platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny bok: Moderatorns guide till lyckade möten & events

Vad utgör grunden för ett framgångsrikt evenemang? I dag släpper erfarna moderatorerna Marianne Olsson och Åsa Julin en guide tillsammans, där de har sammanställt sina bästa råd för att ett möte inför publik ska bli framgångsrikt. Guiden vänder sig främst till arrangörer och beställare som vill säkra ett professionellt genomförande av möten och evenemang och bli bättre på att mäta och följa upp sina mål.

Guiden, som riktar sig till arrangörer och beställare, innehåller handfasta tips, råd och verktyg för hur man framgångsrikt planerar möten på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt. Den lyfter också fram de fördelar som finns med att anlita en extern mötesledare (eller konferencier, facilitator eller moderator) och hur man bäst använder sig av extern kompetens vid möten eller evenemang.

"Genom att dela vår gemensamma kunskap och erfarenhet hoppas vi bidra till fler framgångsrika möten som möter både publikens och arrangörens förväntningar. Den främsta drivkraften i vårt engagemang är att vi verkligen tror på mötets kraft och genomslag", säger Marianne Olsson.

Det arrangeras tusentals möten i Sverige varje år. I bästa fall är de väl genomförda, tankeväckande och spännande, i sämsta fall är de ineffektiva och ett slöseri med tid både för arrangör och publik.

"Vi är båda verksamma som professionella moderatorer och har lett hundratals evenemang. Ofta är vi med redan på planeringsstadiet och har med åren lärt oss vad de viktigaste faktorerna är för att ett möte ska bli lyckat. Vi vill med den här guiden dela med oss av både vår expertis och några av våra arrangörers viktigaste erfarenheter och lärdomar", säger Åsa Julin.

"Vi vill även lyfta fram vikten av målsättning, uppföljning och utvärdering för att säkerställa att mötets syfte har uppnåtts. Det är också avgörande för att se till att man utvecklas som arrangör samt säkerställa att budskap når fram utifrån ett kommunikationsperspektiv".

"Vi kom på idén till guiden när vi jobbade tillsammans i ett kunduppdrag och upptäckte att det fanns en samsyn på hur vi ser att lyckade evenemang bör planeras. Det vi har gemensamt är att båda ofta engageras på ett tidigt stadium, vilket skiljer oss från många andra moderatorer", säger Åsa Julin.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------Mer om författarna

Åsa Julin och Marianne Olsson är båda erfarna mötesledare inom näringsliv och offentlig sektor med goda referenser bland namnkunniga beställare. Åsa är journalist med bakgrund på TV4, SVT och Sveriges Radio, numera verksam i eget bolag som moderator och tv-journalist. Marianne är strategikonsult i eget företag sedan millennieskiftet, och fungerar ofta både som moderator och strategiskt bollplank för ett företags varumärke som helhet samt för att säkerställa att evenemanget integreras i ett återkommande kommunikations- och budskapsarbete. Mer om oss: www.julinmedia.com & www.konsultboken.se.