanns en samsyn på hur vi ser att lyckade evenemang bör planeras. Det vi har gemensamt är att båda ofta engageras på ett tidigt stadium, vilket skiljer oss från många andra moderatorer", säger Åsa Julin.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------Mer om författarna

Åsa Julin och Marianne Olsson är båda erfarna mötesledare inom näringsliv och offentlig sektor med goda referenser bland namnkunniga beställare. Åsa är journalist med bakgrund på TV4, SVT och Sveriges Radio, numera verksam i eget bolag som moderator och tv-journalist. Marianne är strategikonsult i eget företag sedan millennieskiftet, och fungerar ofta både som moderator och strategiskt bollplank för ett företags varumärke som helhet samt för att säkerställa att evenemanget integreras i ett återkommande kommunikations- och budskapsarbete. Mer om oss: www.julinmedia.com & www.konsultboken.se.