nyheter
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
Sport
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
Arrangörerna har trots pandemin aldrig tidigare upplevt ett så stort nationellt intresse för tävlingen.
Network Readiness Index
Sverige rankas etta i världen på digital samhällsomvandling
I NRIs årliga jämförelse av länders förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter.
RSS
rss_icon
Länkar
Högskolan i Halmstad arrangerar e-sporteventet Level up Esport – with Science

Den 4 oktober, samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Level up Esport – with Science är ett av de första eventen som arrangeras där e-sportutövandet kopplas ihop med forskning. Här kommer entusiaster att mötas i turneringar, få hänga med stora stjärnor som CS:GO-spelaren Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och CS:GO-teamet Lilmix, kolla på finalerna i gymnasieligan och lära sig hur de med hjälp av forskning kan bli bättre e-sportare.

Förutom eventet på kvällen, är olika samhällsaktörer inbjudna för att prata om e-sporten i samhället under eftermiddagen. Frågeställningar som diskuteras är: Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Kan e-sporten bli en jämlik sport? Föredragshållare är representanter för föreningar, offentliga organisationer och företag som är involverade i e-sporten. Se hela programmet här

Level up Esport – with Science är ett gemensamt initiativ där Högskolan i Halmstad tillsammans med sina samarbetspartner vill skapa en upplevelse där e-sport och forskning möts. Intresset för e-sport växer och både i medierna och samhället i stort beskrivs stora potentialer, men också många farhågor kopplat till datorspelskulturen. E-sporten i Sverige saknar partner inom akademin. Högskolan i Halmstads kompetensområden, såsom idrottsvetenskap, idrottspsykologi, biomedicin och fysiologi, innovationsvetenskap, artificiell intelligens och pedagogik/lärande, kan bli grunden till en unik plattform för samverkan mellan akademin och e-sporten.

"Med eventet vill vi skapa nya former för möten med ungdomar vars intresseområden inte alltid står högt i kurs i ”vuxenvärlden”, men där det utvecklas nya digitala kunskaper och förmågor som kanske i högre grad än vad vi förstår, pekar mot framtiden, och där det samtidigt kan finnas problembilder som behöver lyftas fram i ljuset", säger Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering.

 

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

Fredagen den 4 oktober 2019, klockan 13.00–18.00

Blackbox, Digitalt laborativt centrum, DLC, Högskolan i Halmstad

Samarbetspartner: ABF Halland, Area Academy, LBS Kreativa Gymnasiet, Gameffect och Halmstad studentkår.