platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter bränsle
och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Högskolan i Halmstad arrangerar e-sporteventet Level up Esport – with Science

Den 4 oktober, samlas e-sportare på Högskolan i Halmstad. Level up Esport – with Science är ett av de första eventen som arrangeras där e-sportutövandet kopplas ihop med forskning. Här kommer entusiaster att mötas i turneringar, få hänga med stora stjärnor som CS:GO-spelaren Jennifer ”Zietra” Karppinen, Female Legends och CS:GO-teamet Lilmix, kolla på finalerna i gymnasieligan och lära sig hur de med hjälp av forskning kan bli bättre e-sportare.

Förutom eventet på kvällen, är olika samhällsaktörer inbjudna för att prata om e-sporten i samhället under eftermiddagen. Frågeställningar som diskuteras är: Vilka potentialer och utmaningar finns i relationen e-sport och utbildning? Hur fungerar gaming och e-sportens föreningsliv i dag? Kan e-sporten bli en jämlik sport? Föredragshållare är representanter för föreningar, offentliga organisationer och företag som är involverade i e-sporten. Se hela programmet här

Level up Esport – with Science är ett gemensamt initiativ där Högskolan i Halmstad tillsammans med sina samarbetspartner vill skapa en upplevelse där e-sport och forskning möts. Intresset för e-sport växer och både i medierna och samhället i stort beskrivs stora potentialer, men också många farhågor kopplat till datorspelskulturen. E-sporten i Sverige saknar partner inom akademin. Högskolan i Halmstads kompetensområden, såsom idrottsvetenskap, idrottspsykologi, biomedicin och fysiologi, innovationsvetenskap, artificiell intelligens och pedagogik/lärande, kan bli grunden till en unik plattform för samverkan mellan akademin och e-sporten.

"Med eventet vill vi skapa nya former för möten med ungdomar vars intresseområden inte alltid står högt i kurs i ”vuxenvärlden”, men där det utvecklas nya digitala kunskaper och förmågor som kanske i högre grad än vad vi förstår, pekar mot framtiden, och där det samtidigt kan finnas problembilder som behöver lyftas fram i ljuset", säger Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering.

 

Seminarieprogrammet E-sporten i samhället

Fredagen den 4 oktober 2019, klockan 13.00–18.00

Blackbox, Digitalt laborativt centrum, DLC, Högskolan i Halmstad

Samarbetspartner: ABF Halland, Area Academy, LBS Kreativa Gymnasiet, Gameffect och Halmstad studentkår.