platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Högskolan i Halmstad arrangerar e-sporteventet Level up Esport – with Science

Den 4 oktober, samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Level up Esport – with Science är ett av de första eventen som arrangeras där e-sportutövandet kopplas ihop med forskning. Här kommer entusiaster att mötas i turneringar, få hänga med stora stjärnor som CS:GO-spelaren Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och CS:GO-teamet Lilmix, kolla på finalerna i gymnasieligan och lära sig hur de med hjälp av forskning kan bli bättre e-sportare.

Förutom eventet på kvällen, är olika samhällsaktörer inbjudna för att prata om e-sporten i samhället under eftermiddagen. Frågeställningar som diskuteras är: Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Kan e-sporten bli en jämlik sport? Föredragshållare är representanter för föreningar, offentliga organisationer och företag som är involverade i e-sporten. Se hela programmet här

Level up Esport – with Science är ett gemensamt initiativ där Högskolan i Halmstad tillsammans med sina samarbetspartner vill skapa en upplevelse där e-sport och forskning möts. Intresset för e-sport växer och både i medierna och samhället i stort beskrivs stora potentialer, men också många farhågor kopplat till datorspelskulturen. E-sporten i Sverige saknar partner inom akademin. Högskolan i Halmstads kompetensområden, såsom idrottsvetenskap, idrottspsykologi, biomedicin och fysiologi, innovationsvetenskap, artificiell intelligens och pedagogik/lärande, kan bli grunden till en unik plattform för samverkan mellan akademin och e-sporten.

"Med eventet vill vi skapa nya former för möten med ungdomar vars intresseområden inte alltid står högt i kurs i ”vuxenvärlden”, men där det utvecklas nya digitala kunskaper och förmågor som kanske i högre grad än vad vi förstår, pekar mot framtiden, och där det samtidigt kan finnas problembilder som behöver lyftas fram i ljuset", säger Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering.

 

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

Fredagen den 4 oktober 2019, klockan 13.00–18.00

Blackbox, Digitalt laborativt centrum, DLC, Högskolan i Halmstad

Samarbetspartner: ABF Halland, Area Academy, LBS Kreativa Gymnasiet, Gameffect och Halmstad studentkår.