nyheter
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
RSS
rss_icon
Länkar
Högskolan i Halmstad arrangerar e-sporteventet Level up Esport – with Science

Den 4 oktober, samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Level up Esport – with Science är ett av de första eventen som arrangeras där e-sportutövandet kopplas ihop med forskning. Här kommer entusiaster att mötas i turneringar, få hänga med stora stjärnor som CS:GO-spelaren Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och CS:GO-teamet Lilmix, kolla på finalerna i gymnasieligan och lära sig hur de med hjälp av forskning kan bli bättre e-sportare.

Förutom eventet på kvällen, är olika samhällsaktörer inbjudna för att prata om e-sporten i samhället under eftermiddagen. Frågeställningar som diskuteras är: Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Kan e-sporten bli en jämlik sport? Föredragshållare är representanter för föreningar, offentliga organisationer och företag som är involverade i e-sporten. Se hela programmet här

Level up Esport – with Science är ett gemensamt initiativ där Högskolan i Halmstad tillsammans med sina samarbetspartner vill skapa en upplevelse där e-sport och forskning möts. Intresset för e-sport växer och både i medierna och samhället i stort beskrivs stora potentialer, men också många farhågor kopplat till datorspelskulturen. E-sporten i Sverige saknar partner inom akademin. Högskolan i Halmstads kompetensområden, såsom idrottsvetenskap, idrottspsykologi, biomedicin och fysiologi, innovationsvetenskap, artificiell intelligens och pedagogik/lärande, kan bli grunden till en unik plattform för samverkan mellan akademin och e-sporten.

"Med eventet vill vi skapa nya former för möten med ungdomar vars intresseområden inte alltid står högt i kurs i ”vuxenvärlden”, men där det utvecklas nya digitala kunskaper och förmågor som kanske i högre grad än vad vi förstår, pekar mot framtiden, och där det samtidigt kan finnas problembilder som behöver lyftas fram i ljuset", säger Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering.

 

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

Fredagen den 4 oktober 2019, klockan 13.00–18.00

Blackbox, Digitalt laborativt centrum, DLC, Högskolan i Halmstad

Samarbetspartner: ABF Halland, Area Academy, LBS Kreativa Gymnasiet, Gameffect och Halmstad studentkår.