platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Högskolan i Halmstad arrangerar e-sporteventet Level up Esport – with Science

Den 4 oktober, samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Level up Esport – with Science är ett av de första eventen som arrangeras där e-sportutövandet kopplas ihop med forskning. Här kommer entusiaster att mötas i turneringar, få hänga med stora stjärnor som CS:GO-spelaren Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och CS:GO-teamet Lilmix, kolla på finalerna i gymnasieligan och lära sig hur de med hjälp av forskning kan bli bättre e-sportare.

Förutom eventet på kvällen, är olika samhällsaktörer inbjudna för att prata om e-sporten i samhället under eftermiddagen. Frågeställningar som diskuteras är: Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Kan e-sporten bli en jämlik sport? Föredragshållare är representanter för föreningar, offentliga organisationer och företag som är involverade i e-sporten. Se hela programmet här

Level up Esport – with Science är ett gemensamt initiativ där Högskolan i Halmstad tillsammans med sina samarbetspartner vill skapa en upplevelse där e-sport och forskning möts. Intresset för e-sport växer och både i medierna och samhället i stort beskrivs stora potentialer, men också många farhågor kopplat till datorspelskulturen. E-sporten i Sverige saknar partner inom akademin. Högskolan i Halmstads kompetensområden, såsom idrottsvetenskap, idrottspsykologi, biomedicin och fysiologi, innovationsvetenskap, artificiell intelligens och pedagogik/lärande, kan bli grunden till en unik plattform för samverkan mellan akademin och e-sporten.

"Med eventet vill vi skapa nya former för möten med ungdomar vars intresseområden inte alltid står högt i kurs i ”vuxenvärlden”, men där det utvecklas nya digitala kunskaper och förmågor som kanske i högre grad än vad vi förstår, pekar mot framtiden, och där det samtidigt kan finnas problembilder som behöver lyftas fram i ljuset", säger Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering.

 

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

Fredagen den 4 oktober 2019, klockan 13.00–18.00

Blackbox, Digitalt laborativt centrum, DLC, Högskolan i Halmstad

Samarbetspartner: ABF Halland, Area Academy, LBS Kreativa Gymnasiet, Gameffect och Halmstad studentkår.